17 Jan 2014

Gagal Rogol Syafikah, Suspek Bunuhnya & Tolak Adik-adiknya Ke Dalam Sungai


Akhirnya dua suspek yang dipercayai mempunyai kaitan dengan kes pembunuhan tiga beradik dari Alor Semela, Jalan Datuk Kumbar di sini tahun lalu ditahan Rabu.

Bernama melaporkan mereka merupakan dua remaja lelaki yang berusia 18 dan 19 tahun yang ditahan di rumah masing-masing di Kampung Gelam berhampiran Jalan Datuk Kumbar antara pukul 5.30 petang hingga 11 malam.

"Kita telah mendapat perintah tahanan reman untuk suspek sehingga 22 Jan ini untuk siasatan lanjut bersabit kes bunuh yang melibatkan tiga beradik pada November tahun lalu," kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah, ACP Mohd Nashir Ya pada sidang media di sini Khamis.

Beliau berkata kedua-duanya yang tidak bekerja ditahan hasil siasatan lanjut pihaknya serta maklumat orang awam.Kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Suspek dipercayai menjadi orang terakhir bersama gadis-gadis pada malam kejadian itu.

Kes melibatkan kematian Noor Syafikah Naia Rusdi, 14, yang mayatnya ditemui di kawasan sawah Alor Senibong kira-kira 3.45 petang pada 30 November lalu.

Sementara mayat adik-adiknya Nur Izzati Husna, 12, dan Puteri Nurul Akma, 3, ditemui pula kira-kira 4 petang esoknya di gigi air sungai di Kampung Padang Tani, Langgar kira-kira 3.5 kilometer dari tempat mayat kakak mereka ditemui.

Tiga beradik itu dikatakan keluar dari rumah mereka dengan menaiki sebuah motosikal kira-kira pukul 7.30 malam pada 29 November untuk ke rumah seorang rakan Noor Syafikah Nadia di Kampung Gelam yang tidak jauh dari kampung mereka, dan tidak pulang-pulang sehingga mayat mereka ditemui.

Mereka dikatakan pergi ke rumah majikan Norsyafika Nadia di Kampung Gelam, kira-kira 6km dari sini. Norsyafika dikatakan mahu pergi mengambil bayaran upahnya hasil kerja membersihkan botol-botol.

Norsyafika Nadia telah berhenti persekolahan tahun lepas untuk membantu ibu bapanya untuk menyara kehidupan keluarganya.

Apabila kanak-kanak perempuan tidak pulang ke rumah pada tengah malam, ibu mereka Siti Aishah Ariffin, 41, telah membuat laporan pols di Balai Polis Langgar kira-kira jam 2 pagi pada 30 Nov.

Badan Norsyafika Nadia ditemui di swah padi kosong di Kampung Alor Senibong, Jalan Langgar, pada kira-kira 3:45 pada 30 Nov, manakala kedua-dua badan mangsa yang lain yang ditemui terapung di terusan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda di Kampung Padang Petani pada kira-kira 16:50 pada hari berikutnya.

Memetik laporan akhbar The Star, polis telah menemui petunjuk baru, yang menunjukkan bahawa tiga saudara perempuan telah dibawa ke sebuah rumah kosong di Kampung Gelam oleh kedua-dua remaja berkenaan. Salah seorang daripada mereka cuba untuk merogol Norsyafika Nadia namun gagal.

Ketiga-tiga baradik itu kemudiannya dibawa ke sawah padi di mana dia cuba untuk merogol Norsyafika Nadia sekali lagi. Apabila mangsa cuba melarikan diri, beliau dibunuh.

Nur Izzati Husna dan Puteri Nurul Akma kemudiannya ditolak ke terusan dan dibiarkan lemas setelah melihat kakak mereka itu meninggal dunia.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah Komisioner Mohd Nashir Ya berkata kedua-dua suspek kini ditahan reman selama tujuh hari.

"Mereka ditahan di rumah-rumah mereka berikutan maklumat awam," katanya.

"Kedua-dua suspek yang menganggur," kata beliau sambil menambah bahawa siasatan sedang dijalankan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Bapa perempuan Rusdi Rani, 39, mendakwa bahawa Norsyafika Nadia muncul kepadanya dalam mimpi pada malam Selasa , dengan muka yang bercahaya, dan memberikan dia nama orang yang telah membunuhnya.

"Beliau berkata bahawa jika saya mahu menyelesaikan kes itu dengan cepat, saya perlu menangkap orang yang ia lakukan kepada beliau. Dia kemudian menyebut nama pembuuhnya," katanya ketika ditemui di rumahnya.

Rusdi berkata, walaupun ia agak sukar dipercayai , beliau terus membuat laporan di Balai Polis Alor Setar pada hari berikutnya berdasarkan kepada maklumat yang diberi dalam mimpi beliau.

Bagaimanapun, beliau enggan menyatakan sama ada nama yang disebut adalah diantara suspek yang ditangkap.

Beliau berkata sejak kematian anak-anak perempuannya, dia telah melakukan solat hajat setiap malam memohon petunjuk Allah untuk menyelesaikan misteri kematian anak-anak perempuannya.

"Saya tidak tahu kedua-dua kanak-kanak remaja telah ditahan tetapi saya tidak akan memaafkan orang yang membunuh anak-anak perempuan saya, " katanya, dan berharap kes itu akan diselesaikan tidak lama lagi dengan tangkapan terkini.

Sementara itu, nenek kepada gadis-gadis berkenaan Robiah Daud, 59, berkata dia gembira kerana polis berjaya memperolehi penemuan baru terhadap kes itu.

"Saya harap saya boleh melihat muka suspek dan bertanya kepada mereka mengapa mereka melakukannya. Ini merupakan kes yang serius dan apa yang mereka lakukan amat kejam ," kata beliau. (BERNAMA/MSTAR/The Star/GB)


Laporan sebelum ini
klik untuk baca

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dude memang ok sebab berjaya menemui suspek for 1 month lebih baru dpt cari suspek? Kalau pembunuh tu bijak org for sure dia lari keluar negara sebab lu terlampau utk cari bukti dan suspek. If sudah lari keluar negara mcm tahan suspek beb? Lu fikirlah sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Ini penjenayah br nk naik.. unemployed pulak tu. Nk anak org, keje malas. Kalo terbukti bersalah, segerakan hukuman sbg pengajaran kpd org ramai.

BaDiN berkata...

Syabas PDRM utk kes ini TAPI tidak utk kes Altantuya..

Tanpa Nama berkata...

hidup tak ikut petunjuk dari Allah maka syaiton la yang jadi kawan membawa ke arah kehancuran

Tanpa Nama berkata...

siapa tu Anonymous January 17, 2014 at 9:23 AM?
Cakap macam Bangla baru nak belajar english? Apa2 pun syukur dah dapat tangkap suspect, hendaknya kita buatlah ianya sebagai pengajaran dan sempadan. Patutnya hukuman berat patut di beri pada 2 ekor ini. Ini bukan lagi perbuatan manusia. Ini merupakan perbuatan lebih keji dari binatang. Sudahlah bunuh orang, boleh berlakon dtang ke rumah mangsa siap baca Tahlil lagi. Lebih teruk dari abu Lahap.

Sykadeer

Han berkata...

Ayah mangsa kata "...saya tidak akan maafkan orang yang membunuh anak anak perempuan saya" Sekadar berkongsi pendapat, bila kita buat dosa dengan Allah swt dan kita bertaubat nasuha insya Allah akan diterima, tapi bila kita aniaya sesama manusia tak kira orang islam atau kafir, hanya mereka yg berhak maafkan kita atau tidak. Sebagai seorang pendidik, saya juga tidak dapat memaafkan sorang pensyarah yg mengumpat saya di hadapan students saya. Malahan, pensyarah ini yang memulakan umpatan dan mgajak students mgumpat saya. Wajarkah guru atau pensyarah mengajak students mgumpat guru atau pensyarah lain? Selama satu sem, satu sem itulah dia mgumpat. Dan akan bersambung sem hadapan. Walahualam. Dan sesudah mengumpat dia akan cerita semula pada saya, bila jumpa saya dia akan cakap..."Eh tadi aku cakap pasal ko dengan students kita, banyaklah aku tanya, derang cakap ko ni tegas lah..." mungkin dia ingat dengan MENCERITAKAN SEMULA apa yg dia cakap ttg saya itu akan memadamkan dosa dia mengumpat dan pahala dia pun kekal dgn dia tapi saya terus terang saya juga tidak akan maafkan dan halalkan apa dia buat. Point saya di sini, mungkin sesetengah orang kurang bersetuju bila ada orang yg tidak mahu maafkan orang lain. Mereka pertikaikan bahawa itu qada dan qadar dan tagline mereka 'orang yg baik akan sentiasa memaafkan'. Siapa kita hendak berkata begitu? Hanya Allah swt yg boleh menilai baik buruk kita, cuba kena batang hidung sendiri, put yourself in their shoes. Saya cuma akan maafkan orang yg meminta maaf to my face. Antara 99 nama Allah swt juga ada nama seperti al Khafid dan al Muzill yg maha merendahkan darjat orang yg mzalimi orang lain yg selalunya disebabkan dengki. Itulah buktinya orang yg dianiaya berhak berzikir, berdoa agar mereka yg mzalimi dibalas setimpal. Al fatihah utk mangsa.

martoiriat berkata...

Manusia yg bernafsu buas..
Kejam dan lebih zalim dari binatang...

Tanpa Nama berkata...

Salam bersyukur dgn pertolongan allah swt, semoga apa yg berlaku di jadikan iktibar kepada diri kita. Kepada sepembunuh ingatlah allah akan membalas setiap kejahatan yang telah kita lakukan. kepada kedua ibubapa yang malang, sabarlah menempuh dugaan. kami rakyat Malaysia bersimpati atas kejadian tersebut. Semoga roh di tempatkan dalam syurga allah swt.

Tanpa Nama berkata...

Syukur Alhamdulillah..

Tanpa Nama berkata...

Ko sembang apa ni? Ko ingat polis tu malaikat ke..diorang pun manusia gak..perlu gak siasat, cari maklumat dan yg paling penting sekali ialah bukti! Sekalipun pembunuh tu bijak, dgn kuasa Allah kebenaran akan mengatasi kebenaran. Dan pepatah Melayu (kalo ko ni melayu le), ada menyebut..jerat takkan lupakan pelanduk.

Tanpa Nama berkata...

Sdr Han,
U punya pasal gua tak nak campor. Lantak ko le. Ni bkn kes ngumpat, ni kes bunuh.
(Gua tulis kat u ni, kira ngumpat tak? Dan u maafkan tak?)

Tanpa Nama berkata...

patutlah panas sangat kat kedah... (dulu pernah belajar kat sana)... hari2 ada2 saja berita panas dari Kedah.... kejam betul..

Tanpa Nama berkata...

Benamkan jer keduanya dalam parit sampai mampos.

Tanpa Nama berkata...

Budak budak Melayu lagi....
Kenapa bole jadi begini ? Kechik kechik belajar agama dan sholat , tapi nafsu Kangkong pun tak boleh kawal.

Masya Allah, apa nak jadi budak budak ini.

aciaci90 berkata...

Kehidupan ini perlu seimbang. Fikirkanlah wahai mereka yang bernama Pemimpin. Apakah ini antara kesannya kerana pembangunan rohani / insaniah yang tidak seibang dengan pembangunan fizikal / keduniaan ?

Tanpa Nama berkata...

Masa remaja yg sia sia...agaknyer budak2 ni bnyk tgk klip lucah kt handphone dan x cukup iman dan akal pulak. Mmg geram sgt2...yg bunuh 3org adik beradik tu suspek pertama saja sbb suspek kedua lari sbb panik tgk suspek pertama bunuh kakak mrk.ya rabbi, urut dada saya....

Tanpa Nama berkata...

Sebelum benam,siat dulu kulit deme pasty lumor ngan ayor garam.bior mengelupor kat situ.dah dekat nak mampuih baru benam tapi jangan bg mati.ulang balik sampai ke tua

Tanpa Nama berkata...

Peringatan. Jng biarkan anak2 bermain, berjalan atau berada di tempat sunyi tanpa kawalan. Sudah banyak kes rogol bunuh atau colek curi kanak2 berlaku di negara kita. Sedih sangat la bila teringat banyak kes kanak2 yg didera dan dizalimi. Siapa yg melakukan penginayaan ini adalah syaitan bukanlah manusia.

Tanpa Nama berkata...

kes ni xheboh sangat ..cuba kalau berlaku dekat cina ke india..diorang akan heboh satu malaysia berbulanx2...siap buat simbol peringatan lagi...