2 Nov 2012

Awal-awal Kroni Sudah Besar Kepala, Syarikat Konsesi AES Menyamar Pegawai JPJ

Kempen Anti Saman Ekor (KASE) menuntut penjelasan daripada Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha dan Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berhubung kejadian penyamaran sebagai pihak berkuasa oleh syarikat konsesi Sistem Kamera Automatik (AES).

Penasihat Undang-undang KASE, Zulhazmi Shariff berkata, berdasarkan sumber yang diperolehi, Syarikat Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd mewarnakan kenderaan mereka seakan-akan pacuan empat roda Toyota Fortuner milik JPJ.

“Apa yang berlaku sekarang, maklumat yang kami terima, ATES dan Beta Tegap mewarnakan kenderaan milik syarikat sebagai warna seakan-akan warna JPJ.

“Letak logo JPJ, nama ‘Automated Enforcement System’ sedangkan kenderaan tersebut bukan kenderaan JPJ. Ini apa cerita?” katanya di lobi Parlimen.

Tegasnya, penyamaran sebagai pihak berkuasa ini merupakan satu kesalahan dan boleh dikenakan tindakan undang-undang.

Dalam sidang media sama, Pengerusi KASE, Datuk Mahfuz Omar menggesa semua penerima saman AES agar tidak membuat bayaran kompaun sebaliknya hadir ke mahkamah untuk menyelesaikan perkara berkenaan.

Ini kerana KASE akan menyediakan peguam kepada mereka selain penggunaan peruntukkan undang-undang yang salah seperti dinyatakan dalam surat saman.

Tegasnya, kerajaan sepatutnya membatalkan semua saman yang mula dikeluarkan pada 13 Oktober lalu dan penangguhkan perlaksanaan AES seperti yang didesak sebelum ini.

“Kalau kerajaan masih tidak menarik balik saman ini, KASE menyeru kepada semua penerima saman ini agar tidak membayar kompaun.

“Sebaliknya ikut arahan ini (dalam surat saman) ke mahkamah. Kami bersedia menyediakan beberapa peguam bagi membantu mereka yang bersedia ke mahkamah.

“Peguam ini hanya untuk saman AES dan bukannya saman trafik,” katanya.

Surat saman AES yang dikeluarkan menyatakan kesalahan melanggar had kelajuan berada di bawah Seksyen 79 (2).

Seksyen berkenaan sebenarnya bukan berkaitan perlanggaran had kelajuan sebaliknya merujuk pada perlanggaran kepada mengabaikan terhadap arahan dan isyarat lalu lintas.

Dari segi hukuman pula, tidak ada kompaun minimum RM300 sebaliknya tidak melebihi RM 500.

“Undang-undang disini (dalam surat saman) yang digunakan pun pelik. Dia (surat saman) kata miinta kita hadir ke mahkamah sendiri atau diwakil peguam.

“Mana boleh pertuduhan yang ingin disebut di mahkamah diwakili peguam,” jelasnya.

Ujar beliau lagi, kesalahan AES ini tidak akan melibatkan kesan disenarai hitam sebaliknya penerima boleh membuat saman balas seandainya mereka dikenakan tindakan sedemikian.

Beliau menambah, langkah penyelesaian di mahkamah ini dapat mengurangkan peluang kepada syarikat konsesi memperoleh keuntungan RM16 dari setiap saman yang dikeluarkan. -selangorku



4 ulasan:

waksab berkata...

Terang2 mau kikis duit rakyat...ABU!ABU!ABU!

waksab.blogspot.com

Andre Irwan berkata...

Dalam surat khabar Cina, The China Press menyiarkan cerita tentang Tok Jib.
Bila Tok Jib bercakap iaitu kewajipan seorang Islam iaitu wajib membayar hutang mereka sebelum mati. Dan beliau tak reda pembangkang menghapuskan tol, meningkatkan kadar minimum gaji, menurunkan harga petrol kerana bagi beliau, ianya akan menambahkan hutang negara. Sedap bunyinya TAPI dia lupa siapa yang berbuat hutang dan perjanjian yang sebegitu BODOH dan BERAT SEBELAH.
Yang paling lucu ialah dia tuduh pembangkang sebagai PEMBELOT NEGARA kerana ingin melaksanakan perkara yang tersebut di atas. LUCU kan. Awat depa ingat depa tu NEGARA MALAYSIA. Inilah akibatnya apabila depa dah tak sedar yang depa tu memerintah atas mandat rakyat dan bukan mandat daripada bapa depa. Makin hari makin hari jelas kebodohan BN terserlah.
Bila puak Cina (Dong) bercakap tentang pendidikan swasta cina, depa kata cina itu perkauman. Depa tak sedar bahawa dah banyak kali depa kencing kat cina ni termasuk MCA. Mana mungkin manusia yang cerdik akan ditipu kali kedua. Dalam Islam pun, kalau kita "tertipu" kali kedua membawa makna tidak mukmin le kita. TAPI DI MALAYSIA, MEMANG RAMAI YANG TIDAK MUKMIN SEBALIKNYA RAMAI MUNAFIKUN.
Bila Tok Jib mula berbicara pasal Islam, ........ hahaha. BAHAYA. Seharusnya Tok Jib berbicara tentang Islam dengan Rosmah dulu. Yang dok jadi tanggungjawab dia pun, tak dapat dia perbetulkan. Boleh tak dia perbetulkan DUNIA? Piiiraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah. HARAMJADAH. HARAMJADAH. HARAMJADAH.

Awanama berkata...

Kaedah menipu rakyat digalakkan ikut fatwa kerajaan BN.Bermati-matin nak cari dana tambahan untuk PRU ke13.Agaknya dana pemberian Soros tak mencukupi.

Awanama berkata...

Sesungguhnya bangkai itu haram di makan dan hanya mereka mereka yang munafik dan kafir laknat sahaja yang gemar memakan bangkai, menjadikan kehidupan mereka setaraf lebih teruk dari anjing anjing jalanan MRR2.