13 Mei 2012

Kerajaan UMNO BN Tertekan, Tubuh Akademi Undang-Undang Untuk Saingi Majlis Peguam

Kerajaan Setuju Cadangan Bentuk Organisasi Baru Pegum - Nazri Aziz

KUALA KANGSAR: Kerajaan bersetuju dengan tuntutan golongan peguam yang mahu membentuk satu organisasi baru bagi mewakili mereka mempertahankan profesion, kebajikan dan kepentingan guaman, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Gambar: Para peguam yang menyokong usul kutuk kekerasan polis di perhimpunan Bersih 3.0

Beliau berkata golongan peguam itu boleh membentuk organisasi itu atas nama persatuan atau agensi lain yang baru seperti Akademi Undang-undang dengan menggunakan pendekatan lain.

"Kalau (mahu) ada satu persatuan dan agensi yang lain yang (boleh) dibentuk untuk mewakili mereka yang berkelulusan undang-undang mesti tahu, Malis Peguam (sedia ada) hanya mewakili mereka yang praktis undang-undang dan berdaftar dengan majlis itu sahaja.

"Tapi ada juga yang lulusan undang-undang jadi pensyarah namun tidak menjadi anggota majlis berkenaan. Ada lulusan udang-undang yang bekerja di bank-bank dan sektor korporat. Mereka ini bukan 'practising lawyer', mereka tidak jadi anggota majlis, tidak ada persatuan," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada program Profesional Guru-guru Daerah Kuala Kangsar Zon Padang Rengas di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Perak di Padang Rengas di sini, Sabtu.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan anggota Majlis Peguam Abu Backer Sidek supaya sebuah badan guaman baru yang bebas dibentuk kerana Majlis Peguam sedia ada gagal dipertahankan sebagai sebuah badan yang profesional dan berintegriti.

Menurut Mohamed Nazri, golongan peguam berkenaan boleh mewujudkan Akademi Undang-undang yang mewakili semua lulusan undang-undang di negara ini.

Katanya beliau tidak terkejut apabila terdapat anggota Majlis Peguam sendiri tidak berpuas hati dengan badan itu.

Majlis Peguam sepatutnya menjaga anggota dan kepentingan profesion guaman serta mengambil tindakan terhadap mana-mana peguam yang didapati menyelewengkan hasil aduan yang dibuat orang ramai terhadap peguam yang terbabit, katanya.

"Saya dari awal lagi menyatakan kalau Majlis Peguam mahu terlibat politik, sila daftar sebagai parti politik maka tidak berbangkitlah masalah seperti hari ini.

"Ia ada hampir 20,000 anggota dan hanya 1,270 hadir (semalam ke mesyuarat agung luar biasanya). Itu tidak mewakili kehendak suara majoriti peguam-peguam," katanya.

Beliau berkata pemilihan dalam jawatankuasa Majlis Peguam juga dimonopoli oleh segelintir kumpulan sahaja kerana sistem pemilihannya dibuat secara pos dan tiada sistem undi serta peti undi. Pada Jumaat, Majis Peguam meluluskan 12 resolusi pada mesyuarat agung luar biasanya yang antaranya mengecam tindakan polis menggunakan meriam air dan gas pemedih mata terhadap peserta perhimpunan yang bertukar ganas di ibu negara pada 28 April lepas.

Mengenai tuntutan Majlis Peguam supaya Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara memohon maaf atas tindakan polis ketika perhimpunan berkenaan, Mohamed Nazri berkata tidak ada kesalahan yang dilakukan pihak berkuasa.

"Jangan mimpi, esok matahari terbit di timur, kita tidak akan meminta maaf. Jangan mimpi. Tidak ada kesalahan yang dilakukan oleh kita. Dia patut bubarkan (Majlis Peguam) kerana mendatangkan malu besar pada profesion dia. Susah sangat lawan sayalah (dalam pilihan raya)...kalau tidak anda hanya penakut, bacul," katanya.

Beliau turut berkata pihaknya akan meneliti sekiranya penganjur perhimpunan berkenaan Datuk S.Ambiga melanggar apa-apa kesalahan di bawah Akta Perhimpunan Aman 2011 terutama kerana menghina mahkamah. "Kita nak tengok kalau dia ada langgar apa-apa kesalahan di bawah akta baru ini. Kita nak lihat di bawah (kesalahan) menghina mahkamah (kalau) saya nak minta supaya dia didakwa. "Paling ketara adalah menghina mahkamah sebab jelas ada perintah mahkamah yang tidak boleh dilanggar. Dia ketua, jadi dia mesti ambil semua tanggungjawab ini. Jangan 'semut' sahaja kena dakwa, anda sebagai ketua nak lari?," soalnya.-BERNAMA

Usul kecam kekerasan polis: Hanya 16 daripada 1270 tentang

KUALA LUMPUR: Majlis Peguam semalam membuat usul tergempar mengutuk kekerasan melampau polis ketika menyuraikan perhimpunan Bersih 3.0 April 28 yang lalu di dalam satu mesyuarat agung luar biasa (EGM).

Hanya 16 peguam daripada 1,270 ahli majlis peguam yang membantah resolusi tersebut.

Dalam resolusi yang diluluskan dengan cara undian itu, Majlis Peguam turut menuntut permohonan maaf daripada Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara kepada orang awam dan ahli media atas tindakan polis ketika perhimpunan tersebut.

Pengerusinya Lim Chee Wee berkata kehadiran EGM kali amat memberangsangkan – melebihi mesyuarat agung tahunan (AGM)nya.

“Ini menandakan bahawa ahli majlis melihat insiden Bersih 3.0 dengan serius,” kata beliau.

Aman sehingga diganggu

Faktanya, kata Lim ialah laporan terhadap kekejaman polis, dan penggunaan gas pemedih mata dan meriam air yang berlebihan hanya selepas penghadang Dataran Merdeka diceroboh pada pukul 3 petang.

“Sebelum itu, situasi (perhimpunan) adalah seperti karnival,” kata beliau.

Lim berkata Majlis Peguam telah mengerahkan sebanyak 78 ahli untuk memerhati perhimpunan Bersih, dan hanya keadaan di Kuala Lumpur menjadi kelam-kabut manakala situasi di Kuantan, Johor Bharu, Melaka dan Ipoh aman kerana polis telah bertindak secara terkawal.

Beliau turut menambah bahawa 100,000 hadirin yang membanjiri Kuala Lumpur pada April 28 yang lalu tidak diberikan ruang dan masa secukupnya untuk bersurai di mana gas pemedih mata dan air berasid terus dihalakan pada mereka walaupun mereka dalam keadaan hendak melarikan diri.

“Ini membawa kepada satu soalan mudah. Mengapa polis masih tidak membaca dan melaksanakan apa yang dicadangkan Suhakam?” kata Lim, merujuk kepada laporan siasatan terhadap perhimpunan aman yang lepas.

Lim turut menegaskan bahawa kekerasan yang ditunjukkan polis adalah tidak memadai dengan tindakan penyokong yang mengejek mereka kerana semua peserta adalah tidak bersenjata, dan tanggungjawab menjaga keamanan adalah jatuh di bahu pihak berkuasa yang bersenjata.

Majlis Peguam Malaysia turut menuntut agar anggota polis yang melakukan keganasan dikenalpasti dan didakwa.

Pulau penal bebas kerajaan

Selain itu, Lim berkata Majlis Peguam turut memulau panel bebas yang ditubuhkan kerajaan untuk menyiasat dakwaan keganasan polis dalam perhimpunan BERSIH 28 April lalu.

Majlis Peguam mencadangkan agar wakil Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk menyiasat insiden Bersih 3.0 dan bukannya bekas ketua polis negara Tun Hanif Omar.
-HD


Ulasan GB

Faktanya: Kerajaan UMNO BN kini tertekan dengan keadaan rakyat sudah tidak menyebelahinya apabila 99% peguam yang hadir menyokong usul mengutuk keganasan polis semasa perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu, hanya 16 orang menentang usul berkenaan.

Namun, kerajaan UMNO BN masih dengan sindrom penafian, tak mahu terima hakikat itu lantas menuduh Majlis Peguam yang bebas itu mahu menjadi parti politik.

Lalu diluluskan penubuhan sebuah lagi klon Majlis Peguam dengan harapan hendak menyaingi Majlis peguam yang sedia ada. Untuk mengelakkan daripada mendapat malu besar berkemungkinan kurangnya peguam menyertai pertubuhan baru itu, maka dinamakan pertubuhan baru itu sebagai Akademi Undang-undang dengan menerima masuk mereka yang bukan dari profeyen peguam sebagai ahli seperti para pensyarah dan sebagainya.

Hukum kebenaran dan keadilan tidak dapat ditolak. Yang bersalah tetap bersalah walaupun berpuluh atau beribu klon majlis peguam ditubuhkan oleh kerajaan.

Lagi faktanya apa>? Keganasan polis sudah tidak boleh lagi ditutup.

Rakyat segenap lapisan telah mula bangun dan bersuara.

Keganasan dan kezaliman polis adalah hasil daripada sikap dan tindakan kerajaan UMNO BN yang membiarkan mengizinkannya untuk menekan rakyat yang tidak menyokongnya.

Namun di sisi lain, yakinlah tindakan UMNO BN itu sia-sia, air dari gunung akan terus melimpah dan tidak mungkin dapat disekat oleh sesiapa, atau anda akan mati jika cuba menghalangnya.


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau dalam bola sepak pula apa kata tubuh satu persatuan lain untuk menyaingi FAM bagi memajukan bolasepak Malaysia yang sedang merudum.

Ridzuans berkata...

Jgn kata nk tubuh UMNO lain nk tutup kesalahan yg dok ada ni sudah.yg lama ke baru sama je teruknya.

Abu Nawas berkata...

pecah dan perintah

Osama berkata...

DS Najib & Datuk Nazri kena tau! kalangan peguam2 yg tak hadir tu mereka menyokong BERSIH kelmarin!
Kerana kezaliman kekejaman kerajaan menperkudakan jabatan polis lah menyebabkan mereka tidak hadir.

DSN & DN,
ada g 18.730 org ahli majlis peguam yg tidak hadir. Dri 1270 org yg hadir hanya 16 org peguam yg tak setuju mengutok Polis.
Jika 18000 peguam yg tak hadir tu seolah2 akan menjadi ahli Akedemi Undang2 UMNO, tiba2 hanya 15% sahaja yg join, aku pasti DS Najib & Dato Nazri akan tersandar spt
peneroka2 FELDA sebagaimana yg DS Najib janjikn yg kononya durian runtuh pd mereka kelmarin..
Tempoyak rupanya peneroka dpt weiiii....

Aku x pandai matematik & sain coz Bapak Umat Melayu Naif otak ni lah yg menukarkan Pembelajaran Matematik & sain dlm Bahsa Inggeris.

Memang Umat Melayu Naif Otak ni lah yg petualang Agama, Bangsa % negara kita!!!

Nyahkan mereka pd PRU 13 nanti!!!
Ubah Sebelum Parah.
Tolak Najib, Umat Melayu Naif Otak.