7 Jun 2012

Isu PTPTN: Semuga Allah Segera Turunkan Pengajarannya Kepada Dua Menteri Ini

Menteri sahkan PTPTN beku pinjaman siswa Unisel

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengesahkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) membekukan pinjaman kepada mahasiswa baru Universiti Industri Selangor (Unisel) milik kerajaan Selangor.

Pembekuan itu bertujuan memberi peluang kepada Pakatan Rakyat membuktikan mereka mampu memberikan pendidikan percuma di negeri itu, lapor Utusan Malaysia.

Mohamed Khaled dipetik sebagai berkata, pihaknya beranggapan Unisel bersedia memberikan pendidikan percuma kepada para pelajar, sekali gus menolak PTPTN.

"Kita percaya kesungguhan kerajaan Selangor yang dikuasai PKR untuk melaksanakan pendidikan percuma, maka ia dilihat pinjaman PTPTN tidak diperlukan.

"Sehubungan itu, PTPTN menangguhkan buat sementara waktu kepada para pelajar baru Unisel. Bagaimanapun, ia tidak termasuk kepada pelajar yang sedang menuntut kerana masih terikat dengan perjanjian," beliau dipetik sebagai berkata kepada akhbar Umno itu.

Malaysiakini kelmarin melaporkan permohonan mahasiswa baru Unisel untuk mendapatkan pinjaman PTPTN dibekukan dan difahamkan ia dimaklumkan secara dalaman tanpa sebarang pekeliling.

Tinjauan Malaysiakini di laman forum PTPTN turut mendapati terdapat jawapan bahawa pinjaman itu "ditangguhkan buat sementara waktu".


Muhyiddin: 'Adil' untuk PTPTN uji dasar PKR

Timbalan perdana menteri menyifatkan tindakan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) membekukan pinjaman kepada mahasiswa Universiti Industri Selangor (Unisel) sebagai "adil" kerana ia hanya reaksi kepada dasar PKR.

"Dia tangguh, bukan batal, nak periksa dulu. Fair lah. Kalau MB kata tak payah ambik, tak payah bagi lah," kata Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika berhubung tindakan PTPTN secara 'senyap-senyap' itu.

Beliau bagaimanapun menyifatkan soalan pemberita itu sebagai "very malicious" (sangat berniat jahat).

"Your question is very malicious (Soalan kamu sangat berniat jahat). Jangan hala ke situ, saya fikir semua media sini tahu," katanya lagi.

Diasak lagi kenapa universiti milik kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat itu tidak dimaklumkan, Muhyiddin hanya menjawab: "Tak apalah. Dia kaji dulu." -mk


Ulasan GB

Kami menyatakan bahawa PTPTN dihapuskan hanya apabila kami menakluk Putrajaya, dimana pembelajaran akan diberikan percuma apabila wang negara diselamatkan daripada terus disalahguna dan disonglap oleh kroni-kroni kamu yang menyebabkan negara kini tidak dapat menyediakan pelajaran kepada para pelajar selain daripada terpaksa menanggung bebanan hutang yang tinggi selepas graduasi.

Muhyiddin berkata kepada wartawan: "Soalan kamu sangat berniat jahat". Kita jawab tindakan kamu yang menyekat PTPTN kepada mahasiswa itu lebih jahat dan lebih zalm!

Berlagak seolah-olah kamu "Tuhan" paling berkuasa di atas dunia dengan menganiaya nasib para pelajar UNISEL. Cuba menunjukkan kononnya kamu paling pintar untuk menguji kerajaan Selangor.

GB pernah ulas sebelum ini

Langkah PTPTN membekukan pinjaman kepada para pelajar UNISEL adalah satu bentuk kekejaman dan kezaliman UMNO BN ke atas kerajaan PR Selangor dimana kali ini para pelajar dijadikan mangsa selagai langkah amat terdesak UMNO BN merampas negeri Selangor.

Sepertimana UMNO BN telah menganaktirikan Kelantan selama lebih dua dekad dengan menyekat pembangunan dan menafikan hak royalti negeri tersebut, kini mereka melakukan kaedah yang serupa untuk menekan kerajaan PR Selangor.

Namun hukum kebenaran dan keadilan menyatakan setiap perencanaan yang jahat itu akan kembali menimpa si perencana tersebut.


Teruskan sekatan jika dengan cara itu kamu kira boleh meruntuhkan kerajaan PR di Selangor. Kami akan berdoa ke hadhrat Ilahi agar Dia menurunkan pengajaran kepada kamu dan parti kamu berdua supaya kamu menyedari bahawa tindakan kamu itu menyalahi hukum kebenaran dan keadilan dan perbuatan kejam dan zalim kamu itu layak untuk dibalas dengan setimpal oleh Allah swt.


24 ulasan:

Baru Adil berkata...

Menteri bingung meletakkan ini kerja main-main nak tes konon.
Wahai pelajar Unisel!
Tentukan balik ke rumah masing2 nanti dan pakat-pakat tolak BN dalam PRU-13.
Lepas PR menang dan dapat tawan pusat, tentukan kamu semua dapat pendidikan percuma. OK..

"Baru Adil"

Tanpa Nama berkata...

Amin.. amin.. amin...

Amuraria berkata...

RAKYAT MALAYSIA TENGOK BETUL-BETUL BAGAIMANA HASAD DENGKI & KHIANATNYA MANUSIA MELAYU YANG MENGAKU ISLAM INI ! MANUSIAKAH ATAU SPESIS APAKAH DUA EKOR LAHAHAT INI? ABU SAHAJA PENYELAMAT MALAYSIA !

Tanpa Nama berkata...

semua doa supaya ALLAH turunkan pengajaran kepada mereka yang merencanakan niat jahat ini saya akan 'AMIN' kan.

Tanpa Nama berkata...

Dio ingat duit tu apak dio punyo ko? Hampeh botol la UMNGOK nie. Eee!! Gorhamm bonar seh dongar borito nie. Haram Jadah botol la. Phuuiiii!! Den ludah muko kau.

Tanpa Nama berkata...

khaled nordin memang bengong...tak layak jadi menteri....org cakap lepas pkr dapat putrajaya baru hapus, lagi pon ptpn bawah kerajan pusat bukan negeri bodoh piang

Tanpa Nama berkata...

Jgn susah.. apa kata pihak unisel jgn bayar kos penyellengaran pada kroni umno.. tgk dia mengeliat cacing kepanasan

Tanpa Nama berkata...

Ayuh Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, tunjukkan pada mereka reformasi pendidikan tinggi percuma yang pertama di Malaysia. Biar kerajaan UMNO/BN yang celaka itu pula jadi cacing kepanasan.

Jangan bimbang tentang rezeki, jika kamu berserah pada Allah dengan niat yang ikhlas untuk membantu rakyat, akan datang rezeki yang tak disangka-sangka di Selangor. InsyaAllah.

Tanpa Nama berkata...

Setuju.....PR buktikan
pendidikan percuma boleh dilaksanakan!

Waris berkata...

Dia cuba nak jadi tuhan skat rezki orang. Jom kita pakat ramai-ramai tak payah bayar cukai pendapatan.

Tanpa Nama berkata...

Kita pun boleh test PRU Kali ni......

Tanpa Nama berkata...

- aku cadang lepas ni khalid nordin bekukan ptptn kepada semua pelajar ipts dan ipta yang berada di negeri bawah pakatan, baru power dan brutal dan BN semua bersorak gembira... lepas tu tengok la siapa yang tersungkur nanti..

Tanpa Nama berkata...

Orang Cina berpolitik tapi tidak akan memperjudikan masa depan anak anak muda nya. Melayu berpolitik, lebih kepada marahkan nyamuk kelambu dibakar.... Yang dibakar itu adalah nasib anak anak bangsa sendiri. UMNO ni memeng bangsat!

Tanpa Nama berkata...

Bengong betul kenyataan menteri ni...bukan ke ramai juga ahli AMNO yang menghantar anak mereka belajar di Unisel dan di KUIS. Mengapa kerana marahkan nyamuk kelambu di bakar. Saki baki ahli UMNO yang sokong UMNO ....nampaknya juga akan lari dari UMNO

mohamad berkata...

bengongnya menteri ni...pakatan rakyat memang akan hapuskan tol sekiranya dapat putrajaya....tapi sebelum dapat putrajya kalau naik lebuhraya tetap dikenakan bayaran tol...mcm tulah dgn ptptn...kalau dpt putrajya barulah pendidikan percuma...sekarang tak dapat lagi terpaksalah gunakan ptptn....

Tanpa Nama berkata...

Apa kata segala cukai dr selangor pd pusat ditangguhkan juger.

Tanpa Nama berkata...

dah sampai PR untuk bereksperimen, kalau tak dapat percuma, rendahkan dulu yuran unisel tuh...
dulu aku belajar takde ptptn jugak... buleh je idup... yuran itm rendah je...

cer unisel rendahkan yuran dulu...

ni tidak, barang nak yang latest saja... imac tukar tetiap tahun... apa barang, tu pembaziran lah... benda tu buleh guna lagi... tak perlu lah nak jual... check sama kenapa perlu nak let go barang yang masih elok gitu... sebab tu lah belanja tinggi, asek nak tukar barang saja...

belajar jimat perbelanjaan... idup cara swasta buat kerja, jangan cara kerajaan yang suka membazir...

Tanpa Nama berkata...

Hancoorr umno!!!

Tanpa Nama berkata...

anon 7.09, kau ni lari dari isu laa.

Tanpa Nama berkata...

Memang ahli UMNO Johor berpegang kepada pendapat "kalau UMNO/BN tak perintah negara (johor?)susah rakyat nak cari makan". Apakah kesannya dari segi akidah jika berpegang kepada pendapat di atas.

Kedua-dua menteri dari Johor tersebut telah melaksanakan amalan "Islam UMNO", maknanya yang lawan UMNO disekat (seperti pinjaman PTPTN).

Tanpa Nama berkata...

2 mntri dar Johor.... HAMPEH

JAKA berkata...

MUHYI AKAN TARIK SEMUA SUBSIDI PETROL UTK UJI DASAR PR

MUHYI AKAN CETUSKAN HURU HARA PERKAUMAN UTK UJI DASAR SEPAKATAN RAKYAT PR

MUHYI AKAN TAMBAH ARAK JUDI DAN PELACURAN UTK UJI DASAR PR

MUHYI AKAN JUAL SEMUA HAK ORG MELAYU UTK UJI DASAR PR

MUHYI AKAN BUNUH SEMUA CINA UTK UJI DASAR PR BELA SEMUA BANGSA

MUHYI AKAN DEDAH NAJIB TERLIBAT DGN ALTANTUYA UTK UJI DASAR PR

dpd ujian org gila muhyi ini, pemimpin PR tidak terjejas apa2..

yg terjejas adalah rakyat terutamanya org2 melayu umno miskin dikampung2.

umno kaya rasuah kt bandar tk terjejas.

TERGAMAK MUHYI ZALIMI ORG2 MISKIN MELARAT UMNO DIKAMPUNG2 YG ANAK MEREKA BELAJAR DI UNISEL HANYA KERANA NK UJI PR!!!

apakah rakyat ini mcm tikus putih yg boleh dijadikan mangsa politik UJI muhyi yg sembab ini?

anda masih menyokong umno?

anda hanya layak menjadi makmum dan lembu lebih layak menjadi imam anda.

Tanpa Nama berkata...

ada baiknya jugak biar selangor tau mentadbirkan negara nanti.. belajar dulu sara mentadbir unisel

Tanpa Nama berkata...

Tindakan Muhyiddin dan Khaled Nordin ini AKAN menjejaskan peluang BN untuk rampas Selangor !!! 2 ekor beruk nih konon rasa bijak sgt tindakan mereka tu !
Terbukti UMNO yg aniaya anak bangsa !!! Tak belajar daripada bangsa lain yg utamakan anak bangsa mereka walaupun berlainan parti !!!
Hukuman daripada Allah akan diterima oleh KEDUA-DUA BERUK ini akibat doa insan yang teraniaya..