16 Jan 2012

Pelajar Malaysia Mati Lemas Di Air terjun Dua Warna Sibolangit Medan

Mahasiswa Malaysia Tewas di Sibolangit

Seorang mahasiswa Fakulti Kedoktoran Gigi (FKG) Universiti Sumatera Utara (USU) yang berasal dari Malaysia, Settho Bathi Rao (20) terkorban diseret arus di Air Terjun Dua Warna, Sibolangit, semalam 15/1).

"Kami mendapat maklumat mangsa ikut bersama rakan-rakannya memasuki ke dalam air dan ternyata tidak pandai berenang yang akhirnya meninggal dunia di dalam air," kata Ketua Polis Pancur Batu, AKP Ruruh Wicaksono, ketika ditemui Tribun di bilik jenazah RSUP Adam Malik Jalan Bunga Lau Medan, malam tadi.

Ruruh memnjangkakan kejadian nahas itu berlaku sekitar jam 12.00 WIB. Tetapi kerana kesukaran jaringan telekomunikasi di daerah tersebut, polis sektor Pancurbatu Polresta Medan hanya menerima pesananan pada jam 15.00 WIB.

Beliau menjelaskan, pihak polis sendiri yang sampai di lokasi pukul 16.00 WIB, terus membawa jenazah menggunakan kenderaan penyelamat Basarnas menuju Medan.

Tepat pukul 20.10 WIB, jenazah terus dibawah ke kamar jenazah dan menunggu komunikasi dari keluarga di Malaysia dan pihak kedutaan Malaysia di Medan, untuk pengumpulan data.

Mangsa warga negara Malaysia yang sedang berkuliah di FKG USU pendaftaran 2011. Hingga ketika ini kami juga sedang meminta keterangan dari 10 rakannya di pejabat, untuk pengumpulan data," ujarnya.

Tribun tiba di bilik jenazah RSUP Adam Malik sekitar pukul 20.00 WIB, pada awalnya hanya melihat belasan polis yang sedang mengawasi. Setelah pukul 21.15 WIB, rakan korban sesama warga Malaysia mula tiba.

M Samil (22), perwakilan dari gabungan mahasiswa Malaysia Medan, mengaku tidak begitu mengenal mangsa. Tetapi sebagai mahasiswa sesama Malaysia, ia langsung memperoleh maklumat bahwa ada mahasiswa Malaysia yang meninggal dunia di Air Terjun Dua Warna.

"Saya dengan mangsa bersama-sama menuntut di USU Fakultas Kedoktoran. Tetapi saya tidak mengenalnya. Beliau baru masuk kuliah 2011 lalu, mungkin bersama temannya mereka merayakan sebai saja ujian semester selesai. Saya juga terkejut mendengar ia meninggal sekitar pukul 15.00 WIB," katanya dengan logat Melayu.

Ia bersama 20 mahasiswa Malaysia dilihat menjenguk jenazah mangsa.

"Kami sudah menghubungi dengan pihak Kedutaan Malaysia dan pihak USU, agar memberikan maklumat kematian pada keluarganya. Saya tidak tahu dia dari negeri mana," ujarnya.

Kedutaan Malaysia untuk Medan, Norlin Othman, belum dapat memastikan bilakan jenazah akan dibawa pulang ke Malaysia, kerana harus menghubungi dengan berbagai pihak.

"Saya akan menghubungi semua pihak terlebih dahulu sebelum membawa jenazah ke Malaysia," katanya ketika disahkan sekitar pukul 22.00 WIB. -tribunnews

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

we cant accept the truth that u r no more in this world....