10 Jun 2012

[Bergambar] Fenomena Ustadz Azhar Idrus

Ustaz Azhar Idrus, penceramah dari Terengganu yang semakin mendapat tempat di hati masyarakat khususnya remaja. Setiap kali beliau berceramah, tidak kira dimana, ribuan yang hadir.

Dahulunya Ustaz seorang gitaris dalam satu kumpulan band muzik sekitar Kuala Terengganu “band boy”. Dan sempat membuat beberapa persembahan di stadium-stadium.

Setelah kumpulan muziknya mengambil keputusan untuk buat rakaman, Ustaz menarik diri kerana tujuanya hanya suka-suka sahaja menyertai kumpulan muzik bukannya untuk mencari glamor.

Ustaz yang aktif bersukan dan pernah mewakili Terengganu dalam acara berbasikal pada tahun 1980an. Dan menjadi rutin kelapangan masa waktu malam, Ustaz akan berbasikal meronda sekitar Bandar Kuala Terengganu bersama-sama kawan-kawan. Dan ada juga yang meminta Ustaz untuk merasmikan program berbasikal.

Ustaz Azhar pernah bekerja dengan Utusan Malaysia cawangan Kuala Terengganu sebagai artis grafik. Selepas berkahwin seminggu pada tahun 1990, Ustaz mengambil keputusan berhenti kerja dan bekerja sebagai mencanting batik dan ketika inilah beliau memperlajari bidang ilmu agama secara bersungguh-sungguh.

Tiada alasan baginya hujan dan ribut. Beliau yang pergi mencari guru-guru agama dan belajar dirumah guru berkenaan.

Perubahan diri Ustaz kearah menjadi seorang yang bersungguh belajar agama kerana kawan baiknya seorang ketua “Punk” menghilang diri selama 5 tahun dan apabila muncul kembali kawannya ini satu perubahan yang amat ketara daripada pemakaian dan tingkahlakunya. Tahulah Ustaz bahawa kawannya ini belajar di Patani.

Apabila melihat kehebatan kawannya ini, timbul rasa ingin menjadi sepertinya juga.

Berikut adalah butiran biodata mengenai beliau yang ditemui di beberapa blog.

# Bersekolah di Sekolah Inggeris Sultan Sulaiman Kuala Terengganu hingga Tingkatan 6.
# Pernah menjadi seorang guru muzik pada tahun 1985
# Mulai belajar agama sekitar tahun 1990.
# Belajar secara talaqqi lebih kurang dengan lapan orang guru dalam tempoh 12 tahun.
# Antara guru beliau ialah Tuan Guru Haji Muhammad Zin Pondok Lubuk Pandan Wakaf Tapai.

Boleh tengok video ceramah kat bawah ni yang diambil dari salah satu kuliah beliau, Ustaz Azhar Idrus cerita sendiri sejarah dan riwayat hidupnya:




Lampiran:







S: Saya masih muda, mana patut saya pilih dulu, haji atau kahwin?
Ust:Kalo kamu tengok tiang lampu nampak macam awek, wajib kahwen dulu.

S: Selepas dengar ceramah ustaz malam ini apa patut dibuat?
Ust: Balik rumah makan nasi la, tanya aku plak, mana aku tau.

S: Ular dan Kala jengking sunat dibunuh, boleh ustaz terangkan tentang haiwan ini?
Ust: Buka channel Astro "Animal Planet". Aku bukan pakar hewan.

S: Apa hukum besarkan payudara?
Ust: Adoi macam-macam, guna bahan kekal seperti silikon haram, tp dgn cara bersenam, nak besar mana pon boleh..

S: Bolehkah bergambar bersama dengan makwe?
Ust: Boleh jika bertiga, dan bapak makwe tu duduk ditengah-tengah.

S: Apa hukum asyik teringat kekasih lama?
Ust: Ini soal hati, x berdosa,sedangkan selipar jepun yang hilang pon kita teringat2

S: Ketika berwudhu' saya selalu terasa nak terkentut,Tolong saya ust..
Ust: Nak kentut pon mintak tolong aku..Kentut kena tahan sendirilah.

S: Betul ke ustaz kata pakai tudung tu xwajib?
Ust: Betul, boleh tutup rambut pakai baldi asalkan x nampak..tapi tebuk sikit lubang untuk mata..

S: Dimana ustaz beli kopiah?
Ust: Mentang2 boleh tanya soalan, itupon tanya, nasib baik xtanya kat mana aku beli underware..


6 ulasan:

Awanama berkata...

adoilaaaa... sape la rang rajin pegi compile soal jawab neh... 9 soalan 9 kali tegoleg ketawa...

Awanama berkata...

betol jgk... tutup lampu... semua jadi cantik... hahaha

Awanama berkata...

bukan aku aje ketawa, anak aku umur 9, 12 n 13 tahun baca jawapan ustaz ni pun sama ketawa gila2

BaDiN berkata...

Assalamu'alaikum.
Inilah satu-satu ustaz yang digeruni oleh lawan dan kawan.Auranya menjadi Idola bagi golongan muda dan dewasa malah datuk serta nenek pun tak lepas peluang menjadi peminatnya.
Jawapannya bersahaja/santai bila diajukan apa-apa soalan pun.
Orang umno tak terkata-kata bila saja sebut saja Nama Ustaz nih.Gerunnya mereka bila ditengok ramainya audien yang datang ke mana-mana program ceramah dan Kuliyahnya.

Awanama berkata...

Zaman sekarang la ni perlu ada ramai lagi ustaz2 yg spr Us Azhar & ustaz Don & beberapa lagi (sbnarnya ramai dah, maaf le klu tak sebut), esp utk remaja2.

Tak dinafikan ustaz2 spt Ustaz Ismail Kamus, arwah Ustaz Baharum, dll

Sbnarnya, sesiap2 yg ikhlas samada mengajar & belajar, akan dapat le manfaatnya/kebaikan di sisi Allah utk diri, keluarga, perjuangannya, wlupun kdng2 dia tak sempat lihat hasilnya masa hidupnya (misalnya dia dah mati sblum hukum2 Allah dilaksanakan di Msia)

Awanama berkata...

samalam 27hb january 2013 UAI beri ceramah kat masjid rumah saya di selayang... best gler... syabas uai...