23 Feb 2011

PRK Merlimau: UMNO BN Calonkan Roslan Ahmad

BN hari ini menamakan Pengurus Pembangunan Perniagaan Sosioekonomi Perbadanan Melaka Holdings Sdn Bhd, Roslan Ahmad sebagai calonnya bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Melaka kawasan Merlimau 6 Mac ini.

Pemilihan Roslan, 44, yang juga ahli jawatankuasa Umno Bahagian Jasin diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Pekan Merlimau, Melaka hari ini.

Pilihan raya kecil Merlimau diadakan setelah kematian penyandangnya, Allahyarham Mohd Hidhir Abu Hassan akibat serangan jantung pada 20 Januari lalu.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohd Hidhir menang dengan majoriti 2,154 undi menewaskan calon PAS, Jasme Tompang.

SPR sebelum ini menetapkan pilihan raya kecil DUN Merlimau diadakan pada 6 Mac ini, manakala tarikh penamaan calon bagi adalah pada 26 Februari ini.

Ulasan GB

Seperti yang diramalkan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam hanya akan mencadangkan nama calon yang tidak mempunyai latarbelakang akademik yang baik sebagai ADUN.

Ini kerana sifat Ali Rustam yang lebih suka memilih mereka dari kalangan "YES MAN", yang akan mengangguk pada setiap ketetapan yang dilakukan olehnya.

Kebanyakan ADUN-ADUN Melaka terutama dari kalangan UMNO tidak mempunyai sebarang ijazah.

Ali tidak mahu ada orang lebih pandai daripadanya di dalam UMNO Melaka dan di dewan undangan negeri.

Beliau pernah membunuh kareer politik Datuk Dr. Mohd Ruddin Abdul Ghani, bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi yang pernah bertanding melawannya sebagai Ketua UMNO Bukit Katil

Roslan, lulusan Diploma Pentadbiran Perniagaan dari Institut Teknologi Tun Abdul Razak berkahwin dengan Zanifah Umar dan dikurniakan empat cahaya mata berusia antara empat hingga 11 tahun, menduduki jawatan Pengurus Pembangunan Perniagaan Sosioekonomi Perbadanan Melaka Holdings di atas tiket politik UMNO.

Tiada ulasan: