11 Jul 2013

Amnesti Internasional Kecam Kekerasan Yang Dilakukan Tentera Mesir


Organisasi pemantau masalah Hak Asasi Manusia Amnesti Internasional, Rabu (10/7/2013), menyatakan mereka memiliki sejumlah bukti yang menjelaskan penggunaan senjata api "secara tidak sepadan" oleh Angkatan Darat Mesir.

Pernyataan Amnesti ini dikeluarkan dua hari setelah sekurang-kurangnya 51 orang terbunuh, sebaghaian besar dari mereka adalah pendukung Muhammad Mursi dalam demonstrasi di luar markas pasukan elit Kawalan Republik di Kaherah.

"Meskipun tentera Mesir mendawa para demontrans terlebih dahulu menyerang dalam perhimpunan hari Isnin itu, dan tidak ada perempuan atau anak-anak yang terluka, bukti-bukti yang dikumpulkan Amnesti Internasional menunjukkan gambaran yang jauh berbeza," kata Pengarah Regional Amnesti Internasional, Hassiba Hadj Sahraoui.

"Bahkan, jika sejumlah demonstran menggunakan kekerasan sekalipun, tindakbalas yang ditunjukkan tentera sangat tidak berpada yang menyebabkan hilangnya nyawa dan kecederaan di kalangan demonstran," tambah Saharaoui.

Amnesti menambahkan, para aktivisnya mengunjungi bilik mayat, rumah-rumah sakit, dan lokasi kekerasan di Kaherah dan Iskandariah. Mereka juga mengumpulkan saksi-saksi dari para demonstran yang tercedera dan keluarga mangsa yang terkorban.

"Semua itu mengarahkan kepada penggunaan senjata untuk membunuh oleh pasukan keselamatan ," Saharaoui menegaskan.

"Sebahagian besar mangsa terkorban dan tercedera akibat terkena tembakan di bahagian kepala dan tubuh bahagian atas dengan peluru tajam," lanjut Saharaoui.

Amnesti menambahkan, jika tentera Mesir tidak mengendalikan dan melarang penggunaan senjata yang membunuh, kehancuran sudah di depan mata.

Amnesti menambah, sekurang-kurang 88 orang terkorban, termasuk tiga anggota keselamatan, dalam rangkaian kekerasan politik yang terjadi sejak akhir minggu lalu di Mesir. Sementara itu, tak kurang dari 1.500 orang tercedera dalam perhimpunan di seluruh penjuru Mesir.

Tiada ulasan: