14 Jan 2011

Penerbangan Mandala Indon Hentikan Operasi Kerana Kerugian

Jakarta, 14 Jan — Syarikat penerbangan Mandala menghentikan operasi secara tiba-tiba semalam untuk satu tempoh yang belum ditentukan berikutan masalah kewangan dan langkah itu sekaligus mengundang kemarahan para penumpang yang terkandas di lapangan terbang beberapa bandar utama di republik ini.

Sebahagian daripada penumpangnya yang tiba di lapangan terbang terbabit pagi semalam diusahakan untuk menaiki pesawat syarikat penerbangan lain, namun ada juga yang dijanjikan wang tambang dikembalikan pada suatu tarikh lain.

Stesen televisyen menyiarkan keluhan para penumpang yang terpaksa berdepan dengan pelbagai masalah akibat pemberhentian operasi syarikat itu.

Sejak pagi lagi mereka telah berada di beberapa pejabat Mandala di Jakarta untuk menuntut penggantian tiket dengan wang tunai, namun syarikat itu belum dapat memenuhi tuntutan mereka.

Media tempatan melaporkan pemberhentian operasi Mandala yang mengejutkan banyak pihak kerana ia merupakan syarikat penerbangan yang dianggap sangat baik layanannya dan menjadi salah satu daripada dua syarikat yang mempunyai sijil keselamatan IATA atau IATA Operating Safety Audit (IOSA) selain Garuda Indonesia.

Mandala, yang ditubuhkan pada 1969 sebagai syarikat penerbangan milik tentera Indonesia, kini dimiliki Cardig International (Indonesia) dan Indigo Partner (Eropah).

Ia dikenali sebagai syarikat penerbangan yang cukup baik dengan pesawat Airbus A319 dan A320 dan melayani 25 laluan penerbangan domestik, manakala perkhidmatan penerbangan antarabangsanya telah dihentikan terlebih dahulu.

Pada awal 2010, ia beroperasi dengan 11 pesawat Airbus, namun, pada pertengahan tahun lalu empat buah ditarik balik oleh syarikat yang menyewakannya (lessor) di Eropah dan pada suku ketiga tahun sama dua lagi pesawatnya ditarik.

Pada awal 2011 Mandala hanya beroperasi dengan lima pesawat.

“Syarikat penerbangan Mandala akan menghentikan layanan sementara sejak Khamis, 13 Januari 2011. Langkah ini diambil agar kami dapat memberi tumpuan kepada upaya pengstrukturan semula bagi menyelamatkan syarikat ini,” kata Direktur Utama Mandala Diono Nurjadin di pejabat syarikat itu malam tadi.

Diono berkata masalah utama Mandala adalah ketiadaan pesawat.

“Sebelumnya Mandala memiliki 11 pesawat, kemudian enam pesawat ditarik lessor. Mulai hari ini yang lima (pesawat) dikembalikan ke lessor,” katanya.

Soal pengembalian biaya tiket yang sudah dibeli penumpang, Diono mengatakan, pihak Mandala akan melaksanakannya sesuai dengan peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan.

Katanya petugas syarikat itu tidak akan diberhentikan dan buat sementara waktu Mandala akan bekerjasama meminjamkan juruterbang mereka kepada syarikat penerbangan lain.

Menteri Perhubungan Freddy Numberi berkata kerajaan masih meneliti masalah yang dihadapi Mandala selain memastikan laluan untuk destinasi tertentu diisi oleh syarikat penerbangan lain. — Bernama

Tiada ulasan: