4 Feb 2013

[Isu Banner Najib Diturunkan] Perdana Menteri Bukannya Tuhan Malaysia

Saya amat terharu apabila membaca artikel dalam Bernama yang menyatakan Menteri Pelancongan, Ng Yen Yen, memaki Ketua Menteri Pulau Pinang kerana tindakan yang diambil oleh Kerajaan Pulau Pinang untuk menurunkan bunting dengan gambar Perdana Menteri mengucapkan Gong Xi Fa Cai kepada kaum China.

Untuk seorang warga Malaysia berbangsa China, ini tidak perlu diheboh-hebohkan sehingga gambar Najib terdapat di hampir setiap sudut negara ini seolah-olah Najib sudah menjadi satu-satunya tuhan agama baru di Malaysia atau dalam Bahasa Inggerisnya, sudah timbulnya, Najib’s Cult.

Pada zaman Adolf Hitler, gambar Hitler dipaparkan di seluruh negara Jerman, tetapi akhirnya jatuh juga Empayar yang dikuasai Nazi Jerman. Pada hari ini, Hitler masih diingati tetapi sebagai seorang diktator yang mengancam keamanan dunia.

Kerajaan negeri berhak bertindak waras

Sudah cukup sekiranya Najib berlaku matang dan tidak memerangi rakyat biasa, tidak perlu dipaparkan gambarnya lagi, kecuali kalau muka beliau seperti seorang raja yang kacak seperti Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong semasa baginda masih muda.

Pada pendapat saya, Ketua Menteri Pulau Pinang bukan sahaja berhak menurunkan banner yang berunsurkan kempen BN untuk pilihanraya umum yang akan datang, malah pihak Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPRM) seharusnya mengambil tindakan ke atas Najib kerana sudah mula berkempen dengan dana rakyat sebelum tarikh pilihanraya diisyhtiharkan.

Apabila sebelum ini, gambar Ketua Menteri Pulau Pinang dipijak-pijak, dan Najib tidak memberi sebarangan komen untuk mengawal perangai ahli-ahli Umno, maka saya percaya Saudara Lim Guan Eng juga tidak perlu memberi sebarang jawapan kerana jelas ternyata dalam Akta Kerajaan Tempatan bahawa banner yang tidak mendapat lesen seharusnya diturunkan.


Ng Yen Yen sebagai ahli pahlimen seharusnya merujuk kepada Akta tersebut dan Najib, sebagai perdana menteri, tidak seharusnya berlagak seolah-olah beliau adalah lebih tinggi daripada undang-undang yang sedia ada.

Dengan ini, saya juga menyeru semua Kerajaan Negeri di bawah Pakatan mengambil tindakan seperti Kerajaan Pulau Pinang untuk memastikan sebarang banner yang tidak mendapat lesen diturunkan sama sekali. Ini adalah kerana Umno seolah-olahnya cuba mengagungkan Najib sehingga ke tahap Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong yang wajahnya pun tidak pernah dipaparkan sebagai bendera di Wisma Putra.

Tidakkah salah di sisi keagamaan?.

Saya juga menanya-nyanyakan kenapa mufti-mufti negara ini tidak menegur Perdana Menteri kerana membenarkan Umno dan BN memaparkan gambarnya di setiap sudut negara ini. Bukankah ini salah di sisi keagamaan? Bekas Perdana Menteri sebelum ini tidak pernah berbuat demikian sehingga gambar mereka dijadikan subjek publisiti, tetapi walaupun mereka sudah meninggal dunia, malah kami masih lagi ingat kepada muka mereka, terutama sekali Bapa Malaysia yang disanjung tinggi sehingga hari ini, YAM Tunku Abdul Rahman.

Begitu juga Ketua Pembangkan, Anwar Ibrahim. Sekiranya bertemu di tepi jalan, tidak seorang pun akan tertanya-tanya, “Ini kah rupanya Anwar Ibrahim (DSAI)?” Ataupun Pak Lah, yang menang besar dalam pilihanraya umum 2004.

Sebagai rakyat, saya berharap paparan gambar Najib dapat diberhentikan sama sekali. Sekiranya tidak, sebagai rakyat biasa, saya menyeru supaya semua rakyat mengambil tindakan seperti apa yang saya berhak untuk terus mengoyakkan gambar Najib yang dikirimkan sehingga ke rumah tanpa diminta keizinan saya. Kedua-dua surat yang dikatakan dikirimkan oleh Najib ke rumah saya terus masuk dalam tong sampah selepas dikoyak, seperti kebanyakan iklan yang diletakkan dalam peti surat saya.

Tiada bezanya Najib dengan pengiklan yang lain, kerana Najib sudah menjadi satu produk iklan yang saya tidak perlu dalam menyara kehidupan saya.

Cuba faham, jangan angkuh

Yen Yen dan Najib seharusnya faham bahwa rakyat biasa seperti saya sangat muak dengan kempen Barisan Nasional yang sudahpun melampaui batas. Hari-hari di sini dan di sana diberitahu janji ditepati, tetapi keesokan hari pelbagai isu dibangkitkan. Sementara membaca iklan “Janji Ditepati”, tayar kereta masuk dalam lubang jalan yang tidak ditampal kerana pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur kekurangan bajet.

Wang yang dibelanjakan untuk mencetak banner dan bunting seharusnya digunakan untuk memperbaiki segala kemudahan asasi untuk rakyat, bukannya dibazirkan dengan kempen Barisan Nasional yang pada pendapat saya sudah menjadi semakin songsang.

Kempen ini menelan perbelanjaan yang amat besar dana rakyat. Pada pendapat saya, wang ini seharusnya digunakan untuk membantu fakir-fakir miskin yang tidak berkemampuan untuk meraikan Tahun Baru China pada tahun ini, ataupun digunakan untuk memperbesarkan Jalan Sungai Palas di Cameron Highlands yang terlalu sempit untuk menampung 2,000 ke 3,000 pelawat setiap hujung minggu sebelum cuti panjang Tahun Baru ini, sebelum malapetaka berlaku. Saya difahamkan bahawa cadangan melebarkan jalan ini sudahpun dibuat sejak Rancangan Malaysia Ke-9, tetapi bajetnya sehingga kini tidak diperolehi.

Perkara berkenaan dengan keselamatan pelancong-pelancong ke Pusat Teh Boh di Sungai Palas pernah dikemukakan kepada Ng Yen Yen, Menteri Pelancongan, secara emel, namum tiada sebarang progres (kecuali apa yang dibuat oleh pihak Teh Boh) walaupun sudah hampir dua tahun saya mengikuti perkembangan di Jalan Sungai Palas. Selaku MP Raub dan orang Pahang, Yen Yen seharusnya mengambil berat ke atas sebuah destinasi pelancongan yang berjaya di negeri Pahang.

Dana rakyat, titik peluh rakyat

Dalam sebuah negara demokratik, Najib tidak seharusnya membelanjakan wang rakyat yang besar untuk berkempen sebelum tarikh pilihanraya diishyitiharkan. Perbelanjaan sebesar apa yang dibuat oleh Kerajaan Barisan Nasional, pada pendapat saya, juga bercanggah dengan undang-undang yang sedia ada, dan SPRM seharusnya mengawasi kempen yang berat sebelah ini.

Saya ingin mengingatkan kepada Najib dan Ng Yen Yen bahawa salah satu daripada agenda Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 adalah untuk memastikan peluang berkempen adalah diadakan dengan adil untuk kedua-dua pihak, Pembangkang dan Barisan Nasional. Dengan kempen yang sudah dimulakan dengan dana rakyat, ini adalah tidak telus kerana wang kerajaan adalah dari titik peluh rakyat.

Najib dan Yen Yen seharusnya juga sedar bahawa hari ini mereka adalah parti yang membentuk kerajaan tetapi keesokan harinya, mereka mungkin menjadi pembangkang pula. Dalam sebuah negara demokratik, ini tidak mustahil! Jadi jangan terlalu angkuh atau cuba memerangi rakyat sekalian.
-surat FMT


MPSP: Yen Yen mahu kami langgar undang-undang?


Majlis Perbandaran Seberang Perai menyelar menteri pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen kerana didakwa tidak menghormati undang-undang dan menghina pekerja yang menurunkan kain rentang ucapan Tahun Baru Cina perdana menteri di kawasan berkenaan.

Seorang ahli majlisnya, Steven Sim berkata Ng bukan sahaja menghina kebijaksanaan rakyat Pulau Pinang tetapi juga pekerja MPSP yang hanya menjalankan tugas mereka pada har itu.

"Sebagai seorang menteri, Ng sepatutnya lebih tahu bahawa undang-undang mesti dipatuhi.

Adakah dia bermaksud bahawa tiada apa-apa jika langgar undang-undang, hanya kerana ia melibatkan PM, atau Najib?," soalnya ketika dihubungi.

Beliau menjelaskan bahawa MPSP menurunkan kain rentang dengan gambar Najib itu kerana ia dipasang tanpa mendapat permit daripada pihak berkuasa tempatan.

"Adakah Ng berkata pekerja itu salah kerana menjalankan tugas? Beliau patut meminta maaf kepada MPSP dan pekerjannya atas kenyataan menghinanya yang mengkritik tugaas rasmi MPSP," katanya.

Sim berkata tindakan sama turut dikenakan ke atas kain rentang haram lain dan tiada kaitan dengan BN atau Najib.

Tambahnya, pekerja MPSP hanya menjalankan tugas biasa mereka di sekitar kawasan Bagan apabila terlibat kain rentang haram yang dinaikkan oleh BN.

Sebanyak 971 kain rentang, termasuk 678 dengan gambar Najib, diturunkan dalam operasi pada hari itu, katanya.
-mk

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak letak tiket parking pun kena saman. Ini pulak letak banner haram, tak kan nak free kot. Cakap banyak saman je.

Andre Irwan berkata...

Awat Tok Jib dah jadi "DEWA" atau "TOKONG"kah?

Tanpa Nama berkata...

Najib ini bukan lagi nak mengalahkan Sultan bahkan dia nak mengalahkan Allah S.W.T seolah - olah dia lebih besar dari Allah S.W.T. UMNO adalah penyebarkan agama sesat terbesar di M'sia kerana dia nak suruh semua rakyat M'sia sujud kepada UMNO bukan kepada Allah S.W.T. Pastikan PRU nanti UMNO ini ditumbangkan agar ajaran agama sesat ini dapat dihapuskan demi menyelematkan akidah umat Islam. Terbaru UMNO sekali lagi nak rosak akhlak orang muda dengan membawa atis kurang ajar dari Korea iaitu PSY. Jom boikot consert PSY yang bakal diadakan di M'sia.

Tanpa Nama berkata...

Dari lettak banner gambar najib pakai baju cina mati, kan lebih elok letak banner gambar Yen Yen pakai coli saja. Tentu takde sapa nak turunkan banner tu.

Tanpa Nama berkata...

depa boleh nak buat apa saja orang lain tak boleh banyak cantik muka depa turunkan saja puak ni pada pru 13 jangan bagi muka lagi

muzium padi gunung kheyang berkata...

kalau tak sesat dan munafiq,bukan umno namanya,pertubuhan haram yang hampir pupus.nyawa pun ALLAH TAALA yang kasi,nak tunjuk sombong dan angkuh!

Tanpa Nama berkata...

bagi la peluang sikit dia nak begaya ala cina mati kan dia pun dah tau kuasa nya dah hampir pupus, kadang kadang rasa kesian juga kat dia ni

Tanpa Nama berkata...

Dekat kajng pun penuh kt tiang lampu gmbo antu najib..mpkj tlg kasi turun jgn bg rakyat histeria tgk antu mlm2

Tanpa Nama berkata...

apa kelebihan gambar najib?, baik letak gambar TGNA sekurang-kurangnya ingat juga akhirat...