22 Sep 2011

Memalukan Negara: Pakar Kimia Bekerja Dalam Makmal Yang Tidak Mempunyai ISO 17025

Dakwa makmal kimia tiada sijil ISO

KUALA LUMPUR - Pakar DNA dari Australia, Dr. Brian Leslie McDonald menegaskan makmal di Jabatan Kimia yang menjalankan analisis DNA dalam kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mendapat sijil pengiktirafan ISO 17025.

McDonald yang disoal balas Peguam Cara Negara 11, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden berkata, ahli kimia, Dr. Seah Lay Hong sebelum ini menyatakan makmal tersebut menjalankan analisis DNA mengikut piawaian yang ditetapkan standard antarabangsa.

Sedangkan tegas saksi keempat pembelaan itu, perkara tersebut tidak benar sama sekali kerana makmal berkenaan tidak pernah mendapat sijil tersebut.

Yusof bagaimanapun berkata, Lay Hong tidak pernah merujuk makmal itu kepada ISO 17025 malah mendakwa, sijil itu tidak penting untuk menjalankan sebarang analisis DNA. McDonald bagaimanapun tidak bersetuju dengan pendapat itu.

Sementara itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor membuat permohonan supaya sapina yang menghendaki mereka menjadi saksi dalam kes liwat Anwar diketepikan.

Permohonan itu difailkan peguam pasangan itu, Hisyam Abdullah Teh Poh Teik, M. Athimulan, Datuk Salehuddin Saidin dan Datuk Ghazi Ishak.

Anwar, 64, sedang membela diri daripada tuduhan meliwat Mohd. Saiful, 26, tanpa kerelaan di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Kuala Lumpur pada 26 Jun 2008.

Penasihat Parti Keadilan itu didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh menyebabkan Anwar dihukum penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Md. Diah bersambung hari ini. -kosmo

Sel Putik Mungkin Bukan Dari Dubur Saiful : Saksi Pakar

KUALA LUMPUR 21 SEPT: Saksi ke empat, konsultan Molekular Genetesis, Dr Brian Mcdonald terus memberi sebab mengapa DNA "lelaki Y" yang ditemui dalam dubur pengadu Saiful Bukhari Adzlan mungkin bukan Anwar.

Brian turut menegaskan kemungkinan bahawa sampel putik yang diberikan kepada pihak makmal tidak diambil dari dubur Saiful.

Ini berikutan katanya pakar kimia Jabatan Kimia Malaysia (JKM) Dr Seah Lay Hong dan pembantu Dr Nor Aidora Saedon mengabaikan prosedur 'differential extraction" dalam ujiannya hingga menimbulkan keraguan DNA yang ditemui mungkin berasal dari sperma sel 'epitelium' (kulit).

“Awak kata DNA dari B10 boleh datang dari sel kulit Saiful sendiri?” tanya Yusof.

“DNA itu tidak memberitahu kita bahawa tiada air mani dari pengadu dari putik kapas,” kata Dr Brian.

Yusof kemudian bertanya balas kepada Brian akan dakwaan bahawa makmal JKM tidak mempunyai akreditasi ketika menjalankan ujian sampel DNA pada tahun 2008.

Katanya berdasarkan piawaian ISO17025 yang dikeluarkan agensi antarabangsa, akraditasi makmal JKM tamat pada 2011.

"Jadi apa isu yang anda cuba timbulkan dengan menyatakan makmal tidak ada akreditasi ketika melakukan ujian pada 2008?" soal Yusof.

Menurut Brian, proses 'differential extraction' perlu dilaksanakan untuk menyingkirkan sel-sel bukan sperma bagi memastikan DNA tersebut benar-benar datang dari air mani seseorang individu.

Justeru sekiranya pengasingan sel berjaya maka penggunaan slaid mikroskop juga perlu untuk memastikan sel sperma dan bukan sperma berjaya dipisahkan sepenuhnya kata beliau.

Namun Peguamcara Negara II, Datuk Yusof Zainal Abiden mencadangkan bahawa slaid tidak perlu digunakan sekiranya kesemua sel tersebut telah diasingkan melalui proses 'differential extraction'.

Beliau turut menunjukkan dokumen kepada mahkamah menyatakan "pencucian" sel epitelium tidak ‘perlu’ dilakukan tetapi hanya ‘dicadangkan’.

“Awak mengkelaskan eksperimen Dr Seah cacat kerana beliau tidak ‘membasuh’ sel epitelium?” tanya Yusoff.

“Saya beri keterangan berdasarkan apa-apa yang diberitahu Dr Seah. Dia kata dia tidak melakukannya,” jawab Brian.

Brian menyatakan pandangan bahawa terdapat dua akreditasi berbeza.





Ulasan GB

Amat mendukacitakan dan memalukan negara.

Bising-bising pasal DNA, rupa-rupanya pakar-pakar kimia Malaysia bekerja di dalam makmal yang tiada ISO 17025, maka dengan itu wujud kerauan di dalam atacara mereka melakukan kerja!

Maka dengan sebab itu jugalah dari awal minggu, telah terdedah "pakar-pakar" berkenaan tidak menjalankan kerja mengikut SOP, malah tidak mengikut kaedah saintifik yang sepatutnya mejadi amalan bagi seseorang yang bergelar atau hendak digelar "pakar". Pakar dari Australia Dr Brian McDonald dalam keterangannya juga berkata, kesemua ujian DNA perlu ada standard. Ia persoalan mengenai kredibiliti, kredibiliti makmal dan Dr Seah sebagai saintis. Natijahnya, wujud kepincangan-kepincangan di dalam membuat rumusan mengenai DNA lelaki Y yang tiba-tiba dirumuskan oleh mereka sebagai milik Anwar.

GB pernah mengulas isu ini di SINI. Petikan:

Jabatan Kimia masih GAGAL untuk memperolehi Sijil Akreditasi ASCLD/LAB - International Program yang membawa pengiktirafan ISO17025 bagi membolehkan makmalnya menjalankan ujikaji ke atas DNA.

Dan Dr Seah Lay Hong BERBOHONG di dalam mahkamah kerana mengaku makmal DNA Jabatan Kimia mempunyai akreditasi antarabangsa, sedangkan bukti dokumen yang ada menyatakan di sebaliknya.

Tentang blogger pencacai UMNO yang cuba nak membelitkan isu ini kononnya pakar Australia tak rujuk surat lanjutan tempoh semata-mata nak bela Saiful tu tak payahlah nak dijelaskan lagi sebab pakar Australia dah rujuk semua dokumen. Ayat ini buktinya : Namun, selepas lima tahun, Jabatan Kimia masih gagal memperolehi sijil itu dan mereka diberikan tempoh lanjutan sebanyak dua kali yang akan berakhir bulan Oktober ini. Hanya blogger pencacai UMNO itu tidak tahu membaca dengan betul dan sememangnya kerja mereka putarbelit.

Kebenaran tetap kebenaran walau cuba ditutup dengan pelbagai cara. Ia akan terserlah sendiri seperti terselahnya cahaya matahari sekalipun cuba dilindungi awan yang paling gelap.


Pendedahan sebelum ini:



6 ulasan:

otaklunyai berkata...

"pakar2" tu tak kerja ikut Standard ISO tapi ikut telunjuk amno laknatullah!!!

Tanpa Nama berkata...

Si Yusop nih jangan tahu pertikai Dr. Brian McDonald tanpa melihat pakar DNA 2 orang tuh juga.
Yg pakar DNA Malaysia ni..basic ujian DNA pun dah abaikan dan cuba sembunyikan DNA ketiga pulak tu.

Waris berkata...

Dia orang cuma ada standard ISA je. That is the best standard malaysia can get.

1 Malaysia berkata...

Standard pakar Malaysia ... mentaliti takat sekolah rendah. Bukan pakar sahaja, tengok saja pegawai-pegawai tinggi kerajaan yang dilantik. Boleh dikatakan kebanyakan berskandal dan pandai 'jilat' pulak. Integriti, Kredibiliti, Kebolehan, ... setakat ucapan di mulut aja. Tindakannya terbalik. Malaysia Boleh. Kan kebanyakan daripada "kita" ni .... munafikun.

Tanpa Nama berkata...

tumbangkan UMNO barua Yahudi, UMNO warisan penjajah British

Tanpa Nama berkata...

ala senang citer kejadian2 yg sengaja digembar-gemburkan ni bertujuan nk melambat-lambatkan lagi kes liwat yg belum tentu kesahihannya. tak dpt perosok anwar msk penjara pon xpe la at last janji dpt menjatuhkan maruah & kredibiliti anwar sebagai ahli politik. pehal pulak kesahnya yg najib & rosmah siap msk campor dlm urusan2 nie? byk sunggoh udang kat celah2 mee ni... x usahlah menambah dosa yg dah terang2 sedia ada tu.... ada org ckp "dont judge book by its cover" tp aku mmg x setuju bebenor la dgn pepatah2 yg entah mana pon aku x tau dtgnya. kalo dlm islam, pakaian tu pon dah cukup utk melambangkan sikap seseorang.... entah pape la....