16 Mei 2011

Mangsa Simbahan Asid Derita

Shah Alam – “Hampir dua bulan kejadian itu berlaku, namun saya masih trauma dan berasa tidak selamat apabila berada di mana-mana sahaja,” kata seorang daripada 23 mangsa simbah asid, Rohainah Hussin, 30, ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, walaupun kesan kecederaan pada muka sebelah kiri, leher serta telinga yang terbakar sudah beransur pulih, dia masih memerlukan rawatan lanjutan dan terpaksa mengambil cuti dalam tempoh yang lama.

“Dalam tempoh dua bulan ini, akak berulang-alik ke Hospital Pantai untuk rawatan termasuk mendapatkan ubat-ubatan khas bagi memastikan kesan luka yang masih berair dapat pulih segera.

“Selain itu, akak juga akan jumpa doktor pakar mata Rabu ini untuk pemeriksaan susulan kerana sewaktu kejadian cecair terbabitt turut menjejaskan penglihatan,” katanya.

Ketika ditanya berhubung pengedaran fotofit suspek oleh polis kelmarin, Rohainah berkata, dia tidak sempat melihat wajah lelaki yang menyimbah asid ke arahnya dan rakan pada 23 Mac lalu.

Menurutnya, kejadian terlalu pantas, namun rakannya hanya perasan lelaki yang menaiki motosikal bersendirian itu bertopi keledar dan berbadan gempal, berbeza berbanding fotofit diedarkan.

“Saya cuma berharap individu yang tidak bertanggungjawab itu ditangkap segera kerana perbuatannya menyusahkan orang ramai dan menimbulkan rasa tidak selamat terutamanya dalam kalangan wanita.

“Rasa takut serta tidak selamat sentiasa ada, tidak kira ketika berada di rumah atau di tempat awam. Kejadian itu boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja,” katanya yang terkena simbahan asid ketika sedang berjalan bersama rakannya untuk ke tempat letak kereta Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di Brickfields pada 23 Mac lalu.

Rohainah berkata, dia bersetuju dengan saranan beberapa pihak untuk memperketat penjualan asid di kedai untuk mengelak bahan itu disalah guna bagi tujuan jenayah.

Menurutnya, saranan itu bagaimanapun perlu dilakukan secara berterusan dan konsisten supaya kejadian sama tidak berulang.



AWAS WANITA

Kuala Lumpur – Mengejutkan. Meskipun sudah 23 kes simbah asid melibatkan mangsa dan pemangsa yang saling tidak mengenali dilaporkan di sekitar Lembah Klang sejak Mac lalu, dan semakin menjadi-jadi bulan ini, masih ramai wanita yang seakan tidak ambil endah, sekali gus mendedah­kan diri mereka sendiri untuk menjadi mangsa seterusnya.

Ini kerana, daripada laporan kes terdahulu, hampir kesemua mangsa diserang di tempat terbuka, tidak ada kaitan malah tidak mengenali penyerang selain daripada berimej sama iaitu bertudung.

Tinjauan Sinar Harian semalam mendapati, rata-rata wanita muda di Ibu Kota dan pusat bandar lain di Lembah Klang, bukan sahaja tidak takut malah tidak sedar keselamatan mereka kini terancam, meskipun berada di tempat terbuka seperti berhampiran stesen Komuter atau LRT.

“Saya tak tahu. Betulkah ada kejadian seperti itu?” tanya Amira Mohamad, 23, penuntut Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) ketika ditemui di Jalan Pantai Bharu di sini.

Menurutnya, rutin harian sebagai penuntut sentiasa sibuk dengan pelajaran menyebabkan dia kurang memberi perhatian.

“Kalau baca surat khabar pun, setakat baca saja. Saya tak ikuti sepenuhnya dan tak ambil ingat sesuatu perkara. Terima kasihlah kerana beritahu” katanya.

Nur Ilyka Mohd Nasir, 17, seorang pelajar tingkatan lima di sebuah sekolah di Ampang mengaku, ada mendengar me-ngenai serangan itu, namun dia tidak berasa dirinya terancam.

“Saya pergi sekolah dengan bas, balik sekolah pun dengan bas. Semasa tunggu bas pun, ramai-ramai dengan kawan. Jadi saya tak rasa diri saya akan diserang ‘lelaki asid’,” katanya.

Tambahan, Nur Ilyka berkata, daripada apa yang pernah diberitahu ibu bapanya, serangan itu berlaku di kawasan yang hampir dengan pusat bandar.

“Setahu saya, serangan itu tak pernah berlaku di kawasan Lembah Jaya, Ampang tempat saya tinggal,” katanya.

Mengikut rekod, pagi Jumaat lalu, serangan seumpama itu berlaku di Seksyen 10, Wangsa Maju yang berjarak hanya kira-kira 10 kilometer dari Ampang, tempat di mana Nur Ilyka berasa selamat.

S Yasotha, 38, ketika ditanya mengenai hal itu berkata, dia tidak tahu mengenai ‘lelaki asid’ kerana tidak mengikuti laporan media massa.

“Saya tidak tahu mengenai simbah asid. Betulkah kejadian itu ada berlaku?,” katanya.

Seorang guru, Shobihah Ismail percaya, lelaki asid hanya menyerang mangsa tertentu.

“Oleh itu, tidak perlu khuatir dan berhati- hati menghadapi kemungkinan disimbah asid,” katanya.

Pandangan sama juga disuarakan pembantu kedai, Siti Hawa Ramly, 18, yang mengaku tidak bimbang keluar berurusan setiap hari walaupun tahu isu ‘lelaki asid’ berleluasa.

“Saya tidak bimbang kerana percaya serangan itu berlaku kerana ada sebab tertentu, mungkin dendam. Saya tidak terlibat dengan penyerang itu jadi buat apa nak rasa takut?,” katanya.

Penuntut kolej swasta, Nurhaliza Abd Razak, 21, mengaku tidak buat sebarang persediaan menghadapi kemungkinan seandainya dia dijadikan sasaran.

“Sudah tahu ini, rasa takutlah juga tapi saya buat macam biasa saja,” katanya.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

jgnlah terlalu bercakap besar..ambillah sebagai iktibar kejadian lalu..minta perlindungan dariNya.siapa tau kejadian esok hari wAllahualam