30 Jan 2011

[Video & Bergambar] Mesir Kini Di Tangan Rakyat. Desak Mubarak Undur

Situasi di Mesir semakin getir apabila sekurang-kurangnya 74 orang maut manakala lebih 2,000 lagi cedera selepas puluhan ribu penunjuk perasaan bertempur dengan pasukan keselamatan pada ‘Hari Kemarahan’ kelmarin.

Semalam bantahan rakyat merebak hampir ke semua bandar besar di Mesir.

Di tiga bandar utama negara itu iaitu Kaherah, Iskandariah dan Suez, perintah berkurung waktu malam dikuatkuasakan tetapi gagal meredakan tunjuk perasaan.

Dalam senario huru-hara di sini, kereta-kereta perisai cuba merempuh kumpulan orang ramai dengan anggota-anggota polis menembak gas pemedih mata, peluru getah dan meriam air bagi menyuraikan penunjuk perasaan.

Beberapa sumber perubatan berkata,kebanyakan penunjuk cedera akibat terkena tembakan pasukan keselamatan.

Selain kematian dan kecederaan, banyak bangunan dan kereta turut dibakar dalam kekacauan besar-besaran di ibu kota Mesir berkenaan.

Bantahan rakyat yang masuk hari keempat kelmarin, menyaksikan berpuluh-puluh ribu orang mengepung polis di sini.

Mereka turut berhimpun di sebuah jambatan yang menghubungkan sungai Nil untuk bertempur dengan pasukan keselamatan di sini yang setakat ini menyebabkan puluhan orang maut dan 1,030 cedera.

“Tunjuk perasaan ini bukan mencabar pentadbiran semasa. Tujuannya hanya satu. Ia adalah kerana anda (Hosni), anda patut pergi! Cukuplah apa yang anda lakukan kepada rakyat!” kata seorang penunjuk perasaan di sini.

Di bandar Suez, timur Mesir pula, deretan kereta kebal tiba di lokasi itu kelmarin selepas 13 orang maut dan sebuah balai polis dibakar perusuh.

Sekurang-kurangnya enam lagi turut maut di bandar Iskandariah, dengan sebuah bangunan pemerintah hangus dibakar manakala dua penunjuk perasaan terbunuh di bandar Mansoura.

Menjelang waktu malam semalam, ibu pejabat parti pemerintah, Parti Demokratik Nasional di sini dibakar diikuti kumpulan perusuh menyerbu masuk ke dalam bangunan stesen televisyen pemerintah.

Gelombang kebangkitan di Mesir kali ini menyusul selepas Presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali ditumbangkan oleh kuasa rakyat pada 14 Januari lalu.

Di Mesir, bantahan besar-besaran itu diadakan bagi menumbangkan pemerintahan tiga dekad Presiden Hosni Mubarak.

Rata-rata, rakyat memprotes kadar pengangguran dan kemiskinan yang melambung di Mesir selain berleluasanya rasuah.

Dalam usaha menyekat kebangkitan rakyat, pemerintah menggunakan pelbagai taktik termasuk kekerasan. Malah, perkhidmatan telefon bimbit dan Internet turut disekat. Namun, semua itu gagal membendung kemaraan rakyat.

Sehingga semalam, bilangan penunjuk perasaan bertambah hingga mencecah kepada puluhan ribu orang.

Dalam perkembangan berkaitan, Presiden Hosni, 82, muncul di kaca televisyen buat kali pertama kelmarin dalam empat hari sejak kebangkitan rakyat bermula.

Beliau bagaimanapun, mengumumkan bahawa tidak akan sesekali berundur.

Sebaliknya, Hosni menawarkan untuk melaksanakan langkah-langkah demokrasi, bermula dengan pemecatan Kabinet.

“Saya akan memberi lebih kebebasan sekiranya rakyat patuh pada undang-undang,” katanya.

Menurutnya, Kabinet baru Mesir akan dibentuk pada hari ini.

Sementara itu, bekas ketua Agensi Tenaga Atom Antarabangsa Mohamed El-Baradei, 68 dikenakan tahanan rumah oleh polis kerana menyertai tunjuk perasaan di ibu kota Mesir kelmarin. – Agensi














3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apabila pemerintah memerintah mengikut sedap perut mereka saja tanpa mengambil kira sepenuhnya penderitaan rakyat, maka lama kelamaan padah akan sampai.

Kemarahan sepuluh atau seratus orang rakyat mungkin boleh dibendung dengan Polis atau Tentera, namun lupakah mereka bahawa, naik harga minyak,harga barangan barangan asas melibatkan semua termasuk Polis dan Tentera yang mereka kerah membendung kemarahan rakyat ni.

Bila kemarahan ratusan ribu rakyat meletus mampukah mereka membendungnya,apa lagi bila kemarahan itu bercampur dengan Polis dan Tentera yang dimasa sama turut di tindas oleh pemerintah.

Adakah pihak pemerintah berfikir negara itu milik mak bapak mereka,negara adalah sebuah kompeni yang mereka sesuka hati buat apa depa suka, atau mereka fikir mereka sedang mengendalikan sebuah estet milik bapak mereka, boleh buat sesuka hati.

Bila petaka sudah sampai,maka fahamlah kamu akan diturunkan dari tampuk kuasa secara hina, kamu akan dikejar hingga ke lubang kubur, harta rakyat yang selama ini kamu samun harus dikembalikan kepada rakyat, itulah pilihan yang kamu pilih sendiri, jangan salahkan kebangkitan rakyat.

Sesungguhnya apa yang berlaku hari ini adalah hasil perbuatan kamu dimasa lampau.

Tanpa Nama berkata...

mubarak adalah sekutu israel. sanggup membina tembok di sempadan agar penduduk gaza tidak mampu masuk ke mesir dan mendapat bekalan makanan dan perubatan. malah kita juga pernah mendengar konvoi bantuan yg ingin melalui mesir utk ke gaza telah digagalkan oleh pemerintah mesir. diharap jika penduduk mesir dapat menangkap mubarak sebaiknya terus dihukum pancung saja ditengah jalanraya agak dapat disaksikan oleh orang ramai.

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah semoga islam ditegakkan