30 Sep 2011

Marshanda Kekal Bertudung Setelah Bergelar Isteri

Sebut saja namanya, peminat tentu saja terbayangkan watak penuh emosi dan dramatik, yang sememangnya cukup sinonim dengan wanita muda dikenali sebagai Adriani Marshanda Irwan Yusuf ini.

Begitupun, sejak akhir-akhir ini, minat pelakon berusia 22 tahun bertubuh kecil ini lebih terarah kepada lakonan drama keagamaan serta watak penuh adat sopan.

Tindakannya itu tentulah bersebab. Marshanda yang ditemui ketika penulis mengikuti rombongan liputan pakej Indo Pek di Jakarta baru-baru ini mendedahkan, dia berbuat demikian kerana terdorong untuk menjaga tatasusila sebagai seorang isteri, di samping kesesuaian dengan imej bertudung yang dikenakan.

Jika dilihat lakonannya dalam sinetron Sejuta Cinta Marshanda dan Benci Bilang Cinta, dia tampil manja di sisi bekas kekasih hati, Baim Wong, yang tentu saja membuatkan ramai peminat perempuan di luar sana cemburu dengannya.

Di luar lokasi, isteri kepada pengacara MTV Indonesia, Ben Kasyafani, ini pada hakikatnya mudah menguntumkan senyuman, petah berbicara, malah sentiasa ceria.

Walaupun tampil dengan imej sopan dan bertudung, namun karakter sebenarnya tidak disembunyikan. Malah berdepan dengan wanita kelahiran ibu kota Indonesia ini menyenangkan siapa saja.

“Saya sekarang sibuk dengan kuliah dalam jurusan perhubungan awam, yang diikuti sejak 2008 lagi. Saya juga baru selesai penggambaran sinetron Dari Sujud Ke Sujud dan kini, tumpuan adalah kepada rumah tangga dan kuliah.

“Selepas sinetron ini saya berhenti berlakon selama dua bulan kerana memberi tumpuan kepada peperiksaan yang bermula pada 26 September,” kata penuntut Universitas Pelita Harapan, Tangerang, Indonesia ini.

Bagi Marshanda, meskipun bertudung litup, berimej sopan, watak antagonis masih mampu dilakonkannya dengan baik, tetapi dari perspektif yang berbeza sesuai dengan penampilan terbarunya.

Tiada batasan dalam berkarya, itu tanggapan Marshanda sehingga mampu melonjakkan namanya di antara pelakon disegani di Indonesia.

“Bagi lakonan di layar perak, saya lebih gemar karakter yang mencabar berbanding sinetron. Saya pernah mencuba watak antagonis dalam sinetron, tetapi sukar untuk diterima penonton.

“Bagi saya tidak ada karakter tertentu untuk dipilih. Mungkin sesuatu yang kompleks atau mencabar. Apa pun, selagi ada keupayaan untuk membawakan watak itu apa salahnya mencuba,” jelasnya yang mula bertudung sejak Jun tahun lalu, selepas terbabit dalam filem Ketika Cinta Bertasbih.

Dia yang baru enam bulan bergelar isteri turut berazam untuk kekal mempertahankan bidang lakonan, bahkan dia mendapat dorongan positif daripada suami tercinta.

Setelah tujuh tahun meniti perjalanan dalam dunia seni, Marshanda pada hakikatnya lebih menumpukan kepada lakonan sinetron berbanding layar lebar.

Dia berasakan, berlakon di layar lebar kurang memberi impak kepada penonton, berbanding sinetron yang terpaksa menempuh penggambaran berminggu-minggu lamanya.

Karier nyanyian tidak dilupakan

BAKAT lakonan dan nyanyian wanita muda ini bergerak seiring, bahkan Marshanda atau lebih mesra disapa dengan panggilan Chacha tidak pernah meletakkan imej yang dikenakan sekarang sebagai halangan untuknya bergerak aktif dalam bidang seni suara.

Pernah tampil dengan album solo Bidadari dan Marshanda sekitar 2005, dia ingin mengorak langkah lebih jauh lagi agar dikenali dalam dunia muzik.

“Sekarang saya mempunyai album mini untuk nada dering berjudul Sisi Marshanda yang turut memuatkan lagu runut bunyi Dari Sujud Ke Sujud nyanyian saya sendiri.

“Malah saya juga ada tiga lagu muat turun nada dering, Cinta Yang Kembali, Sahabat Diri Sendiri dan Daddy,” jelasnya.

Tidak membataskan kebolehannya kepada lontaran vokal semata-mata, Marshanda turut menjinakkan diri dalam bidang penulisan lagu.

Buktinya, dia mencipta sepenuhnya lagu Sahabat Diri Sendiri, yang bergenre balada. Lebih daripada itu, dia turut berhasrat menghasilkan album sendiri.
“Saya mensasarkan, pada tahun depan saya akan mempunyai album hasil ciptaan saya sendiri, tetapi buat masa sekarang saya perlu banyak belajar cara penghasilan lagu.

“Suami tidak pernah menghalang atau melarang saya untuk terus terbabit dalam bidang seni, bahkan dia jugalah yang memberi dorongan kepada saya,” katanya yang semakin yakin dengan dirinya selepas mengubah penampilan.
Bahkan sejak tampil dengan imej terbaru, gaya tudungnya kini menjadi ikutan anak gadis di Indonesia.

INFO:Adriani Marshanda Irwan Yusuf
Umur: 22 tahun
Asal: Jakarta, Indonesia
Status: Berkahwin - isteri kepada Ben Kasyafani
Kerjaya: Penyanyi, pelakon, penyampai
Sinetron: Bidadari, Keluargaku Mata Hatiku, Kisah Sedih Di Hari Minggu, Kisah Kasih di Sekolah, Adam dan Hawa, Manis dan Sayang, Hikmah 2, Putri Yang Terbuang, Soleha, Aqso dan Madina, Benci Bilang Cinta, Maha Kasih, Maha Cinta, Hingga Akhir Waktu, Anak Cucu Adam, Sejuta Cinta Marshanda dan Dari Sujud Ke Sujud. -bh

2 ulasan:

hyhhh berkata...

bagusnya beliau...jarang nak jumpa artis camni..

Jom terjah sini:
1)Jawapan Bernas Mengapa Hukum Hudud Patut Dilaksanakan Oleh Ustaz Zaharuddin
2)Kena Kejar Sebab Mandi Bogel
3) Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara Akan Dikenakan Tindakan Undang-undang

Ringgo berkata...

semoga penghijrahannya serta tindakannya selepas ini bersandarkan Al-Quran dan sunnah ..