27 Jan 2011

Israel Akui Iran Tiada Nuklear

Tel Aviv - Penipuan rejim Zionis selagi lagi terserlah apabila ketua agensi perisikan tentera Israel akhirnya mengakui Iran tidak membangunkan senjata nuklear seperti didakwa Tel Aviv dan sekutunya di Barat.

Jeneral Aviv Kochavi (gambar) juga tidak setuju dengan penilaian Amerika Syarikat (AS) yang berbangga kononnya sekatan ekonomi ke atas Iran berjaya memberikan kesan buruk kepada republik Islam itu.

Kochavi yang baru dilantik memegang jawatan itu pada November lalu mengeluarkan kenyataan itu semasa memberi taklimat kepada parlimen Israel, kelmarin.

"Agak mustahil bagi Iran untuk menjalankan proses pengkayaan uranium sehingga 90 peratus yang diperlukan untuk menghasilkan bom atom," katanya.

Teheran berulang kali menafikan tuduhan Barat bahawa negara itu sedang menghasilkan bom atom dan siasatan Agensi Atom Antarabangsa membuktikan program nuklear Iran adalah bagi tujuan aman.

AS dan sekutunya kerap menyasarkan Iran yang didakwa membina bom atom tanpa membangkitkan isu sama ke atas Israel, satu-satunya negara Timur Tengah yang mempunyai bom nuklear.

Tiada ulasan: