29 Ogo 2011

Polis Disaman RM5 Juta

Dua keluarga dekat sini mengemukakan saman RM5 juta terhadap Polis Diraja Malaysia (PDRM) berikutan penahanan anak mereka yang dituduh terlibat dalam kegiatan samun dan pecah kenderaan.

Dalam pertemuan semalam, kedua-dua keluarga itu menyatakan rasa tidak puas hati berikutan penangkapan reman ke atas anak mereka.

Dalam kejadian 9 Ogos lalu kira-kira jam 1 pagi, Khairul Azani Mohd Lazawi, 21, Mohd Amir Anwar, 20, dan Mohd Khairul Liza Mohd Lazawi, 25, ditahan lima anggota polis menaiki motosikal berikutan penemuan dua palam pencucuh diubahsuai di dalam raga motosikalnya.

Mohd Lazawi Abdullah, 50, berkata, anaknya ditahan tanpa bukti kukuh.

“Sepanjang 17 hari ditahan anak saya dan rakannya dibawa ke Balai Kota Damansara sebelum dibawa ke Shah Alam, Bukit Jalil, Kepong, Pelabuhan Klang, USJ Subang Taipan yang menyaksikan mereka dipaksa mengaku terlibat dalam beberapa siri kes samun dan kecurian yang berlaku di kawasan terbabit,” katanya.

Menurutnya, akibat gagal mendapatkan pengakuan anak saya, polis kemudiannya cuba memohon kepada mahkamah untuk menambah reman namun ditolak majistret.

“Saya yakin permohonan tersebut ditolak kerana ketiadaan bukti yang boleh mensabitkan anak saya malah berita tentang kejayaan polis menahan Geng Bob Belacan yang disiarkan secara meluas oleh media juga tidak benar,” katanya.

Difahamkan, Khairul Azani dan Mohd Amir dibebaskan pada 26 Ogos lalu manakala Khairul Liza masih ditahan.

“Persoalannya ialah anak saya seorang lagi ditahan tanpa sebarang perintah reman yang sah dan hanya diberitahu terpaksa ditahan atas arahan daripada Setiausaha Kementerian Dalam Negeri namun sehingga kini kami tidak langsung ditunjukkan surat rasmi atau dokumen berkaitan tentang perkara ini.

“Lazimnya reman hanya dibuat selama 14 hari tetapi dalam kes ini reman sudah jadi 17 hari dan saya juga mempertikai cara reman tersebut dibuat kerana kalau diikutkan yang dibenarkan mahkamah hanya 12 hari sahaja,” katanya. -SH

5 ulasan:

Awan Network berkata...

Saman polis?aku tak yakin boleh menang..PDRM tue pun bawah sapa?adeh..

Entri Terhangat!! :
Oh Terpancut Air Mani Akibat Terangsang!!
Oh Perempuan Dan Onani!!

Tanpa Nama berkata...

Sudah lama polis ni kencingkan rakyat.Polis bukan sekadar menjalankan tugas sebagai ajensi penguatkuasa tetapi sudah berlagak jadi ajensi menjatuhkan hukum.Sekarang rakyat bukan macam dulu lagi,ayuh sekaranya pihak polis buat kerja diluar bidang kuasa,saman!! jangan tak saman.Dah terlalu lama depa ni bermaharajalela.

Tanpa Nama berkata...

aku harap ramai lagi yg berani saman geng pulis pembuli rakyat ni...ekekekeke,,asyik geng depa je duk saman kita...undang2 xknal siapa kecuali najib!muahaha

Tanpa Nama berkata...

aku BENCI polis,walaupun pun bapak aku Polis...

Unknown berkata...

Syabas atas kesedaran anda terhadap undang-undang. Hendaknya ramai rakyat biasa berani menegakkan undang-undang, sebab selama ini kita dimomokkan dengan kesakralan mereka.