22 Sep 2013

Rejim Mesir Keluarkan Perintah Penangkapan Syeikh Yusuf Al Qaradhawi


Pemerintahan kudeta tentera Mesir melalui Pendakwa Raya mengeluarkan surat perintah penangkapan ke atas Syeikh Yusuf Al Qaradhawi.

Syeikh Al Qaradhawi adalah seorang ulama yang lahir di Mesir yang tinggal dan berkewargaaan Qatar.

Berdasarkan surat perintah itu Syaikh Al Qaradhawi akan terus ditangkap sebaik beliau tiba di Mesir.

Surat kabar Al Sharq Al Awsat (20/9) melaporkan, Hisham Barakat, Pendakwa Raya Mesir mengeluarkan perintah penangkapan Syeikh Yusuf Al Qaradhawi dengan tuduhan telah melakukan provokasi untuk berjihad melawan tentera Mesir, gesaan untuk campurtangan asing, merancang penghinaan dan melemparkan tuduhan pembunuhan para demonstran terhadap tentera Mesir di dalam satu rancangan yang disiarkan stesyen television milik Qatar, Aljazeera.

Qaradhawi telah menjadi pengkritik utama tentera di Mesir berikutan penyingkiran presiden pertama Mesir yang dipilih secara demokrasi, Mohamed Morsi, pada bulan Julai lalu.

Sementara itu, kumpulan anti-rampasan kuasa, Perikatan Kebangsaan Pro-Legitimasi menggesa rakyat Mesir untuk mengadakan demonstrasi anti-kerajaan selama seminggu mulai hari kelmarin (Jumaat) di seluruh negara.

Syeikh Ql-Qardhawi yang juga Ketua Persatuan Ulama Muslim Antarabangsa itu telah menetap di Qatar lebih dari 40 tahun dan sekaligus memperoleh kewarganegaraan dari negara tersebut. Sejak muda beliau pernah dipenjara oleh rejim tentera Mesir sebelum akhirnya mengajar di Arab Saudi dan Qatar.

Selain itu, beliau adalah seorang anggota Haiah Kibar Ulama Al Azhar Mesir.


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aku rakyat awam menyokong pemerintahan ulama!

Tanpa Nama berkata...

Biar Ulamak yg ada sifat kepimpinan..yg reti mmbca sepak trajang pihak lawan..yg bijak buat strategi...kalau x da sifat2 ni tolong jgn pilih..akibat nyalebih teruk dan jd mainan pihak lawan..jAngan pilih mmbabibuta saja

batu api berkata...

Biar Ulamak yg ada sifat kepimpinan..yg reti mmbca sepak trajang pihak lawan..yg bijak buat strategi...kalau x da sifat2 ni tolong jgn pilih..akibat nyalebih teruk dan jd mainan pihak lawan..jAngan pilih mmbabibuta saja.

--------------------------------

Siapa dia ulama yang kau sebut tu?
Kat malaysia ada tak...kalau ada sapa dia?

Tanpa Nama berkata...

Ulamak kat Malaysia semua macam lembu kena cucuk hidung....