30 Dis 2012

Hadi Minta "LIVE", Rais Bagi "RAKAMAN"


RTM tiada masalah siar penjelasan Hadi jika sesuai KUALA LUMPUR - Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata, pihaknya tiada masalah untuk menyiarkan penjelasan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkenaan isu Amanat Haji Hadi.

Bagaimanapun kata beliau, ia boleh dibuat secara rakaman dan bergantung kepada pertimbangan RTM sama ada ia sesuai dijadikan bahan berita atau sebaliknya.

"Kita minta Datuk Seri Hadi beritahu lokasi penjelasan itu hendak dibuat rakaman.

"RTM boleh buat liputan dan sekiranya kandungan berita itu sesuai, kita akan tayangkan di TV," kata beliau kepada pemberita ketika menyaksikan persiapan dan raptai Majlis Rumah Terbuka Krismas 2012 dan sambutan Tahun Baharu 2013 di Dataran Merdeka di sini, hari ini.

Pagi tadi di Marang, Hadi berkata, beliau sedia menjelaskan isu amanatnya pada 1981 sekiranya beliau diberi peluang untuk berbuat demikian menerusi siaran langsung di stesen televisyen tempatan.

Pemimpin tertinggi Pas itu berkata, jika diberi peluang itu, beliau akan menjelaskan segalanya berkaitan amanat beliau mengkafirkan Umno supaya masyarakat dapat menilainya.

Pada masa sama, Hadi berkata, beliau juga bersedia memberi penjelasan secara bertulis mengenai pendiriannya itu berkaitan amanat yang dicetuskan sejak lebih 30 tahun lepas.

Mengulas lanjut hasrat Hadi itu, Rais berpandangan kenyataan yang dibuat pemimpin Pas itu pada 1981 perlu mendapat penilaian daripada pihak lain memandangkan isu akidah itu telah menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini.

"Pandangan mufti lain pun harus dipertimbangkan di samping penilaian pihak Jakim dan pihak berkuasa lain dalam soal akidah," jelasnya.

Meskipun Rais dilihat secara terbuka menerima hasrat Hadi itu, namun penyiarannya mungkin dihadkan bagi menjaga kepentingan kerajaan.

"Saya kira itu tidak jadi masalah tetapi hanya panjang pendeknya terpaksa dilihat dari sudut praktikaliti penyiaran di RTM," katanya. -SH

Ulasan GB

Jika rakaman baik tak payah.

Berapa banyak ucapan-ucapan pemimpin PR yang telah disiarkan oleh RTM sebelum ini telah dimanipulasi dan di potong sana-sini sehingga akhirnya ia sudah tidak mempunyai apa-apa bilai kebenaran lagi.

24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ini dasar pengecut,umnoapco memang pengecut,,dah serang tapi takut nak siar penjelasan..ini menunjukan mereka memang bodoh dan sengal dlm apa2 isu yg dibangkitkan,,apalagi nak debat..

Tanpa Nama berkata...

Kalau rakaman akan jadi macam Utusan Mslaysia, lain yang dicakap lain yang disiar, UMNO PENIPU DULU KINI DAN SELAMANYA

zallie ibnu purji berkata...

Hanya live saja, ok!

nonbal berkata...

kalau nak live, kat you tube boleh, TV Pas boleh, kenapa tak nak buat? adakah hanya tujuan nak berpolitik? kalau hangpa cerdik, hangpa boleh baca akal Hj Hadi. Kalau nak kan kebenaran, guna buku pun boleh.... kalau tak nak kebenaran, jgnkan TV, cakap dlm ceramah pun dia boleh putar belit...

Tanpa Nama berkata...

dia buat mcm RTM harta UMNO dan harta bapak dia saja...MAMPUIH POLITIK LAGU NIE...!!!

Tanpa Nama berkata...

Dasar kerajaan bacul, maka kepimpinan yang ada pun bacul-bacul belaka.

`Wa Qul Ja alhaqqu Wa Zohaqal Bathil '

Kamu tetap tidak akan dapat melepaskan diri baik di dunia ini mahu pun di akhirat nanti.
Ayuh kita teruskan dakwah, nasihat mereka, doakan mereka, semoga Allah memberi keselamatan dan rahmat buat kita semua, Amin!.

Tanpa Nama berkata...

Kat youtube, TV Pas memang la boleh tp orang kampung dan pak cik mak cik felda mane yang yang tengok? Yang diputarbelitkan isu ni di tv1& tv3 suku pun, golongan ni je pun yang percaya. Orang bandar dan yang ada access internet kebanyakkannya sudah terjawab ttg isu ni

Tanpa Nama berkata...

rais mcm roti najib juga...xde teloq. serang berapi2 bila Hj Hadi nk jawab...byk pula songehnya...org ameno boleh le ditemberang hidup.. lain2 sory le..tolak UBN PRU 13 nnt..

Unknown berkata...

Nonbal, yg guna internet utk benda berfaedah rata2 org pr. org umno biasa tengok redtube. Org iq rendah je tengok RTM & TV3suku, tu yg perlu diberi penjelasan.

Unknown berkata...

Nonbal, yg guna internet utk benda berfaedah org pr. Org umeno tengok redtube je. Org iq rendah je tengok RTM & TV3suku, tu yg perlu diberi penjelasan.

OAP berkata...

Kami orang atas pagar
bukan takut tapi sabar
Kami tengok kami dengar
Sesama kami beri khabar
Kami orang atas pagar
Sapa bagi kami sambar
Tak kira sehelai atau selembar
Baca blog tak baca surat khabar
Kami orang atas pagar
Dalam diam kami cabar
Kalau berani sila bubar
Saheh kami pangkah pi aarr
Kami orang atas pagar
Berita baik kami sebar
12 Jan jangan tersasar
Kami orang atas pagar

roti tulurrrr berkata...

nonbal....
semua umah ada tee vee...kedai nasik kandaq rata pekan rata kg ada warung ada tv....
klo tv internet mcm u tube....orang kg mana nak aksess....streamyx pun tak kenai...yg tu pun hang tak gheti nak pikiaq ke?
senang cakap umngok mana ada ball...
mcm hang jugak !! kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Awat...klu live kat youtube atau mana2 channel dalam internet..orang kampung boleh tgk ka...liputan internet pon xda...daripada tgk youtube lebih baik live kat tv...semua boleh tgk..pikir ler sebelum bercakap..jgn pikir diri sendiri jer.hampeh

Tanpa Nama berkata...

Nonbal nie pun sengal jgk..nonbal = bebal

Tanpa Nama berkata...

Rais anak Yatim tak payahlah tumpang semangkuk putar belitkan Amanat Hadi, bukannya kau faham pun....Tapi aku nak kau jawab dengan sebenar-benarnya...Betul ka depa kata hang balun bibik Indon tu???? Awat bini hang yang glamour tu dah tak best lagi ka....La ni apa kata hang cerai bini hang bagi kat aku. Lepaih edah aku tarbiah dia beberapa kali semalam selama beberapa minggu berturut-turut. Hang nak jemput balik bibik Indon tu suka hati hangla....Takyah la sebuk-sebuk amanat itu ini. Jambatan hang bakaq dulu tu belum lagi dibaiki.

Tanpa Nama berkata...

RTM kalau neutral tidaklah jadi macam yang menteri syaratkan namun semua rakyat tahu bahawa ia berat kepada pemerintah. Maka maklumat yang hendak di sampaikan oleh mana-mana pembangkan akan di tapis dulu dan di manipulasikan. Oleh itu selagi dasar ini tidak berubah tidak usah bermimpi untuk muncul dalam siaran RTM.

Tanpa Nama berkata...

Kalau Rakam sahaja confirm dah Munafik UMNO confirm nak spin lagi apa yang hadi cakap. I harap TGHA jangan pergi kalau diaorang hanya mahu rakam sahaja kerana UMNO akan ubahsuai rakaman tersebut untuk diaorang buat kerja jahat. Cukup terang dan jelas sudah maklamat diaorang adalah untuk ubahsuai rakaman dan menimbulkan fitnah dari rakaman yang sudah diedit. Rais Yatim, kamu fikir kami bodoh tak tahu niat sebenar kau yang hanya benar rakaman sahaja? Sorry bro you dah tersilap.

Tanpa Nama berkata...

Dasar BN bacul. Bagilah TGHA peluang muncul cara live. Tak boleh 1 jam, setengah jam pun OK.

Tanpa Nama berkata...

Dasar UBN bacul. PAU boleh buat live sampai 3 hari. TGHA minta live 1 jam pun takut nak bagi.

Sniper berkata...

Tuan Guru tau xkan dpt punya,,,pro pr pun tau x dpt... sindiran terbaik dr TGHA! Allahuakbar! JOM DOA LG... YA ALLAH KAU HANCURKANLAH MEREKA2 YG ZALIM & ANGKUH LAGI BODOH... AMIN!!!!

NurWangi berkata...

Nonbal...Isu ini sudah dijelaskan lama dahulu. Sebenarnya sudah tiada isu. Tapi BeeEnd memainkan isu ini semula diTV, maka diTVlah ia perlu dijawab.

Osama berkata...

Live...livre. .LIVE..le tak reti bahasa ke anak c yatim tuh!?
Bacul sangat2 c Datuk ni eak?
PM borek menteri rintik.
PM bodek menteri2 telinga bertorek!

ABU...ABU..ABU..ABU..ABU

Aku Bukan Umno!
Aku Bosan Umno!
Aku Benci Umno!
Agama Bukan Umno!

Asal Bangang Umno!
Asal Bengong Umno!
Asal Bodek Umno!
Asal Barghal Umno!
Asal Bingai Umno!
Asal Bacul Umno!
Asal Boleh Umno!
Asal Bangsa U?
Rais, UMNO?
patut pun... Umat Melayu Naif Otak rupanya!
Pencenkan umno be end!
hancurkan umno...
be end ko ko be end!
ko ko ko umno!
umno ko ko be end!
Justru itu maka kita tunjukan solidariti rakyat prihatin yg inginkan perubahan! jom kita ramai2 ke Himpunan Kebangkitan Rakyat pd 12hb January 2013 di Stadium Merdeka! Kita realitikan 1 juta kehadiran utk beri isyarat kpd SPR agr usah jdi kaldai tunggangan umno!!

Osama berkata...

sokong 1000%

Osama berkata...

nonbal = non ball = tanpa teloq....tu wei!
kahkahkahkah..kantoi dah..wei!
nonbal + najib + rais = tiada berteloq pelioq!!
waakakakakakkah...