15 Mei 2011

Negara Kristian - Razali Jadi Alat Polis?

Pada 8 Mei lalu, Ahli DAP Mohamad Razali Abdul Rahman (gambar) hadir sama dengan Ahli Parlimen Jelutong Jeff Ooi membuat laporan polis bahawa Utusan Malaysia menyiarkan berita fitnah kononnya wujud konspirasi paderi mahu menjadikan Kristian agama rasmi Malaysia.

Laporan polis itu memaksa Perdana Menteri Najib Razak dan Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein mengeluarkan pelbagai kenyataan untuk “melindungi” Utusan Malaysia yang dimiliki oleh Umno.

Hishamuddin, khususnya, diserang dalam laman-laman blog kerana masih mempertahankan Utusan, sungguhpun Ooi dan paderi berkenaan menafikan mesyuarat mereka menjurus kepada penubuhan negara Kristian.

Secara tiba- tiba, semalam Razali membuat laporan polis memberikan versi lain mengenai mesyuarat paderi itu. Kehadiran semua beliau di balai polis kali kedua diberi liputan penuh oleh Utusan dan media arus perdana lain.

Laporan polis Razali itu kemudian dipergunakan oleh Hishamuddin untuk mengeluarkan kenyataan kononnya berita "Negara Kristian" yang disiarkan Utusan mempunyai asas.

Laporan polis oleh Razali bertambah mencurigakan apabila didapati beliau adalah saudara kepada seorang pegawai polis Cawangan Khas di kawasan parlimen Jelutong.

Ooi tidak menolak kemungkinan Razali dipujuk atau dipaksa membuat laporan polis yang boleh diguna oleh pihak berkuasa termasuk Hishamuddin bagi menghalalkan laporan Utusan itu.

Razali adalah ahli jawatankuasa DAP Bukit Tumba. Beliau tidak dapat dihubungi sejak semalam oleh pimpinan DAP untuk mendapatkan penjelasan.

Apa yang jelas ialah Hishamuddin kini mempunyai alasan untuk menghalalkan tindakan KDN untuk hanya memberi surat teguran kepada Utusan bersabit laporan itu. Surat teguran itu dikeluarkan kelmarin, sehari sebelum Razali membuat laporan polisnya.

"Kami diberitahu Mohamed Razali dan anggota polis itu ada pertalian keluarga dan anggota itu yang dikatakan berperanan membantu Utusan Malaysia mendapatkan berita itu. Saya harap polis juga boleh mula siasat dari sudut ini dan adil serta bebas dalam siasatan kes berkenaan," kata Ooi kepada wartawan.

"Kita tidak tahu motif atau niatnya membuat laporan polis lima hari setelah kami membuat laporan polis menafikan dakwaan yang dibuat di Utusan... (yang) juga diiringi oleh beliau,” kata Ooi sambil menunjukkan sekeping gambar Mohamed Razali bersamanya ketika membuat laporan polis pada 8 Mei lalu.

Semalam, polis mengesahkan mereka menerima laporan yang mempunyai 'variasi lain' berhubung apa yang terjadi. Bagaimanapun kedua-dua Mohamad Razali dan pihak berkuasa juga enggan mendedahkan apa yang terkandung dalam laporan itu.

"Kami berharap Mohamed Razali mengulangi apa yang dilaporkannya kepada polis supaya kami boleh mengambl tindakan undang-undang jika kenyataannya mengancam kedudukan DAP dan masyarakat Kristian,” kata Ooi.

Utusan pada 7 Mei lalu, bersandarkan pendedahan di dua blog pro-Umno menyiarkan tajuk utama mendakwa paderi Kristian bercadang menukar agama rasmi persekutuan dan melantik seorang pemimpin di kalangan penganut agama itu sebagai perdana menteri.

Ooi berkata tindakan Mohamed Razali, yang tampil bagi membuat laporan untuk membolehkan Hishamuddin menyatakan laporan Utusan itu “ada asas kebenaran” sebagai tidak logik.

"Jika wujud konspirasi, kami tidak akan menjemput sesiapa, apa lagi seorang Islam.
"Ini common sense dan bagi mendakwa saya adalah penganjur supaya ikrar (negara Kristian) seperti ini diadakan juga tak masuk akal. Mereka harus tahu, saya beragama Buddha dan mengamalkan ajaran itu,” kata Ooi.

Menurut Ooi, kali terakhir beliau berhubungan dengan Mohamed Razali adalah pada 8 Mei lalu dan kedua-dua mereka mempunyai hubungan rapat selepas beliau meninggalkan Umno Pulau Pinang untuk menyertai DAP pada 2008.

Ahli parlimen itu berkata beliau cuba menghubungi lelaki itu yang disifatkannya sebagai “penyokong setia DAP” tetapi gagal. -tvsnews



3 ulasan:

ketuanananakbini berkata...

biasa lah tu,hari ni report lain,esok lain plak,,,projek nak menipu makcik pakcik felda kat johor dan kampug2...
nanti sham ckp ari ni asasnya bla bla bla,,esok soalnya bla bla bla terus jadi bala,,,
depa tak tau yang semua ni memerangkap dan menjerut leher mereka sendiri kecuali pak cik mak cik kat kampung ja yang kata baguih dok ada semua ni percaya..
hatuikkkkk

Tanpa Nama berkata...

memang barua upahan UMNO pandi kutty

Tanpa Nama berkata...

dah masyuk la tu kot..