7 Jun 2011

J/K Masjid Akan Dipilihkan Dengan Sistem Pilihanraya Di Pulau Pinang, Asri Sokong

Pilihan Raya' Kembalikan Kegemilangan Institusi Masjid-Mansor

SHAH ALAM 6 JUN : 'Pilihan raya' masjid yang dijangka diadakan pertengahan bulan ini di Pulau Pinang telah dipersetujui oleh kerajaan negeri dan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) sebagai langkah pendemokrasian di peringkat bawah selain mengimarahkan institusi masjid di negeri itu.

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman berkata, idea tersebut lahir daripada pihaknya dan Exco Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Abdul Malik Kassim bagi menghidupkan kembali aktiviti kemasyarakatan di masjid.

"Kita mahu mengimarahkan masjid, yang mana masjid bukan sahaja tempat untuk beribadah malah mahu menghidupkan pendidikan, dakwah, ekonomi dan kebajikan,"katanya kepada Tv Selangor.

Beliau berkata demikian mengulas laporan Utusan Malaysia hari ini yang mendakwa kerajaan negeri Pulau Pinang dalam cubaan menjerumuskan institusi masjid ke kancah politik kepartian.

Mengulas lanjut pelaksanaan pilihan raya masjid itu, ujarnya pemilihan jawatan kuasa masjid menerusi proses ‘pilihan raya’ adalah bertujuan mencari pemimpin dan ahli jawatan kuasa yang mampu mengerakkan peranan masjid untuk mengembalikan aktivi dengan pelbagai pengisian insani.

"Dengan adanya pemilihan seumpama ini, membuka ruang kepada calon yang bakal dipilih dari kalangan mereka yang disukai dan dirasakan layak oleh rakyat dan anak-anak kariah dan sebab itu kami melakasanakannya kerana tidak nampak unsur-unsur menarik masjid ke kancah kepartian pun,"katanya lagi.

Tv Selangor difahamkan kaedah pemilihan itu terkandung dalam notis Tatacara Pemilihan Jawatankuasa Kariah Masjid Pulau Pinang 2012-2013 yang telah diedarkan kepada kira-kira 4,000 jawatankuasa masjid seluruh negeri baru-baru ini.

Mengikut tatacara tersebut, jawatan kuasa masjid diarah menjalankan mesyuarat agung khas antara 1 hingga 7 Jun ini dan kerja-kerja pengedaran borang pencalonan akan dijalankan termasuk bagi jawatan pengerusi, timbalan Pengerusi, bendahari, setiausaha serta ahli jawatankuasa (AJK) wanita.

Bagaimanapun, setiap nama calon yang dikemukakan akan ditapis terlebih dahulu oleh sebuah Jawatan kuasa Khas MAIPP yang berhak menerima atau menolak mana-mana pencalonan yang dianggap tidak layak.

Setiap calon yang bertanding kemudiannya diberi tempoh seminggu untuk ‘berkempen’ iaitu antara 10 hingga 17 Jun sebelum hari pengundian bermula 18 Jun yang akan dihadiri wakil MAIPP.

Bagaimanapun, Utusan Malaysia dalam laporan di halaman lapan hari ini mempersoalkan keputusan tersebut telah mendapat perkenan Yang di- Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin sebagai Ketua Agama Islam atau sebaliknya.

"Kalau timbul kebimbangan terhadap perkenan Tuanku, bagi saya ianya bergantung kepada bagaimana pelaksanaan ini dikemukakan kepada Tuanku, dikhuatiri ianya tidak tepat, jadi ianya perlu dikemukan dengan baik,"katanya.

Mansor yang juga Adun Penanti menjelaskan Umno-BN kelihatan terdesak dengan bertindak menggunakan akhbar milik mereka bagi memburukkan pentadbiran kerajaan negeri.

"Apa yang saya nampak, mereka (Umno-BN) takut kerana kuasa yang mereka salahguna selama ini akan hilang, contoh ahli kariah masjid yang dipilih dahulu tidak pernah pergi masjid pun terpilih jadi ahli kariah masjid, anak kariah tidak suka pun terpilih juga, sebab apa...sebab ianya dipilih oleh mereka (Umno-BN),"jelas Mansor lagi. -tvsnews


Asri: Pilihan Raya Masjid Mampu Atasi Politik Kepartian

SHAH ALAM 7 JUN : Pemilihan jawatan kuasa masjid di Pulau Pinang yang akan dilakukan menerusi 'pilihan raya masjid' mampu merawat institusi itu dari terus dinodai oleh sebarang unsur politik kepartian yang boleh membawa perpecahan di kalangan umat Islam, tegas Dr Asri.

Malah ujar bekas Mufti Perlis itu, persoalan institusi masjid dicemari politik kepartian bukan satu perkara baru di Malaysia.

"Soal mengheret masjid ke kancah politik ini sudah lama berlaku, dan tidak timbul apa-apa isu mengenainya kerana ia sudah ada sejak dari dulu lagi,"katanya.

"Jadi rakyat perlu tahu bahawa perkara tersebut baru sahaja timbul, maka dengan memberi ruang kepada anak kariah untuk memilih jawatankuasa masjid kerana ia boleh mengurangkan unsur politik dalam institusi itu bahkan kariah itu sendiri lebih tahu siapa yang layak menguruskan masjid tanpa mempedulikan perbezaan ideologi politik," Dr Asri memberitahu Tv Selangor.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas isu 'pilihan raya masjid' yang akan diperkenalkan oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang bagi memilih jawatankuasa masjid yang dijangka bermula pertengahan bulan ini.

Menurut Dr Asri, pemerintahan Umno di Pulau Pinang juga sebelum ini telah lama menggunapakai amalan politik kepartian dengan memilih ahli-ahli kariah untuk mengimarahkan masjid dari kalangan mereka sendiri tanpa mengikut prinsip syarak.

"Kebanyakkannya ahli-ahli jawatankuasa itu bukan dari ahli masjid sendiri tetapi kerana kuat berparti, khususnya di Pulau Pinang sebelum ini. Mereka yang kuat Umno akan mendapat kedudukan di dalam jawatankuas masjid." katanya.

Jelas Dr Asri, beliau turut berpendapat masyarakat tidak perlu dikhuatiri dengan pelaksanaan 'pilihan raya masjid' kerana ia disifatkan sebagai sangat berbeza dengan pemilihan mana-mana parti politik dimana ahli-ahli khariah hanya akan memilih calon yang mampu mentadbir masjid sekaligus mengakis unsur-unsur politik kepartian sedikit demi sedikit.

"Pemilihan jawatankuasa masjid ini selalunya tidak dilakukan seperti pilihan raya parti dimana setiap ahli khariah akan memilih calon yang sering ke masjid. Sekiranya ahli kariah itu memilih calon yang tidak bersesuain maka itu adalah kesilapan mereka, namun masyarakat hari ini sudah bijak untuk memilih siapa yang lebih layak." jelasnya.

Semalam, Kerajaan negeri pimpinan DAP Pulau Pinang memutuskan kaedah pemilihan Anggota Jawatankuasa (AJK) Kariah Masjid di seluruh negeri menggunakan sistem pengundian dalam kertas undi ala pilihan raya.

Pengerusi Jawatankuasa Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Abdul Malik Kassim berkata, kaedah pemilihan yang diperkenalkan itu adalah persetujuan bersama dengan pelbagai pihak termasuk Jabatan Hal Ehwal Agama Islam (JHEAI), Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Katanya, kaedah itu bertujuan untuk mengembalikan hak anak-anak kariah memilih pemimpin mereka.








3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apa bezanya pakai undi dalam pilihanraya atau angkat tangan macam dulu2. Fizikalnya berbeza tetapi semangatnya sama, iaitu keputusan di tangan orang ramai. Itu baru demokratik. Bukan dipilih oleh pak-pak angguk. org pencen.

kembara putih berkata...

Barulah betul, dipilih oleh ahli kariah sendiri. Ahli kariah tahu mana yang rajin ke masjid @ mana yang tidak. Bukannya dipilih oleh Ketua Cawangan UMNO yang jarang2 ke masjid.

Tanpa Nama berkata...

Ada ahli UMNO tak pergi masjid tapi pergi Kuil/Gereja/Tokong...pasal tu tak boleh nak undi???