3 Dis 2013

Kehilangan Batu Puteh: Tubuh RCI Siasat Peguam Negara Segera - Mat Zain


Bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Mat Zain Ibrahim semalam mendesak kerajaan supaya menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyiasat kehilangan Pulau Batu Puteh kepada Singapura dan juga menggesa Ketua Polis Negara Khalid Abu Bakar untuk menyiasat perkara tersebut dengan teliti.

Bekas pegawai tinggi polis itu memberi respons terhadap desakan yang dibuat oleh Menteri Dalam Negeri Ahmad Zahid Hamidi dan Perkasa Presiden Ibrahim Ali supaya beliau membuat laporan polis bagi membolehkan pihak polis memulakan siasatan; dengan menjelaskan bahawa Ketua Polis Negara mempunyai kuasa di bawah Seksyen 107 (3)(a)(b)&(c) Akta Prosedur Jenayah untuk menerima akuan bersumpahnya (SD) sebagai satu laporan polis.

"Pada 10 Okt 2013, saya telah mengemukakan Akuan Bersumpah saya kepada Ketua Polis Negara , Ketua Setiausaha Negara dan Peguam Negara, " kata beliau dalam satu kenyataan semalam.

"Saya juga telah menggesa Ketua Polis Negara Khalid Abu Bakar untuk menerima Akuan Bersumpah sebagai satu laporan polis seperti yang dinyatakan di bawah Akta Prosedur Jenayah. Dia mempunyai kuasa untuk berbuat demikian," katanya.

"Berdasarkan pengalaman lalu , Perdana Menteri telah menasihatkan Yang Dipertuan Agong untuk menubuhkan suatu tribunal bebas, selaras dengan Perlembagaan Persekutuan seperti dalam kes bekas Ketua Hakim Negara Salleh Abbas pada tahun 1988.

"Selain keputusan kabinet untuk menubuhkan sebuah RCI di bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 yang tidak bergantung kepada sebarang laporan polis," kata Mat Zain.

Mat Zain yang sebelum ini telah menyaman polis dan kerajaan kerana penyalahgunaan kuasa, kemudian merujuk beberapa artikel yang disiarkan dalam akhbar-akhbar dan blog di mana beliau sifatkannya sebagai nakal.

Untuk mententeramkan keadaan, beliau menambah bahawa beliau telah menghantar e-mel kepada beberapa portal berita dan wakil rakyat untuk mengelakkan sebarang salah faham dan keraguan di kalangan orang ramai, terutamanya dalam tuntutan beliau terhadap salah laku Peguam Negara Abdul Gani Patail di dalam kes Pulau Batu Puteh di Mahkamah Keadilan Antarabangsa.

"Terdapat banyak laporan yang membawa Akuan Bersumpah saya yang saya buat pada 7 Okt. Saya dapati terdapat laporan yang mengelirukan.

"Terdapat juga satu laporan khusus menuduh Akuan Bersumpah saya sebagai konspirasi untuk menjatuhkan Peguam Negara," katanya.

Dakwaan salah laku Peguam Negara

Mat Zain menjelaskan, dia tidak bersekongkol atau bersubahat dengan mana-mana perancangan dan menyangkal dakwaan bahawa dia telah terlibat dalam apa-apa jenis konspirasi. "Dengan penjelasan saya , saya berharap kerajaan tidak akan menggunakan isu ini sebagai alasan untuk lari daripada tanggungjawab mereka untuk menubuhkan RCI, " katanya.

Pada 26 Nov, Mat Zain Ibrahim mendedahkan bahawa Abdul Gani bertanggungjawab untuk kehilangan Pulau Batu Puteh kepada Singapura dan mendakwa bahawa pihak AG tyelah terlibat di dalam perbuatan salah laku.

Pendedahan yang telah dibuat di dalam Akuan Bersumpah 31 ​​muka surat telah dihantar ke Pejabat Perdana Menteri pada 9 Okt. Di dalam Akuan Bersumpahnya, beliau juga menyebut bahawa bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad juga mempunyai tanggapan yang sama tentang mengapa Malaysia kehilangan Pulau Batu Puteh kepada Singapura.

Beliau seterusnya mendakwa di dalam Akuan Bersumpahnya beliau mendakwa bahawa wang telah bertukar tangan untuk memastikan Singapura memenangi hak penjagaan Batu Puteh.

Sementara itu, Putrajaya telah menafikan tuduhan bahawa Malaysia kehilangan tuntutannya terhadap Pulau Batu Puteh akibat dari gambar yang salah terhadap lokasi di pulau itu yang dikemukakan oleh Abdul Gani dalam prosiding berkenaan.

Buat laporan polis, Gobind beritahu Gani

Dalam perkembangan berkaitan , Ahli Parlimen DAP bagi Puchong dan peguam Gobind Singh Deo menggesa Abdul Gani supaya membuat laporan polis berhubung dakwaan yang dibuat terhadapnya atas kes Pulau Batu Puteh.

" Abdul Gani tidak boleh duduk dan berdiam diri. Dia mesti membuat polis yang melaporkan dirinya supaya kandungan Akuan bersumpah Mat Zain dan dakwaan yang dibuat boleh diteliti dan disiasat sepenuhnya, "kata beliau dalam satu kenyataan.

Beliau menambah bahawa Abdul Gani, sebagai AG, mesti menerima bahawa ini adalah satu perkara yang mempunyai kepentingan awam.

"Pada pandangan saya, tugas Gani membuat laporan polis untuk melindungi imej beliau, maruah dan kehormatan jawatannya.

"Sebagai Ahli Parlimen, saya menyeru beliau untuk menyahut cabaran itu dan berbuat demikian dengan serta-merta ," katanya. -FMT/Terjemahan Bebas:GB

ULASAN GB

GB telah lama bagitahu tentang Gani Patail ini. Di dalam satu tulisan GB pada 24 Julai 2009 lagi GB menyatakan Malaysia sebenarnya diperintah oleh Peguam Negara yang berjaya memperbodohkan Perdana Menteri yang tidak tahu undang-undang iaitu Pak lah dan Najib. Petikan:

Malaysia dilihat di dalam banyak hal mengikut telunjuk Peguam Negara yang seorang ini yang nampaknya kian hari kian mencengkam untuk melaksanakan agenda-agenda yang hanya dia dan Allah s.w.t saja yang tahu. Beliau sangat berkuasa di dalam menentukan apa yang perlu dibuat dan apa yang tidak perlu dibuat oleh kerajaan sekalipun apa yang disampaikan sebenarnya hanya untuk kepentingan-kepentingan tertentu. Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail dikenali oleh rakyat Malaysia sebagai manusia paling hina yang pernah dimiliki oleh negara. Beliau selama ini bertindak seperti beliau seorang Maharaja Paling Berkuasa, memperbodohkan Perdana Menteri dan kabinet serta rakyat seluruhnya dengan melepaskan perahsuah-perahsuah negara serta menakut-nakutkan hakim-hakim dengan bertindak sebagai Pendakwa Raya untuk meminta mahkamah supaya rakyat yang dipandangnya sebagai ancaman kepada pemerintah dihalang daripada diikatjamin. Ingatkah lagi apa yang berlaku kepada Suwandi dan Azman yang dilokap selama sebulan di dalam kes Batu Burok di Mahkamah Kuala Terengganu satu ketika dulu, adalah hasil dari perbuatan terkutuk Peguam Negara ini. Ghani Patail juga telah mencampuri urusan pelantikan MB terengganu dengan cuba mengugut Yang Di Pertuan Agong dengan kenyataan kononnya "proses pelantikan Menteri Besar merupakan satu proses yang ditentukan oleh Undang-Undang sebagaimana yang termaktub dalam Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu" untuk menyebelahi Perdana Meneri Abdullah Ahmad Badawi yang ingin Idris Jusoh dikekalkan sebagai Menteri Besar Terengganu selepas PRU ke 12 baru lalu. Maruah Malaysia yang tergadai ekoran kes Batu Putih adalah lantaran orang yang bernama Gani Patail ini yang mewakili negara di Hague yang pada ketika itu beliau telah turut membariskan anaknya yang baru lulus dari UiTM di dalam delegasi ke Hague iaitu Faezul Adzra Tan Sri Gani Patail. Abdullah Ahmad Badawi tunduk kepada Singapura di dalam banyak hal seperti pembatalan jambatan bengkok adalah juga kerana Gani Patail ini dengan alasan negara akan menghadapi pelbagai masalah perundangan antarabangsa jika meneruskannya. Krisis politik di Perak juga mendedahkan bahawa kesemua hakim-hakim yang ditentukan mendengar kes di mahkamah (Tinggi, Rayuan dan Persekutuan) ditetapkan oleh Peguam Negara. Maka tidak hairan kesemua hakim Mahkamah Rayuan dan Persekutuan akan menterbalikkan keputusan-keputusan di mahkamah tinggi yang berpihak kepada mereka yang tidak disukai oleh pemerintah. Justeru institusi kehakiman seluruhnya kini berada di dalam dalam cengkaman Peguam Negara.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Demi untuk menghapuskan syak wasangka terhadap AG dan untuk memenuhi kehendak rakyat, eloklah siasatan dilaksanakan. Apa juga keputusanya, rakyat kenalah terima. Siasatan hendaklah tulus dan lengkap selengkapnya.

Tanpa Nama berkata...

Peguam negara malaysia ni asal satu kampung dgn sy di sabah..kakak (tak pasti kakak ke adik) si peguam ni cikgu sekolah (tak mgajar kelas sy) kalau buat spot check dia slalu target student yg lawa2 ataupun yg glamer saja, yg geek or nerd dia tak check pun..yay tak adil! Mjatuhkan maruah orang..sy penah kena sekali dia paksa sy mgaku sy dye rambut, tak dapat cara keras dia buat cara psikologi pula, yg tak bestnya dia soal siasat sy tu depan kelas2 lain, alhamdulillah time tu belum ada facebook kalau tak habislah sy kena cyber bully. Abang sama kakak kong kali kong saja. Entah lah sudah kahwin ke belum kakak dia tu,

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan tak akan menubuhkan Siasatan di Raja untuk menyiasat kes AG ini kerana jasa nya yang banyak dalam UMNO...dah tentu kerajaan buat don't know jer....komfem punya.