18 Jan 2014

[DASYAT] Ibu Sediakan Tempat Untuk Anak & Teman Lelakinya Di Rumah

Nusajaya : Untuk mengelakkan anak perempuannya dicekup melakukan maksiat kali kedua, seorang ibu bukan saja bersubahat membenarkan anaknya itu membawa pulang teman lelaki, malah turut menyediakan tempat tidur di rumah mereka di Taman Nusantara di sini.

Beberapa bulan lalu pasangan berkenaan pernah ditangkap khalwat di pusat riadah kawasan perumahan itu, namun tidak insaf, sebaliknya meneruskan kegiatan sumbang dengan ibu si perempuan turut bersekongkol.

Bagaimanapun, kelakuan mengaibkan dua beranak itu terbongkar hasil intipan penguat kuasa Jabatan Agama Johor dengan kerjasama Jawatankuasa Penduduk Biro Keselamatan dan Jawatankuasa Surau Taman Nusantara, baru-baru ini.

Pengerusi Biro Keselamatan Taman Nusantara, Ismail Rejab, 46, berkata serbuan dijalankan ke rumah dua beranak itu kira-kira jam 5 pagi dan ketika diserbu teman lelaki gadis itu tidur di tingkat bawah manakala teman wanitanya di tingkat atas.

“Pasangan berusia 20-an itu seolah-olah mendapat lesen daripada ibu gadis itu apabila kerap membawa balik teman lelaki pada siang mahupun malam. Kami juga difahamkan ibu itu membenarkan mereka berdua-duaan di rumah.

“Ibu gadis itu berusia 50-an mengakui kesilapan membiarkan anaknya bebas bergaul hingga membawa balik teman lelaki dan berjanji akan mengawasi kegiatan anak perempuannya,” katanya sambil memaklumkan anak wanita itu juga diberi kaunseling supaya tidak mengulangi perbuatannya.

Sementara itu, Ismail berkata, terdahulu, pihaknya membuat serbuan ke sebuah kediaman seorang gadis, 20, yang tinggal bersama rakannya, kira-kira jam 3.30 pagi.

Menurutnya, gadis itu mengambil masa setengah jam membuka pintu rumah.

“Selepas diberi amaran, gadis itu memakai kemeja-T dan berseluar pendek membuka pintu sebelum pemeriksaan mendapati seorang lelaki berusia 23 tahun berasal dari Kampung Melayu, Gelang Patah berada di dalam bilik tidurnya.

“Pasangan itu diserahkan kepada pegawai pencegah maksiat Jabatan Agama Johor manakala teman serumah wanita itu diambil keterangan kerana disyaki bersubahat,” katanya.

Sementara itu, Imam 1 Taman Nusantara, Samsul Adha, 40, berkata pihaknya sentiasa berusaha membanteras kegiatan tidak bermoral di kalangan anak muda di kawasan perumahan itu.

“Kami berharap supaya golongan anak muda tidak memandang ringan usaha membanteras maksiat yang dijalankan,”

ULASAN GB

Seolah-olah sudah menjadi kebiasaan akhir-akhir ibu bapa membenar dan merelakan perbuatan maksiat yang dilakukan oleh anak-anak mereka dengan mengizinkan anak-anak mereka membawa pulang pasangan masing-masing dan tidur dirumah mereka.

Lebih dasyat lagi mereka menyediakan segala kemudahan untuk anak-anak mereka melakukan maksiat dengan menyediakan bilik tidur, makan-minum, kenderaan untuk ke hulu hilir, wang belanja malah kad kredit untuk anak-anak mereka bermalam di hotel-hotel mewah.

Perbuatan bersubahat para ibubapa terhadap maksiat yang dilakukan oleh anak-anak mereka bakal menjadikan institusi keluarga anak-anak mereka itu sendiri goyah dan rapuh kerana ianya bermula dengan sesuatu yang tidak baik dan bertentangan dengan nilai-nilai luhur yang diajarkan Islam.

Maka tidak hairan kita melihat pasangan yang sebegini begitu kerap dilanda masalah rumahtangga sehingga berakhir dengan porak-peranda serta penceraian lantaran tiada keberkatan.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dulu2 kalau ditangkap , dinamakan tangkap basah, terus dinikahkan.

Kenapa pihak penguasa yg menangkap mereka tak tolong berusaha utk menikahkan? Skurang2nya terlepas satu beban menanggung dosa si pelaku, si ibu & penguat kuasa.

Bukan nya susah , mas kawin bole hutang, kenduri bole mohon pihak zakat menu teh kosong & mee hooon aje untuk 30 org, tak sampai RM300.00

Unknown berkata...

Nikahkan terus semua yang ditangkap basah KALAU BUJANG.
Jimat belanja merisik, meminang, kompang, mak andam dan segala macam kos yang menyusahkan orang nak kawin.
Anak2 muda ni tak payahlah dimalukan.
Memang niat nak mencegah maksiat tapi pencegah pulak yang naik syok lebih dengan maksiat ni.

Unknown berkata...

Elok dinikahkan shj..berzina dosa akan dipikul semua penduduk disitu,knp pihak terlibat tidak sediakan jurunikah untuk pernikahan segera..buat apa kaunseling..xguna..nikahkan shj.

AnthraX berkata...

sedih pedih, budak2 zaman sekarang ni, dan ibu bapa zaman sekarang ni, salah siapakah... emmmm

Ganas:Kejadian Tembak Menembak Di Kemaman Terengganu Semalam