7 Okt 2013

Media Sekular Cuba Kaitkan Ikhwanul Muslimin Dengan Terroris


Dubai - Arab Saudi. Pelbagai usaha dilakukan pihak tertentu untuk mencemarkan imej gerakan Ikwanul Muslimin (IM) untuk melabelkannya sebagai kumpulan pengganas (terroris).

Terbaru, akhbar Arab Saudi Al-Watan menerbitkan laporan terperinci di muka depan dengan mendakwa ahli IM terlibat dalam cubaan membunuh Naib Ketua Suruhanjaya Promosi Saudi, Abdul Latif Alshaikh sebagai satu usaha untuk mengaitkan IM sebagai kumpulan pengganas.

Dipetik laporan middleeastmonitor.com, akhbar itu turut mengesahkan, kononnya Abdul Latih kini menjadi sasaran bunuh apabila beliau dikatakan cuba diculik sejurus meninggalkan masjid selepas solat subuh minggu lalu.

Bagaimanapun, rancangan itu dikatakan gagal dan Abdul Latih Alshaikh disahkan selamat tanpa sebarang kecederaan.

Al Watan juga melaporkan, kumpulan Parti Salafi Syria bekerjasama dengan IM dalam merancang penculikan tersebut.

Kempen memburukkan IM turut berlaku di Emiriyah Arab Bersatu (UAE) di mana banyak tangkapan ahli kumpulan terbabit dilakukan dan sebahagian daripada mereka dipecat kerana didakwa sebagai pengganas.

Pemerhati politik berpendapat, krisis di Mesir mempunyai kaitan dengan Ketua Perisikan Saudi, Putera Bandar bin Sultan yang dikatakan berkomplot dengan ketua tentera Jeneral Abdul Fattah As-Sisi dalam usaha menggulingkan Presiden Mesir yang dipilih rakyat, Mohamed Mursi.

ULASAN GB

Sebenarnya bukan saja media di negara teluk, malah di Malaysia sendiri media massa arus perdana sudah cuba cemarkan imej Ikhwanul Muslimin sejak krisis Mesir tercetus.

Berikut laporan dari laman sosial FB Mesir Kini



Merujuk kepada kenyataan dalam akhbar Utusan Malaysia yang bertarikh 9 Julai 2013(gambar di atas) yang menyatakan "Ikhwanul Muslimin gesa pemberontakan diadakan", berdasarkan kenyataan- kenyataan yang telah dikeluarkan di Kaherah oleh pihak Ikhwanul Muslimin sejak bermulanya kebangkitan rakyat Mesir selepas pihak kepimpinan Tentera merampas kuasa pada 30 Jun 2013 dengan memecat Presiden Mesir yang dipilih oleh rakyat Mesir, Muhammad Mursi, kami ingin menyatakan bahawa :

1. Kenyataan akhbar Utusan Malaysia ini adalah tidak tepat sama sekali dan tidak datang dari sumber Ikhwanul Muslimin sendiri. Ianya mungkin dirujuk daripada sumber- sumber lain khasnya media propaganda pihak pembangkang Presiden Muhammad Mursi atau media- media lain.

2. Menurut kenyataan Mursyid Am Ikhwanul Muslimin, Dr Muhammad Badi', Ikhwan menentang penggulingan kuasa oleh Ketua Turus Angkatan Tentera Mesir, Jeneral Abdul Fattah As Sisi ini kerana ianya adalah satu pencabulan hak rakyat yang telah membuat pemilihan terhadap presiden mereka melalui sistem demokrasi dan proses pilihanraya yang bersih (buat pertama kalinya dalam sejarah Mesir) yang diiktiraf oleh rakyat dan juga negara- negara luar.

3. Ikhwan Muslimin bersama berbagai kelompok rakyat yang cintakan kebenaran dan keadilan, menentang keras tindakan jahat dan kotor ini melalui perhimpunan aman di seluruh negara Mesir. Perhimpunan aman dan "I'tisom" ( berpiket secara berterusan/ tidak keluar daripada tempat berpiket) akan tetap diteruskan sehinggalah Presiden Dr Muhammad Mursi dikembalikan semula ke tampuk jawatannya sebagai presiden Mesir yang sah dan dipilih oleh rakyat melalui lunas demokrasi yang luhur.

4. Tindakan berhimpun secara aman dan tidak menggunakan sebarang unsur kekerasan akan tetap diteruskan sehinggalah presiden mesir dikembalikan semula. Mereka menegaskan perhimpunan aman ini adalah hak rakyat dan dijamin oleh perlembagaan Mesir (yang juga telah digantung perlaksanaannya oleh as Sisi) dan dijamin oleh PBB.

5. Tragedi berdarah yang berlaku semalam merupakan tindakan durjana pihak kepimpinan tentera yang telah menggunakan tindakan kekerasan bagi meleraikan perhimpunan aman ini. Mereka yang berhimpun waktu itu sedang solat subuh dan mereka dihujani dengan tembakan gas pemedih mata dan tembakan dengan peluru hidup tatkala mereka masih solat (rakaat kedua). Tohmahan adanya tindakan golongan pelampau yang menyerang tentera telah dinafikan sekeras- kerasnya oleh pihak penyokong Dr Muhammad Mursi. Semua bukti yang dikemukan oleh jurucakap Tentera dalam kenyataannya semalam adalah bukti video yang dimanipulasi dari rakaman insiden lain yang berlaku di tempat lain dan tiada kaitan dengan apa yang berlaku dalam tragedi berdarah awal pagi semalam.


Rujukan : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=203261753165429&set=a.202146149943656.1073741828.202121649946106&type=1&ref=nf

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Puak sekuler ini di mana-mana pun sama saja yakni tidak mau berhukum dgn hukum Allah. Di Malaysia apa kurangnya. Hukum Allah yg sesyai dengan nasfunya jer yg diambil. Yg lain ditolak...jawabnya tak percaya dgn sebahagian ayat quran atau mudah cetita mengurangkan ayat quran. Berbeza dgn Syiah tapi hakikatnya sama yg mana Syiah menambah ayat quran kroada 17,000 ayat apa saya difahamkan.

Maka fikir-fikirkanlah wahai puak sekuler.