12 Dis 2013

Hebahkan Sumbangan Isteri Hanya Helah Najib Tutup Keborosan Rosmah

Kenyataan Kadir Jasin lambang kekecewaan penyokong Umno, kata penganalisis

Penganalisis berpendapat kenyataan bekas wartawan veteran Datuk A Kadir Jasin tidak boleh dipandang remeh dan perlu mendapat perhatian pemimpin kerajaan kerana ia menggambarkan kekecewaan seorang penyokong Umno.

Ketua Eksekutif Institut Hal Ehwal Demokrasi dan Ekonomi (Ideas) Wan Saiful Wan Jan berkata meskipun cadangan Kadir lebih dilihat sebagai sindiran namun perkara itu tidak boleh dibiarkan kerana ia memberi kesan kepada kepimpinan kerajaan dan Umno terutamanya.

“Pandangannya berbentuk sinis tetapi perlu diberikan perhatian serius. Amat penting bagi pemimpin kerajaan memahaminya secara serius kerana ia melihatkan penyokong Umno sudah mula mengeluarkan pandangan yang melambangkan kekecewaan.

“Jangan dibiarkan orang yang menyokong kerajaan ini semakin kecewa dengan apa yang berlaku.” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Kadir pada Ahad lalu menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengkaji semula peranan menteri Kabinet selain melantik isteri Datin Seri Rosmah Mansor sebagai Menteri Tugas Khas.

Katanya melalui pelantikan itu, tiada pihak boleh membantah campur tangan Rosmah atau menuduh Najib dan anggota Kabinet menyalahgunakan kuasa dengan membenarkan penggunaan kemudahan kerajaan.

“Saya dah berbuih mulut mencadangkan agar Rosmah masuk politik dan dilantik menjadi menteri malah ke jawatan Perdana Menteri jika mendapat kepercayaan rakyat jelata,”
katanya yang menyatakan usaha itu boleh dibuat melalui pelantikan Rosmah sebagai senator.

Wan Saiful berkata tidak mudah bagi melantik Rosmah sebagai menteri dan menyifatkan pendedahan Najib semasa Perhimpunan Agung Umno 2013 (PAU 2013) pada Sabtu tidak akan meredakan kemarahan rakyat terhadap isteri Perdana Menteri itu.

“Tidak semudah itu kerana Rosmah tidak mempunyai jawatan dalam parti dan kerja yang dilakukannya tidak terlalu melibatkan isu politik. Ia sindiran dan tidak serius. Bagaimana bagus kerja yang dibuat oleh Rosmah, kritikan masyarakat juga perlu diambil kira,” katanya.

Beliau berkata penglibatan Rosmah dalam gerak kerja kerajaan perlu didefinisikan dengan betul dan didatangkan secara berstrategi agar tidak bertindih dengan peranan kementerian.

“Saya lihat kesilapan strategi perhubungan awam Najib. Ia boleh disebut kerana Presiden Amerika Syarikat Barack Obama sendiri selalu memuji isterinya. Itu perkara biasa tetapi di Malaysia suasananya agak tegang.

“Bila Najib berkata demikian, ia akan menambahkan kemarahan orang. Ia tidak membantu langsung. Ini hanya masalah strategi komunikasi masyarakat. Ini penglibatan yang baik tetapi tidak distrategikan dengan betul sehingga menjadi alat untuk menyerang kerajaan dan Umno sendiri,” katanya.

Najib semasa ucapan penangguhan PAU 2013 menyebut dua peristiwa jasa Rosmah kepada negara.

Katanya, bantuan pertama adalah menolong membebaskan seorang pelajar Malaysia yang ditahan pihak berkuasa Mesir kerana disyaki pengintip dan kedua menggunakan hubungan baik dengan keluarga diraja Arab Saudi membenarkan pelajar Malaysia yang lari daripada pemberontakan Mesir untuk masuk ke negara itu tanpa visa.

Sementara itu, penganalisis politik dari Universiti Teknologi Mara Prof Madya Dr Shaharuddin Badaruddin menyifatkan cadangan Kadir bagi melantik Rosmah akan lebih menggugat kedudukan Najin selain tiada keperluan melaksanakannya.

“Itu kenyataan sinis daripada seorang bekas wartawan. Sudah tentulah ada yang ingin disampaikan sama ada mengkritik secara langsung atau cadangan serius.


“Sekiranya perkara itu benar-benar berlaku, akan lebih menyukarkan kedudukan Najib. Bagi saya cadangan itu tidak praktikal. Tiada keperluan walau sehebat manapun Rosmah,” katanya.

Penganalisis politik dari Universiti Putra Malaysia Dr Jayum Jawan pula berpendapat Najib tidak seharusnya menghebahkan sumbangan isterinya itu kepada khalayak ramai kerana perkara itu lebih bersifat peribadi.

Katanya, Rosmah bukanlah mewakili mana-mana kementerian tetapi sebagai pemudah cara kepada suaminya yang menjadi pemimpin nombor satu negara.

“Itu cerita peribadi yang diceritakan Najib dalam PAU 2013. Rosmah tidak mewakili mana-mana kementerian tetapi sebagai wakil kepada suaminya.

“Ini bukan saranan yang ikhlas tetapi cuba memperli. Cadangan itu tidak masuk akal. Ada benda lain yang ingin dikritik dan beliau bermain dengan kata-kata,” katanya yang melihat Najib juga berhak mendedahkan sumbangan isterinya kepada negara.

Kadir ketika diminta mengulas dalam sebuah laman portal menarik balik tulisannya atas arahan kerajaan berkata, cadangan yang dikemukakannya atas hak sebagai wartawan dan rakyat bebas menyuarakan apa sahaja asalkan tidak melanggar undang-undang. -TMI

ULASAN GB

GB pernah ulas sebelum ini, petikan:

Belum ada isteri-isteri PM sebelum ini yang bertindak liar seperti yang dilakukan oleh isteri Mohd Najib, Rosmah Mansor namanya.

Najib nampaknya seperti tidak dapat mengekang dan mengawal tindakan Rosmah yang besar sangat nafsunya menjadi "diplomat" sekalipun bukan berhormat dan tidak pula bertauliah.

Rakyat BERHAK untuk mendesak Najib mengarahkan isterinya berhenti dari berkelakuan jelek yang menghabiskan wang rakyat.


Justeru itu, apa yang dilakukan Najib (menghebakah sumbangan Rosmah) hanyalah helah Najib menutup keborosan Rosmah selama ini yang telah merembat wang rakyat melalui PERMATA yang bukan di bawah mana-mana kementerian dan lansung tidak pernah diaudit aliran wang keluar masuknya.

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sudah i katakan lu punya jasa yg sedikit tidak boleh cover dosamu keatas rakyat malaysia.

Dan kalau big mama jadi pm i jamin esk hari bankrap malaysia sebab harta di malaysia mana dapat tampung nafsu big mama yang satu cakerawala pub tak boleh muat.

Shahril Hashimy Omar berkata...

Peranan isteri memastikan setiap keperluan suami dipenuhi dengan sesempurna adanya bukannya memenuhi nafsu diri dan suami dengan sempurnanya.

Amuraria berkata...

inilah akibat setengah spesis 'nfc' melantik pemboros,penyangak & penyamun memerintah, lingkop ! ABU !

Tanpa Nama berkata...

Tidak pernah berlaku dlm sejarah Malaya/Malaysia seorang isteri PM disumbu oleh kawan & lawan. Moral suami terjelepuk dihina tanpa batas. Kenang balik syarifah Rodhiah,TP Hjh Rahah, TP Suhaila, TDr Siti Hasmah,mereka menjaga martabat suami. Tidak campur urusan negara secara hakiki,kerana mereka tau batas sempadan sebagai isteri PM.

Tanpa Nama berkata...

Kaduk dah naik junjung, cacing dah naik ke mata.
Kodok pendek tak perlu disanjung, pancingnya mengena suami buta.

1 Malaysia berkata...

Nak banding Barrack Obama dengan Najib .... jauh beza. Obama tak bagi duit kerajaan kat bini dia kononnya untuk kerja kebajikan.
Kalau nak kata bini dia baik, ajar bini berpakaian dalam keadaan Islam dulu, kemudian ajar dia cara-cara pergaulan dalam Islam. Ini peluk cium dengan lelaki bukan muhram pun dibenarkan. Bukankah Tok Jib tu dayus namanya? Kasihan melihat MalaysiaKu mempunyai seorang PM yang dayus. Sebab tu bila dia berucap, matanya sentiasa senget sebelah dan sentiasa memperli rakyat Malaysia. Inilah konflik watak yang ada dalam diri Najib. Tak caya tanyalah kepada lelaki yang "QUEEN CONTROL". Di luar nampak HEBAT tapi bila berada di rumah, pijak semut pun tak mati.
Entahlah ... harap-harap MalaysiaKu tidak muflis. Orang UMNO dah mula keluarkan suara sumbang kecuali PROF-prof Kangkung. Memalukan umat ilmu sahaja.

Tanpa Nama berkata...

ada ke lagi org nak dengar cakap otai nst tu...dulu masa ada kuasa tak mahu tegur.. asyik dok bodek saja...la ni baru terasa...rakyat marhaen dan lama kena buli..drp dok tulis yg konon nya untuk betulkan pemimpin lebih baik tulis bagi kesedaran rakyat untuk berubah kepada pemimpin yg bertunjangkan Islam, sebab nya adakah selama ini mangkuk mangkuk hayun tu peduli kesusahan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Korang bayangkanlah kalo ketua jabatan korang xboleh dtg meeting, tiba2 wife dia yg kat rumah tu pulak yg jd pengerusi. Tak ke lawak jdnya tu. Abih tu Timbalan buat apa?