1 Jun 2011

Motivasi: Kaki Dimakan Tikus, Kura-kura Berjalan Dengan Skateboard

London - Tuly, seekor kura-kura malang yang kehilangan satu kakinya, kini tidak perlu gusar lagi. Kini dia justeru sudah dapat melangkah lebih cepat, dibandingkan teman-teman yang lainnya.

Tuly kehilangan kaki depan kanannya kerana dimakan seekor tikus ketika ia sedang tidur.

Berkat idea gadis cilik Eleanor, anak dari Philip Chubb (64), seorang pengasas kelompok pecinta kura-kura, Tuly tak lagi kesulitan berjalan.

Di bawah badan Tuly dipasangkan papan yang diselipkan sebuah roda sebagai pengganti kaki. "Kami mendapatkan Tuly di sebuah klinik doktor haiwan, setelah ia menjalani operasi pemotongan kaki demi keselamatan nyawanya,” ujar Philip Chubb, seperti disiarkan majalah Orange, Jumaat (27/5/2011).

“Pada saat itu dia terlihat sangat lemah. Boleh bergerak dan berjalan namun sangat lemah,” imbuhnya.

Kulit bawahnya pun selalu tergesek ketika ia berjalan. Hal tersebut dapat menambah kesukaran bagi Tuly.

Akhirnya Chubb membeli sebuah traktor mainan dan dicabut salah satu rodanya. Lalu dia membuat penjepit dari logam dan strip kain pelekat (velcro).

"Tuly tampak tak keberatan diletakkan di atas roda tersebut dan tampak senang berselancar guna memakan gulma. Dia sekarang benar-benar kura-kura tercepat yang kita miliki dan lucu," tambahnya. -okezone


Ulasan GB

Moralnya: Binatang pun apabila ia menderita, kita perlu mencari jalan untuk ia dapat hidup normal seperti yang lain. Inikan pula manusia. Berapa ramai yang kudung dan berapa ramai mereka yang diberikan Allah kemewahan yang sanggup membelikannya sebuah kaki palsu untuk orang kelainan upaya itu dapat hidup seperti insan biasa?

Tragedi tanah runtuh anak yatim tempohari menjadikan kita terkesima. Sebelumnya ramai yang tidak hirau tentang keadaan dan keberadaan mereka, lantas Allah turunkan peringatan untuk kita yang pelupa - bahawa di sana rupa-rupanya ada yang malang yang memerlukan perhatian kita semua!

1 ulasan:

Awanama berkata...

Betul tu GB. Alahai comelnya kura2 tu. Setiap musibah/ujian pasti ada hikmahnya, bagi org yg nak berfikir.

Dan kelebihan bagi org2 Islam, Allah janjikan setiap kebajikan yg diniatkan semata2 keranaNya wlu kecil/sikit, dgn balasan kejayaan sebenar2nya di sana, insyaAllah.

Syukur padaMu ya Allah kerana ana Muslim.