7 Dis 2012

[VIDEO] Tak Lama Jadi Kerajaan Jika Amal & Biarkan Politik Samseng - Musa Hassan

Musa: Tak lama jadi k'jaan jika biar politik ganas Mantan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan memberi amaran bahawa kerajaan yang membiarkan keganasan politik berleluasa mengundang risiko digulingkan melalui cara yang sama.

Katanya, beliau berkata demikian atas perhatiannya bahawa situasi politik pada masa ini "mewujudkan generasi yang bertindak ala samseng".

"Kalau awak (kerajaan) menggalakkan keganasan politik, saya merasakan kerajaan itu tak lama akan menjadi kerajaan kerana ia juga akan dijatuhkan melalui keganasan.

"Ini kerana hate politics atau politik kebencian telah mewujudkan generasi yang bertindak ala samseng.

"Ini saya rasa orang politik kita perlu menentukan penyokong mereka dikawal kerana kadangkala apabila mereka tidak mengawal penyokong mereka, ini yang berlaku," katanya dalam satu forum di Shah Alam hari ini.

Menurut pemerhatiannya lagi, ini berbeza dengan keadaan politik semasa pilihan raya sebelum ini.

"Kita tengok dahulu pilihan raya macam pesta semua keluar bersama-sama.

"Pihak pembangkang dan parti kerajaan sama-sama berjalan tak ada masalah. Sekarang tak boleh," katanya.

Beliau seterusnya menggesa agar proses membina negara dijadikan keutamaan oleh penyokong dan ahli politik selain daripada berkempen untuk parti masing-masing.

"Selepas habis pilihan raya, kita patut duduk sama-sama tanpa mengira parti sekalipun, bina negara ini sama-sama," katanya.

Ingatan itu disampaikan Musa pada forum "Politik Samseng: Di Mana Maruah Kita" yang berlangsung di Auditorium Kompleks Media Kumpulan Karangkraf, Shah Alam petang tadi.

Pemimpin kena kawal diri

Turut memberi pandangan ialah MP Hulu Selangor, P Kamalanathan yang menggesa pemimpin politik agar mengawal diri terlebih dahulu sebagai teladan yang baik buat pengikut-pengikut mereka.

"Sebelum kawal penyokong, kita kena kawal diri kita dahulu.

"Kita tak boleh jadi pencetus masalah. Kita kena jadi pemimpin untuk selesaikan masalah," katanya.

Seorang lagi pembicara forum, ahli jawatankuasa PAS Pusat, Muhamed Hanipa Maidin meningkah pendapat Kamalanathan.

"Masalahnya di Malaysia ini, (sesetengah) pemimpin itu (sendiri) adalah masalahnya.

"Jadi, cara untuk masalah ini adalah dengan membuang pemimpin itu sendiri," katanya tanpa memperincikan siapa pemimpin yang dimaksudkan.

Beliau mentakrifkan "politik samseng" yang menjadi fokus perbincangan mereka sebagai: "keadaan apabila mereka yang terlibat dalam kesamsengan ini berpunca daripada kegagalan menerima kepelbagaian pandangan dalam politik".

Forum petang tadi dimudahcara oleh penganalisis politik Universiti Malaya, Datuk Mohamad Abu Bakar turut disertai presiden Institut Integriti Malaysia, Datuk Dr Mohd Tap Salleh.

Ceroboh tapak ceramah suatu kesalahan – Musa Hassan

SHAH ALAM 6 DIS: Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menyifatkan serangan samseng Umno yang diketuai Pemuda Umno Gombak, Datuk Megat Zulkarnain Omardin sebagai suatu bentuk pencerobohan.

“Apabila ada satu pihak menceroboh masuk, tugas polis ialah jangan sampai ada pertumbahan darah. Kalau nampak dia masuk, jangan benarkan,” katanya tanpa menyebut Pemuda Umno pada forum ‘Wacana Sinar Harian: Politik Samseng Di Mana Maruah Kita’ hari ini.

Beliau merujuk keganasan samseng Umno pada ceramah di Gombak Utara, 4 Disember lalu yang menyebabkan seorang lelaki cedera tikam manakala Ketua Pas Cawangan Gombak Utara, Haider Samsudin luka di kepala akibat dibaling pasu.

Musa berkata, mana-mana pihak termasuk parti pembangkang berhak mengadakan ceramah di tempat terbuka, apatah lagi dalam premis persendirian.

“Hanya bagi notis. Kalau di tempat awam, ada permit. Tempat sendiri tak perlu. (Kalau) saya, tak letak berdekatan. Sebelum berlaku, cegah dulu,” katanya.

“Polis kena adil jalankan tugas. Adakah timbulkan keadaan tak tenteram. Kita tak mahu orang berceramah bersebelahan.

“Tugas polis untuk tentukan keselamatan orang awam. Bukan bertembung dan bergaduh. Keselamatan penting. Malu bila tengok politik bertikam,” katanya.

Pada sidang media pula, Musa sempat berpesan supaya polis tidak perlu menghantar pegawai Cawangan Khas (SB) bagi mengekori pergerakannya.

“Tak payahlah ikut-ikut saya. Banyak kerja lain yang boleh dibuat pihak berkuasa. Saya hanya minta betulkan,” katanya merujuk teguran dibuatnya kepada Menteri Dalam Negeri.

Minggu lalu, Musa mendedahkan Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang juga sepupu Perdana Menteri, campur tangan dalam institusi polis ketika pasukan itu diketuai beliau.
-KD




Laporan sebelum ini
klik untuk baca

Ulasan GB

Apa yang disebutkan oleh Tan Sri Musa Hassan itu bertepatan dengan apa yang GB tuliskan semalam bahawa:

Tiada ada petunjuk yang lebih jelas tentang kehancuran dan kemusnahan UMNO selain dari gelagat dan perlakuan samseng yang mereka lakukan terhadap penyokong Pakatan Rakyat. Sekalipun nampaknya rakyat begitu kecewa dengan sikap polis yang double-standard, membiarkan politik ganas a.k.a. samseng UMNO bermaharajala, namun hukum kebenaran dan keadilan akan tetap berlaku - bahawa UMNO akan tetap menerima hukumannya lantaran politik ganas atau samseng yang mereka bawa.

5 ulasan:

Awanama berkata...

Didapati penceramah-penceramah politiklah yang menjadi batu api yang menyebabkan pergaduhan dan samseng politik.

Awanama berkata...

Panas - Mantan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan dilaporkan menyokong pembangkang.

Awanama berkata...

Nie..12:08, jadi tak payah la politik, kalau politik kena cakap, tak payah la cakap yang benar, anggok-anggok geleng-geleng jer gitu..apa punya mangkuk. Nabi kita dulu lagi hebat poltik dier, sampai darah-darah dengan geng Abu Lahab dan rakan sewaktunya. Kalau tak pakai sunnah Nabi, hang nak pakai sunnah najimah la kot..... debat bukan budaya kita..... Lain kali cakap pakai otak, jangan pakai kepala lutut.

Awanama berkata...

batu api ni juga dari umno/bn sdiri. bkn hanya dri pr. mcm umno suka sgat cakap pasal tragedi 13 mei 1969.

Awanama berkata...

Budaya samseng dalam UMNO ni disebabkan wang.Yang jadi samseng tu sebenarnya bukan tau politik sangat,tapi sekadar Pak Turut dan Tukang sorak.Disebabkan depa diberi wang,belanja makan dan minum,dapat pulak wang minyak motor - depa sedia buat apa yang disuruh.Ada pulak jaminan,pihak polis tak akan apa-apakan mereka sebab sudah diatur antara Ketua Polis dengan Ketua UMNO.Berapa banyak sudah ceramah-ceramah Pakatan Rakyat diganggu - mana ada tangkapan mahu pun didakwa dimahkamah.