1 Jul 2012

[BERGAMBAR] Insiden Serang Guan Eng, Polis Masih Biarkan PERKASA & UMNO

Tiba-tiba ahli Perkasa menyerang saya – Guan Eng

GERORGE TOWN: Polis harus menimbang semula sikap tidak peduli terhadap Perkasa untuk mengelak persepsi awam bahawa mereka membenarkan taktik ganas Perkasa untuk mengugut pemimpin PR.

Justeru, Lim Guan Eng berkata kegagalan pihak polis untuk segera menahan ahli-ahli Perkasa yang terlibat dalam keganasan bukan sahaja terhadap orang awam dan wartawan tetapi juga terhadap keselamatan peribadi beliau hanya mengesahkan kebimbangan bahawa tingkah laku Perkasa mendapat sokongan Umno dan BN.

Katanya, kejadian semalam di pasar Teluk Bahang, di mana sekumpulan ahli Perkasa telah dibenarkan untuk berdemo dan melempar poster-poster anti-Lim Guan Eng berdekatan dengannya, membuktikan bahawa pihak polis tidak akan mengambil tindakan walaupun kejadian berlaku di depan mata mereka.

“Sikap tidak peduli ini mungkin telah memberanikan seorang ahli Perkasa yang tiba-tiba menyerang saya dari belakang dan berjaya menolak saya.


“Walaupun ahli Perkasa itu sempat menolak saya, saya tidak dicederakan hasil usaha seorang pemimin PR tempatan yang telah mengheret keluar ahli Perkasa itu,” ujarnya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Tambahnya, tugas untuk mengheret ahli Perkasa itu sepatutnya tanggungjawab polis dan bukan pemimpin PR.Katanya, kegagalan polis untuk memberi perlindungan yang sewajarnya telah diikuti pula dengan kegagalan polis untuk segera menahan ahli Perkasa yang terbabit.

Beliau yang juga Setiausaha Agung DAP berkata, sekiranya serangan itu telah berlaku ke atas Perdana Menteri dan bukan seorang Ketua Menteri PR, bayangkan sahaja bagaimana reaksi polis.

“Insiden yang malang ini telah berlaku walaupun Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Datuk Abdul Halim Hussain sudah pun memaklumkan pihak polis mengenai demonstrasi Perkasa dan telah meminta perlindungan yang sewajarnya serta tindakan yang tegas,” ujarnya.

Pun begitu, ujar beliau walaupun Perkasa mempunyai rekod keganasan bersiri terhadap orang awam, wartawan dan pemimpin PR, mereka masih lagi dibenarkan untuk bertindak ganas tanpa dihukum.

Menurutnya, sungguhpun mencatatkan pengurangan dalam indeks jenayah yang kedua paling ketara setakat Mei 2012 (pengurangan 23%), pihak polis sedang diteliti dengan rapi di Pulau Pinang akibat beberapa insiden jenayah di kawasan-kawasan warisan, pelancongan dan perumahan.

“Kegagalan untuk melindungi Ketua Menteri hari ini tidak akan meyakinkan pihak awam tentang keupayaan pihak polis untuk memastikan keselamatan awam apabila mereka tidak bertindak dengan segera terhadap mereka yang mengancam keselamatan Ketua Menteri,” katanya. -HD

Program santai Ketua Menteri Pulau Pinang dicemari insiden kekecohan

GEORGE TOWN, 30 Jun – Program santai Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng bersama penduduk di Teluk Bahang, dekat sini hari ini dicemari dengan insiden kekecohan melibatkan pengiring pemimpin itu dan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

Dalam kejadian pukul 10.15 pagi itu, kekecohan mula tercetus apabila Perkasa yang secara kebetulan mengadakan perhimpunan aman di pekarangan pasar Teluk Bahang bertembung dengan rombongan Lim yang turut mengadakan lawatan di kawasan tersebut.

Jurucakap polis berkata pada perhimpunan yang dihadiri lebih 50 orang termasuk penduduk di kawasan berkenaan, peserta perhimpunan itu meluahkan rasa tidak puas hati terhadap pentadbiran ketua menteri.

“Berdasarkan laporan yang diterima, seorang lelaki yang merupakan anggota Perkasa mendakwa tangannya dikilas daripada belakang dan dipukul salah seorang pengiring ketua menteri ketika dia mendekati rombongan itu,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata adegan tolak-menolak dan pergelutan antara kedua-dua kumpulan itu berlangsung beberapa minit namun berjaya disuraikan anggota polis yang bertugas.

Ketua Wira Perkasa Pulau Pinang, Mohd Rizuad Mohd Azudin berkata kekecohan itu sengaja dirancang sekaligus menyebabkan masyarakat memandang serong terhadap Perkasa dan melabelkan pertubuhan itu sebagai pencetus kekecohan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, ACP Gan Kong Meng ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian tersebut.
– Bernama







Ulasan GB

UMNO=PERKASA=BERNAMA=UTUSAN

Mereka saban waktu menyerang Lim Guan Eng. Mereka yang rasis tetapi yang dituduhnya Guan Eng.

Mereka menggunakan "rasisma" sebagai talian hayat terakhir mereka tatkala nazak.

Mendukacitakan tindakan-tindakan mereka didiamkan oleh pihak polis seolah-olah merestui hal tersebut terjadi.

Tidak mengapa, hukum kebenaran dan keadilan akan tetap berjalan. Yang bersalah PASTI akan menerima akibat dan hukuman setimpal.

8 ulasan:

Awanama berkata...

silakan wahai PERKASA buat apa saja tindak-tanduk BODOH sekelian....
kita dari Pakatan Rakyat yakin bahawa tindakan BODOH sekelian akan menambah KEBENCIAN terhadap UMNO/BN dan hancur musnah segala suku sakat serta jin jembalangnya selama ini...

Waris berkata...

Tak ada bahasa yg lebih baik ukt diucapkan kpd melayu jenis ini melainkan MELAYU PU**MAK..

Mohon maaf....

Awanama berkata...

gangster berlesen....

kadio manong berkata...

Teman dah lame dah cakap, geng pekasam nie bukannye cerdik, tenngok muke pun tau so ape yang deme ade, cume kesamsengan je la. Itu je, dah tu samseng taik kucing. Kes wartawan Kanada hina PM nape diam, pegi la kedutaan mengamuk ! Uncle S hina Sultan nape diam ! Itu la namenye samseng masam stoking !

pisangmalaysia berkata...

Sekali macam game liga super kelantan vs selangor hari tu...ghaddar kena tampar,penendang dan ditampar "angri bird"nya namun 4 orang pengadil kat atas padang langsung tak nampak...ajaib...tetapi astro arena dengan jelas merakamkan aksi-aksi tersebut. Cuba yang buat tu pemain kelantan...dah lama dapat kad merah...itu lah ibaratnya...double standard di mana mana

Awanama berkata...

Kalau pekosa2 ni jantan ada telo cuba lah buat hal kat gombak.....

Awanama berkata...

CADANGAN
---------

1. PR menubuhkan pasukan keselamatan sendiri bagi berhadapan provokasi PERKOSA.

2. Bertugas menggantikan TUNGGUL POLIS yang gagal menjalankan tugas dan makan gaji buta.

Awanama berkata...

kat MALAYSIA nih ahli politik pembangkang adalah LEBIH/SANGAT/DAHSYAT berbahaya tahap nuraka tingkat 9 daripada penjenayah, pembunuh, perogol, pencuri dlll... tuh pasal kita tunggu kalo menteri2 dan polis2 'zalim' tuh jadi mangsa jenayah lak. Boleh gelak ramai2

tuh la pasal kannnnnn