8 Sep 2013

[VIDEO] Umno Simpan Prasangka Serong Terhadap Ikhwan Muslimin


Umno BN tidak mampu menjalinkan kerjasama erat dengan Ikhwan Muslimin kerana parti pemerintah itu menyimpan prasangka serong terhadap mana-mana gerakan Islam.

Berdasarkan pengalamannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan beliau pernah dinasihati supaya tidak bertemu wakil gerakan itu.

Bagaimanapun, bekas Timbalan Perdana Menteri itu tidak mengendahkan ‘nasihat perisikan’ itu, sebaliknya sekadar menukar lokasi pertemuan.

“Bila Mursyidul Am Ikhwan di Malaysia, Muhammad Mahdi’ Akif, saya dinasihati perisikan supaya tidak bertemu (mereka) kerana mereka kononnya ekstrimis Islam, radikal dan sebagainya.

“Saya terpaksa berbincang dengan Abdul Hamid Abu Suleyman dengan bertemu di pejabatnya.

“Saya, Timbalan Perdana Menteri ketika itu datang ke pejabat Hamid untuk makan tengah hari,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas acara perasmian buku ‘Di sebalik Ikhwan Muslimin: Hakikat tentang Pergerakan Politik Terkuat Dunia’ petang semalam.

Mengikut tradisi, seseorang pemimpin berkedudukan tinggi dalam sesebuah negara dikunjungi pemimpin negara luar kecuali wujud masalah tertentu.

Mengulas lanjut, Anwar berkata, beliau menggalakkan wakil Ikhwan Muslimin bertemu dengan Umno bagi menerangkan kedudukan sebenar berlaku di Mesir.

Ketua Umum PKR itu berpendapat Ikhwan Muslimin tidak mampu menjalin hubungan rapat bersama Umno, berbeza seperti yang dilakukan PAS dan PKR. -selangorku




MB : Solidariti kemanusiaan merentasi perbezaan


Perbezaan bangsa dan budaya, kelainan pendapat dan fahaman politik tidak sewajarnya dijadikan penghalang untuk bersatu menentang kezaliman dan penindasan, tegas Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Beliau berkata, semua pihak perlu mengenepikan perbezaan dan turut sama membincangkan jalan penyelesaian kepada masalah umat khususnya tragedi pembunuhan rakyat di Mesir, Syria dan Palestin.

“Solidariti adalah penjelmaan rasa prihatin dan sikap tidak mementingkan diri, yang menjamin wujudnya kesejahteraan bersama,” tegas Abdul Khalid, dalam ucapan beliau yang menekankan dasar mempertahan dan mengembalikan hak dan kemuliaan sebagai manusia.

“Hal yang berlaku di Syria, Mesir, Palestin dan Burma menunjukkan manusia semakin hilang kemanusiaannya. Nyawa manusia tidak bernilai lagi. Orang awam, lelaki, wanita dan kanak-kanak menjadi mangsa peluru, gas beracun dan senjata kimia,” katanya.

Abdul Khalid berkata demikian ketika menyampaikan ucapan di Himpunan Solidariti Kemanusiaan yang dianjurkan bersama Kerajaan Negeri di Stadium Malawati, Shah Alam malam tadi.

Turut hadir, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, kepimpinan NGO Islam Malaysia seperti Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah), Pertubuhan IKRAM Malaysia (Ikram), Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) serta lebih 5,000 hadirin.

“Meskipun kita tidak berupaya berada di barisan hadapan bagi mempertahankan nasib golongan yang tertindas, namun sekurang-kurangnya kita menunjukkan solidariti sebagai tanda simpati kita terhadap nasib mereka yang ditimpa musibah dan bencana,” ujar Abdul Khalid.

Program ini dimulakan dengan solat maghrib berjemaah dan kuliah perdana oleh Ustaz Jel Fathullah Al-Anshori yang dibawa khas dari Indonesia.

Seterusnya, program diteruskan dengan solat hajat dan Qunut Nazilah serta tayangan video ‘Mesir Menangis & Flash Mob ‘Air Mata Syria’. Manakala kemuncak program adalah perlancaran Kempen ‘Malaysia 4 R4bia’.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNO majoriti orangnya beragama melayu, bersaudara dengan pemimpin arab yang beragama arab atau bahasa mudahnya MUNAFIK.

Maka itu tidak hairan kalau diaorang pandang serong perjuangan islam tetapi memandang tinggi perjuangan FREEMASON.