20 Jan 2014

Siapa Sangka Dari Seorang Pengedar Dadah Kini Zul Hafaz 30 Juz Al-Quran...

ZUL menceritakan semula dosa silam sebagai pengedar dadah sebelum insaf dan kini mampu menghafaz 30 juzuk al-Quran.

Sepang: “Hidayah itu milik Allah. Dulu saya seperti raja di ibu kota. Saya kaya menerusi kegiatan mengedar dadah dengan pendapatan kira-kira RM5,000 sehari, malah disebabkan prestasi jualan tinggi, saya dibekalkan pistol oleh pihak sindiket. Saya tak takut sesiapa pun.

“Namun, kini saya rasa terlalu kerdil dan gerun mengenangkan dosa silam. Moga Allah ampunkan saya,” itulah pengakuan bekas seorang pengedar dadah juvana yang kini sudah menghafaz 30 juzuk al-Quran selepas dia menemui sinar keinsafan dan kini membuka pusat tahfiz al-Quran.

Menceritakan semula sejarah hitam hidupnya, pemuda berusia 24 tahun yang hanya mahu dikenali sebagai Zul itu berkata, dia terjerumus dalam kegiatan pengedaran dadah pada 2004 seawal usia 15 tahun dan berada dalam ‘prestasi’ kemuncak hanya dalam tempoh tiga tahun kemudian sebelum diberkas keluarganya sendiri.

Menurutnya, sekarang dia bersyukur hidupnya dalam lingkungan dan berpendirian berdasarkan al-Quran, namun setiap kali membaca ayat suci khususnya terjumpa surah menyentuh perbuatan dimurkai Allah, dia gerun mengingati dosanya termasuk merosakkan orang dengan najis dadah.

Selain itu, sebelum ini dia juga kaki perempuan, minum arak dan melakukan pelbagai pelakuan mungkar lain.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullillah

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah.

Manusia bole berubah ke arah lebih baik insyaAllah kalau HATInya mau sebenar2 mau, tambah pula ada pembimbing yang sentiasa di samping, orang tua2 kata jangan putus 40 hari.

Sebab tu kadang2 ibu bapa yg tak dapat membimbing sepenuhnya sebab komitmen lain atau kurang ilmu parenting dll, tambah pulak tu anak2 ni kbnyakan bila ibu bapa nasihat mereka mudah jemu & susah nak obey, maka ada kalanya perlu org lain.

Tu yg kadang2 ibu bapa hantar mereka ke kem motivasi, madrasah2 dsbnya.

(tapi kem PKLN tak tau le, kasi pencerahan sikit, sapa2 ade pengalaman di situ)


Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilah, sekurang - kurangnya lu sudah balik ke pangkal jalan.

Bukan macam Umat Melayu yang menganggap diri diaorang terlampau perfect, tak payah postmortem beb.