18 Ogo 2014

Selangor: Selesai Debaran 17 Ogos, Debaran 27 Ogos Menyusul....


Sultan tolak jumpa Khalid di luar negara

SHAH ALAM – Keputusan bagi mengakhiri kemelut perebutan jawatan bagi Menteri Besar Selangor hanya akan terjawab setelah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah kembali ke tanah air nanti.

Setiausaha Sulit kepada Sultan Selangor, Datuk Muhamad Munir Bani mengesahkan ada menerima permohonan daripada Abdul Khalid untuk menghadap Sultan Selangor di luar negara bagi menjelaskan tentang perkembangan terbaru membabitkan isu jawatan Menteri Besar Selangor.

"Bagaimanapun baginda telah menitahkan supaya Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menunggu baginda berangkat balik ke tanah air dalam tempoh beberapa hari lagi," jelas kenyataan itu.

Abdul Khalid dalam satu kenyataan semalam memaklumkan beliau akan menghadap Sultan Selangor untuk mendapatkan nasihat mengenai kedudukannya selepas Pas memutuskan untuk menyokong Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali sebagai calon menteri besar yang baharu.

Sultan Selangor dijadual berangkat pulang dari luar negara pada 27 Ogos. -SH


Azizah tetap perlu tunggu keputusan Sultan

SHAH ALAM – Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang dinamakan PR sebagai calon menteri besar tetap perlu menanti perkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bagi menyandang jawatan nombor satu di Selangor itu.

Menurut Dekan Pusat Pengajian Antarabangsa Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani, meskipun PR telah memilih calon Menteri Besar Selangor, namun keputusan akhir tetap terletak di tangan Sultan Selangor.

Malah beliau menjangkakan, perjalanan Wan Azizah dalam usaha mendapatkan perkenan Sultan Selangor agak sukar.

“Perjalanan Azizah agak sukarlah sebab sekarang ini, mahu atau tidak, beliau tetap perlu mendapat restu daripada Sultan.

“PR sudah menyatakan sokongan kepada Azizah, jadi, dia kena kemukakan bukti kepada Sultan mengatakan bahawa dia mendapat sokongan majoriti.

“Selepas itu kena tunggu Sultan buat keputusanlah,”
katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini,

Menurutnya, andai Sultan Selangor tetap menolak Wan Azizah, PR perlu mengemukakan calon lain ataupun baginda mungkin akan memanggil kesemua Adun PR bagi memilih siapa yang layak untuk jawatan itu.

“Cuma sekarang ini sama ada Sultan setuju atau tidak setuju untuk terima Azizah. Kalau Sultan tak setuju juga, mungkin Sultan kena panggil semua ahli PR untuk mesyuarah bagi memilih siapa yang layak untuk menjadi MB.

“Tapi nampaknya agak sukarlah kerana nama yang dicadangkan itu hanya satu. Jadi saya rasa, bergantung pada mesyuarah Sultan dengan PR untuk tentukan,” katanya.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan berlakunya pilihan raya sekiranya isu menteri besar ini tetap tidak menemui jalan penyelesaian.
-SH


ULASAN GB

Sepatutnya tak timbul masalah MB Selangor apabila 43 ADUN Selangor sudah pun membuat keputusan mencalonkan DS Dr. Wan Azizah.

UMNO sendiri, bukan PAS, bukan PKR, bukan DAP, satu ketika dulu pernah meminta raja-raja usah campur dalam hal politik.









IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





Dapatkan produk kesihatan untuk menambahkan kekuatan lelaki
dengan produk kami. Sila klik SINI



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Malaysiakini menghubungi setiausaha akhbar Najib, Datuk Tengku Sarifuddin Tengku Ahmad untuk mengesahkan dakwaan dalam laporan Asia Sentinel.

Katanya: “PM sedang bercuti,” dan meletak gagang telefon ketika diminta menjelaskan lebih lanjut.

Usaha untuk menghubungi Low juga masih belum berjaya buat masa ini.

Laporan sebelum ini menyebut, Najib sepatutnya berlepas ke Netherlandsa pada 30 Julai, tiba pada 31 Julai untuk lawatan kerja ke The Hagua dan Hilversum.

Bagaimanapun, maklumat FlightRadar24 menyebut, pesawat 9M-NAA berlepas dari Subang Airport on July 28 pada 6.40 petang, ke Bangkok.

Ia berada di Bangkok untuk kira-kira dua hari sebelum berlepas ke Lapangan Terbang Schiphol di Amsterdam, dengan perhentian singkat selama dua jam di Dubai.

Ia tiba di Amsterdam pada 31 Julai, 8.03 pagi waktu tempatan (2.03 petang waktu Malaysia).

Dua hari kemudian, pada 3 Ogos, pesawat tersebut dilihat meninggalkan Lapangan Terbang Charles de Gaulle di Paris pada 2.39 pagi waktu tempatan (10.39 petang waktu Malaysia).

Destinasi penerbangan tersebut juga tidak direkodkan, namun kemudian mendarat di Basel, Switzerland, kira-kira empat jam kemudian. Secara purata, penerbangan dari Paris ke Basel mengambil masa satu jam 23 minit.

Tiada rekod menunjukkan pergerakan pesawat tersebut dari Basel untuk tempoh enam hari, sehinggalah ia berlepas dari situ pada 9 Ogos, 9.24 pagi waktu tempatan (3.24 petang waktu Malaysia) ke Sardinia.

Selepas kira-kira tujuh jam penerbangan ke Sardinia, pesawat itu muncul di Rom menghala ke London.

Ia mengambil masa kira-kira 75 minit untuk penerbangan terus dari Sardinia ke Rom.

Walaupun maklumat FlightRadar24 tidak menunjukkan perjalanan Sardinia-Cannes-Sardinia, rombongan itu mungkin menggunakan pengangkutan lain untuk perjalanan itu, atau mungkin perjalanan 9M-MAA dikeluarkan dari rekod.

Tanpa Nama berkata...

Dah bertahun umno temberangkan orang Melayu nanti kita pula jadi pengemis di negara sendiri.Ynag kaya ketua ketua umno, cari mereka yang jual hak tanah rezab melayu ke asing.