29 Jan 2011

2 Maut Bas Ekspres Bertembung Dengan Treler

Wanita Mengandung, Lelaki Warga India Maut Kemalangan Di Tatau

Gambar: KEADAAN bas yang terbabit nahas dan mengorbankan dua penumpang, semalam.

Dua penumpang termasuk seorang ibu mengandung maut, manakala empat lagi cedera parah, apabila sebuah bas ekspres bertembung dengan sebuah lori baja, selepas bas berkenaan hilang kawalan akibat tayar depan kirinya pecah dan meletup secara tiba-tiba, dalam kejadian di Kilometer 4, Jalan Bintulu-Tatau, pada kira-kira jam 6.15 pagi semalam.

Mangsa yang meninggal dunia dikenali Cheria anak Menua, 39, yang mengandung enam bulan dan berasal dari Rumah Jamil, Tatau, serta seorang warga India, Ranjit Singh, 55.

Ranjit meninggal dunia di tempat kejadian, manakala Cheria yang parah dalam kejadian itu meninggal dunia pada jam 8.30 pagi semalam di Hospital Tatau.

Dua pemandu bas termasuk pemandu gantian parah, selain dua penumpang, dengan pemandu lori serta sembilan penumpang lain cedera ringan, dengan kesemuanya dirawat di Hospital Bintulu.

Setakat petang semalam, polis belum dapat mengambil keterangan daripada pemandu bas berkenaan berikutan keadaannya yang parah dan identiti mereka yang parah juga belum dikenal pasti.

Ketua Polis Daerah Tatau, Wan Zai Zodin Wan Jaafar berkata, dalam kejadian awal pagi itu bas ekspres berkenaan dilaporkan hilang kawalan selepas satu daripada tayar hadapan meletup.

Pemandu bas itu katanya, gagal mengawal kenderaannya dan merempuh sebuah lori baja yang datang dari arah bertentangan.

"Ketika kejadian, bas berkenaan dalam perjalanan dari Kuching ke Miri, dengan polis masih menjalankan siasatan lanjut, " katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Nahas itu juga menyebabkan laluan Bintulu-Tatau sesak lebih dua jam berikutan dua kenderaan berat yang terbabit dalam nahas itu menghadang jalan, selain serpihan beberapa bahagian bas dan barangan penumpang, yang bertaburan di jalan raya. -BH

Tiada ulasan: