5 Okt 2012

Azan Dikumandangkan Apabila Masuk Waktunya Oleh Ahli Parlimen Mesir



Ketika perbahasan di parlimen Mesir, azan dilaungkan oleh salah seorang ahli parlimen apabila masuk waktu asar & maghrib.

Patut juga dicontohi parlimen Malaysia sebagai amalan perlembagaan Malaysia yang menobatkan Islam sebagai agama rasmi.

Tidak kira dimana-mana jua, tiada alasan untuk kita tidak melaksanakan...

Ambil Iktibar

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Allahuakbar..mdh2 malaysia sama mcm ni jg 1 hari nti.

acop Melaka/Phg berkata...

hebatnya,,Allah lebih hebat dr Parlimen ..kita hanya ciptaanNya

Iswara berkata...

Molek gok kalu lagu tu.
Bang bila saja masuk waktu.Dulukan dahulu di Negeri Negeri PAS Perintah.Bila PAS buat barulah Amno ikut.

Tanpa Nama berkata...

Bung Mokthar atau PM sendiri azan lebih baik, jadi role model...

Tanpa Nama berkata...

Saudara,

Isu azan dilaungkan dalam parlimen perlu diteliti sebelum kita mengambil iktibar.

Sememangnya lebih afdhal untuk kita menunaikan solat pada awal waktu, tetapi azan wajar dilaungkan di tempat solat bakal didirikan.

Amat wajat kita menilai kata-kata Speaker tatkala azan dilaungkan itu. Terdapat masjid di luar Parlimen dan sesiapa yang ingin meninggalkan dewan dan menunaikan solat bolehlah pergi meninggalkan dewan dan mendirikan solat.

Tetapi Parlimen merupakan ruang bicara, yang saya boleh sifatkan sebagai perbahasan ilmu sekiranya kena dengan caranya. Maslahat dalam sidang mungkin terlalu penting untuk diteruskan perbincangan dan jika ditangguhkan, mungkin akan mengundang bahaya.

Di negara Islam, mungkin kita wajar memikirkan menangguhkan sidang untuk solat, tetapi jika isu dibahaskan itu sangat penting maka kita perlu meneruskan perbahasan.

Ibnu Umar sendiri pernah menangguhkan solat untuk meneruskan kuliahnya. Bermakna nukanlah tiada petunjuk daripada sahabat dalam hal ini.

Tanpa Nama berkata...

azan dilaungkan untuk menyatakan bahawa waktu solat telah masuk. tidak bermakna dewan parlimen perlu ditangguhkan dgn segera untuk solat. hidup biar seiring dengan agama agar apa yg dibahaskan nanti didalam dewan parlimen mendapat petunjuk dan hidayah dari allah. insyaallah tak timbul mana2 ahli parlimen yg meroyan seperti yg berlaku di dewan parlimen malaysia baru2 ni. klu lelaki, boleh tahan kira lagi.........

Tanpa Nama berkata...

Tidak ada sesuatu yg lebih penting selain Solat.

Tanpa Nama berkata...

pengajaran yang baik untuk semua negara yang mengaku diri dia sebagai negara Islam, termasuk negara Malaysia yang mempunyai PM yang buta pasal agama Islam. Fikirkanlah sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah....walaupun perit ketika ini dengan permasalahan syiah dan syria..allah tunjukkan bagaimana indahnya suasana di mesir...allahuakbar..semoga negaraku begitu jua...amin

Tanpa Nama berkata...

dimalaysia waktu azan isyak TV3 dan RTM siar fitnah...