23 Mei 2011

Jodoh Mereka Bertemu Juga Walaupun Di Usia Tua

Sekitar 50 tahun lalu, pinangan Encik` Wan Abdul Rahman Wan Abu Samah ditolak Cik Kalthom Yacob.

Gambar: Encik Wan Abdul Rahman, 71 tahun, dan isteri, Cik Kalthom, 68 tahun, menjadi pasangan suami isteri selepas 50 tahun terpisah. - Foto ihsan KALTHOM YACOB

Sebabnya, pada ketika itu, Cik Kalthom hendak memberi peluang kepada salah seorang anak saudara perempuannya yang memendam rasa kepada jejaka tampan itu.

Ini meskipun pada ketika itu, Cik Kalthom, yang kecil molek orangnya, turut sama 'meminati' Encik Wan Abdul Rahman, yang juga merupakan sepupunya.

Encik Wan Abdul Rahman akhirnya mendirikan rumah tangga dengan anak saudara Cik Kalthom itu.

Cik Kalthom pula dijodohkan dengan seorang lelaki pilihan arwah bapanya.

Namun, tanpa diduga, cinta yang pernah berputik semasa zaman remaja itu mekar semula 50 tahun kemudian selepas mereka kematian pasangan masing-masing.

Lima bulan selepas isterinya meninggal dunia akibat masalah buah pinggang, Encik Wan Abdul Rahman masuk meminang buah hati lamanya itu.

'Kali ini, pinangan saya tidak lagi ditolak seperti dahulu,' kata Encik Wan Abdul Rahman, kini 71 tahun.

Menceritakan kisah lama sehingga mereka terputus hubungan, Encik Wan Abdul Rahman, yang mempunyai tiga orang anak dan 11 cucu hasil perkahwinan pertamanya, menganggap semua yang berlaku adalah takdir Tuhan.

'Memang saya kecewa ketika pinangan saya ditolak pada ketika itu.

'Akibatnya saya membawa diri jauh hingga ke London di mana saya melanjutkan pengajian,' kata kakitangan sebuah institusi kewangan di Kuala Lumpur itu lagi yang masih bekerja.

Sekembalinya ke tanah air, warga Malaysia itu mendirikan rumah tangga dengan anak saudara Cik Kalthom dan pasangan itu dikurniakan tiga anak.

Mereka kemudian dikurniakan pula seramai 11 cucu.

Isterinya, bagaimanapun, meninggal dunia pada November tahun lalu.

'Sebelum pemergiannya, arwah isteri saya yang tahu akan kisah lama saya, cuba menemukan saya dengan Kalthom yang kini menetap di Singapura menerusi satu perjumpaan keluarga.

'Tapi ketika itu, saya terlalu sibuk melayan cucu sehingga tidak perasan kehadiran beliau.

'Sehinggalah selepas isteri saya meninggal dunia November lalu barulah saya mula teringat akan Kalthom.

'Memendekkan cerita, saya cuba telefon beliau,' katanya yang kini menetap di kawasan Damansara Utama.

Jarak jauh bukan halangan buat mereka.

Sejak itu, Encik Wan Abdul Rahman menghubungi Cik Kalthom, 68 tahun, sebanyak dua kali sehari - setiap hari.

'Senang kata, kami macam mata air yang sedang bercinta.

'Cuma kami tidak bertentang mata, setakat berbual di telefon sahaja,' tambah Encik Wan Abdul Rahman.

Awal Mac lalu, timbul soalan yang mengubah kehidupan mereka.

Cik Kalthom, yang pendiam orangnya, telah bertanya jika Encik Wan Abdul Rahman tiada hasrat untuk berumah tangga sekali lagi.

'Sebelum ini, saya aturkan segala perbualan kami macam main catur kerana saya ingin menganalisis isi hatinya.

'Jadi apabila diaju soalan itu, saya rasa macam hampir melakukan checkmate.

'Sebelum menjawab, saya bertanya sekiranya beliau sedang duduk dan adakah sesiapa di sebelahnya.

'Sebab, saya bimbang kalau-kalau beliau pengsan kerana beliau ada penyakit kencing manis, darah tinggi dan juga kolesterol.

'Kemudian saya jawab bahawa saya ingin mejadikannya teman hidup saya,' katanya sambil memandang wajah isteri tersayang.

Cik Kalthom, yang mulanya hanya tersenyum mendiamkan diri sepanjang perbualan dengan wartawan selama sejam di flat keluarganya di Pandan Gardens, kemudian mencelah:

'Saya menggigil mendengar jawapannya itu dan terdiam seketika.

'Kerana tahu-tahu saja, beliau ingin pinang saya,' ujar suri rumah itu lagi yang kemudian mendapat sokongan keluarganya.

Cik Kalthom, yang mempunyai tujuh anak, 16 cucu dan lima cicit, berkata sepanjang empat tahun selepas kematian suaminya, beliau tidak pernah terfikir untuk mendirikan rumah tangga lagi.

Malah, beliau sendiri sukar berkata-kata tatkala pasangan itu bertemu dan menjadikan pusat beli-belah Vivocity sebagai tempat bersejarah mereka - ditemani salah seorang cucu Cik Kalthom.

'Beliau hadiahkan saya sepasang jam tangan pada hari pertemuan itu sebagai tanda kasihnya,' kata Cik Kalthom tersenyum sipu.

Menurut pasangan itu, selepas bertunang pada 19 Mac lalu, mereka diijab kabul di Kempas, Johor, di rumah salah seorang saudara mereka pada 2 April lalu. Majlis itu dihadiri sekitar 200 tetamu.

Mereka kini menetap di rumah Encik Wan Abdul Rahman di Malaysia dan berulang alik ke Singapura setiap kali Cik Kalthom perlu menjalani pemeriksaan doktor di sini.

Menurut salah seorang cucu mereka, Cik Nur Fazrina Rosli, 25 tahun, beliau mulanya agak terperanjat apabila mendapat tahu neneknya itu bakal 'naik pelamin' pada usia yang sudah lanjut.

'Tapi alhamdulillah, semua keluarga kami begitu gembira melihat nenek kini cukup gembira.

'Yang penting kini, beliau akan berteman, dan tidak lagi keseorangan. Malah, saya diberitahu nenek temankan datuk ke pejabat setiap hari kerana takut duduk rumah seorang diri,' katanya. -BHS

Tiada ulasan: