21 Feb 2011

Tragedi FELDA Kepis : Pesakit Mental Tikam Ibunya

Lelaki saksi isteri ditikam anak

SOHAIMI menunjukkan tempat Jemelah ditikam anaknya sebelum meninggal dunia Sabtu lalu.

BAHAU – Seorang lelaki tidak dapat melupakan saat-saat ngeri isterinya menjerit-jerit meminta tolong ketika ditikam oleh anak lelaki mereka di sebuah rumah di Felda Kepis di sini Jumaat lalu.

Selepas kejadian pada pukul 8 malam, mangsa Jemelah Muhammad, 53, meninggal dunia kira-kira 17 jam dirawat di Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) akibat cedera di beberapa bahagian badannya.

Mengimbas semula kejadian itu, suami mangsa, Sohaimi Maidin, 53, berkata, ketika kejadian dia sedang bersembang bersama seorang rakan di luar rumahnya sebelum terdengar isterinya menjerit meminta tolong.

“Tiba-tiba saya mendengar isteri saya jerit, bang tolong, bang tolong! Sebaik masuk ke dalam (bilik) saya terkedu melihat anak saya sedang menikam arwah yang berada di atas katil dengan senjata tajam.

“Saya terus pukul anak saya dan menarik dia daripada mencederakan ibunya,” katanya menceritakan kejadian itu ketika ditemui di rumahnya di sini semalam. -kosmo


BAHAU – Gara-gara tidak makan ubat, seorang pesakit mental menikam ibunya yang tidur hingga mati di sebuah rumah di Felda Kepis, dekat sini, Jumaat lalu.

Mangsa, Jemelah Muhamad, 53, seorang pekerja kantin sekolah, di sini, maut ditikam anaknya, yang mengalami masalah mental sejak enam tahun lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam itu, anak lelaki mangsa yang berumur 28 tahun itu dipercayai menikam beberapa kali dada ibunya yang sedang tidur di dalam bilik.

Kejadian itu disedari suami mangsa, Sohaimi Maidin, 53, yang sedang berbual bersama rakan di luar rumah apabila mendengar jeritan isterinya meminta pertolongan.

Sohaimi berkata sebaik mendengar jeritan isterinya, dia segera ke bilik dan mendapati anaknya sedang menikam dada Jemelah beberapa kali.

“Tanpa berfikir panjang, saya segera memukul dan menariknya dari situ, sementara isteri lari keluar rumah dalam keadaan berlumuran darah,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Sohaimi berkata, anak kedua daripada empat beradik yang tidak mempun-yai pekerjaan itu, tidak melawan dan hanya mendiamkan diri, seolah-olah terkejut dengan apa yang berlaku.

“Saya segera membawa isteri ke hospital dengan bantuan jiran untuk mendapatkan rawatan kecemasan.

“Hari Sabtu, saya menerima berita menyedihkan apabila doktor di Hospital Tuanku Ja’afar, Seremban, memaklumkan isteri saya meninggal dunia sekitar jam 1 tengah hari,” katanya.

Sohami berkata, dia tidak pernah terfikir perkara itu boleh berlaku kerana anaknya tidak pernah bertindak di luar jangkaan.

“Saya sedih dan terkilan dengan kejadian itu kerana saya dan arwah melayan mangsa bagaikan menatang minyak yang penuh.

“Mungkin anak saya melakukannya kerana tidak memakan ubat sakit mental yang dialaminya sejak beberapa hari lalu,” katanya.

Jenazah mangsa selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Felda Kepis dekat sini, semalam.

Difahamkan, suspek ditahan untuk membantu siasatan turut diberikan peluang melihat arwah ibunya buat kali terakhir.

Ketua Polis Daerah Kuala Pilah, Superintendan Jaafar Baba ketika dihubungi berkata, kes diklasifikasikan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, yang jika disabitkan kesalahan boleh dikenakan hukuman gantung sampai mati. -SH


Tiada ulasan: