3 Sep 2013

Perhimpunan Seluruh Mesir Sempena 2 Bulan Penggulingan Mursi


Perikatan Kebangsaan Bagi Menyokong Kesahtarafan (Legitimasi) telah memanggil satu perhimpunan untuk diadakan pada hari ini (Selasa) bagi memperingati penggulingan Presiden Mohamed Morsi pada 3 Julai dua bulan lalu. 

Perhimpunan di seluruh negara juga telah diadakan pada hari Jumaat lepas oleh pakatan itu, dimana seorang anggota Ikhwan yang diterajui kumpulan pro- Morsi, dengan beberapa orang lain telah terlibat bertempur dengan pasukan keselamatan.

Protes dalam beberapa minggu kebelakangan ini semakin dipenuhi dengan keganasan oleh pasukan keselamatan.

Satu gelombang penangkapan tokoh-tokoh utama Ikhwan juga telah dilakukan untuk menyekat keupayaan kumpulan untuk menggerakkan rakyat, dengan sekurang-kurangnya 2,000 orang telah ditahan pada pertengahan Ogos di kem bantahan pro-Morsi di Kaherah, dimana lebih daripada 600 demonstran telah terbunuh.

Kementerian Kesihatan Mesir berkata lapan orang terbunuh dalam pertempuran hari Jumaat diantara kupulan pro-Morsi dengan pasukan keselamatan.

Perikatan Kebangsaan Bagi Menyokong Kesahtarafan menyeru umatnya dalam satu kenyataan lewat semalam untuk memberikan tekanan yang "kuat tetapi aman" dengan protes setiap hari bagi "menuntut Legitimasi dan mengutuk rampasan kuasa."

Morsi, yang berasal dari Ikhwan, telah diguling oleh tentera Mesir di tengah-tengah bantahan besar-besaran terhadap pemerintahan satu tahun beliau. Ditahan oleh tentera di satu lokasi rahsia sejak kejatuhannya Morsi kemudiannya dituduh dengan beberapa kesalahan.

Pada hari Ahad, pihak pendakwa raya telah merujuk beliau ke mahkamah diatas tuduhan menghasut pembunuhan para penunjuk perasaan, di dalam satu insiden yang berlaku pada Disember 2012. Empat belas anggota Ikhwan yang lain adalah defendan dalam kes yang sama, dan merupakan tuduhan pertama terhadap Morsi untuk pergi ke mahkamah setakat ini.

Pakatan itu tidak mengumumkan lokasi demonstrasi yang dirancang pada hari Selasa esok, yang akan diadakan di bawah panji-panji "rampasan kuasa itu adalah satu keganasan," tetapi berkata protes akan berlaku dalam semua dataran di seluruh negara, dengan sidang akhbar akan diadakan untuk mendedahkan "jenayah rampasan kuasa".



Kerajaan sementara Mesir pula telah melakukan tindakan keras ke atas Ikhwan Muslimin dan sekutu-sekutunya dengan menamakannya "kempen terhadap keganasan".

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bagitulah air yg mengalir tak usahlah di sekat kerana ianya tetap mengalir. Ingatlah pjuang islam tetap mendpt rahmat Allah didunia & lebih2 lagi akhirat tapi pengkianat? agak2 kita dsebah mana?