19 Dis 2010

Ribuan Gagak Serang Pangsapuri Di Melaka

Gagak ‘serang’ pangsapuri

MELAKA: Penghuni di Pangsapuri Kota Laksamana, dekat sini, tertekan sejak beberapa tahun lalu apabila ribuan gagak memenuhi bumbung dan pokok di sekeliling rumah mereka.

Kehadiran burung berkenaan bukan saja mengundang najis yang mencemari permukaan jalan dan kenderaan di kawasan itu, malah penduduk terpaksa berdepan bunyi bising bermula jam 4 pagi.

Penduduk mendakwa usaha dilakukan pihak berkuasa tempatan (PBT) dengan menembak unggas itu sia-sia kerana ia tetap bersarang di situ.

Peniaga, Iskandar Low Abdullah, 43, berkata dia berniaga sejak setahun lalu dan masalah yang paling rumit dihadapi penghuni adalah bunyi burung berkenaan yang terlalu bising.

Katanya, kicauan burung bermula jam 4 pagi mengganggu penduduk terutama bagi yang mempunyai anak kecil.

“Jika bunyi dua burung pada awal pagi bising, inikan pula ratusan ekor. Keadaan ini yang terpaksa dihadapi selama beberapa jam untuk tempoh dua kali dalam sehari iaitu awal pagi dan sebelah petang.

“Jika waktu pagi ia berlarutan sehingga jam 7.30 pagi dan selepas ia beredar kumpulan burung berkenaan kembali kira-kira jam 5.30 petang dan membuat bising sehingga matahari tenggelam,” katanya. Iskandar berkata, kehadiran gagak itu selain menimbulkan masalah bising turut menyebabkan kekotoran dengan najisnya yang melekat pada kenderaan yang diletakkan di bawah pokok.

“Najis burung ini bukan saja mengotorkan, tetapi juga merosakkan permukaannya walau di mana kenderaan diletakkan. Jika tidak kena banyak, tetap ada sedikit pada bahagian badan kenderaan.

“Keadaan ini meresahkan pemilik kenderaan kerana perlu kerap mencucinya bagi mengelak warna cat kereta rosak,” katanya.

Iskandar berkata, sebelum ini ada usaha dilakukan PBT dengan kerjasama Ikatan Relawan Rakyat (Rela) melakukan operasi menembak gagak di situ, namun ia berkesan sementara waktu kerana burung berkenaan datang semula selepas tiada lagi bunyi tembakan senjata api.

Menurutnya, pihaknya bimbang kemungkinan wabak penyakit seperti selesema burung melanda dan menjangkiti penduduk, sekali gus meminta PBT mencantas pokok bagi mengurangkan dahan tempat burung bersarang.

“Pokok sedia ada pun terlalu rimbun dan ini menjadikan burung bertambah banyak di kawasan berkenaan,” katanya.

Penduduk, Pang Yow Chong, 41, berkata burung berkenaan mengganggu kehidupan dan keselesaan mereka kerana ia turut membongkar sampah dan masuk ke dalam rumah untuk mencari sisa makanan.

“Saya amat berharap masalah ini diselesaikan segera kerana jumlah burung berkenaan bukan sedikit, tetapi banyak dan tidak pernah berkurangan sejak beberapa tahun lalu.

“Keadaan ini mengganggu kami selagi tiada usaha dilakukan untuk menyelesaikannya,” katanya. -hm

Tiada ulasan: