18 Dis 2010

Ramai Pasangan Bercerai, Program Realiti Mari Menari Punya Pasal

Tekanan, konflik bawa padah Oleh Nor Raihan Abu Bakar dan Rossalynn Ismail

SATU demi satu rumah tangga pasangan program realiti tari-menari popular menuju kehancuran. Ketika pasangan pertama mengumumkan perceraian mereka selepas musim pertama, kita terkejut kerana mereka kelihatan begitu bahagia, mesra dan intim seperti mana dipamerkan dalam gerakan tarian mereka.

Apabila pasangan kedua dan ketiga mengumumkan perkara sama, kita mula simpati dan tidak faham mengapa ia perlu terjadi kepada pasangan program ini. Namun, selepas pasangan selanjutnya mengumumkan berita kehancuran rumah tangga mereka, kita mula terdetik bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan program realiti berkenaan.

Namun, tidak ada sesiapa peduli untuk menyelidiki atau bersuara mengenai kemusykilan ini. Stesen televisyen ghairah mempromosi rancangan itu sementara masyarakat Melayu tanpa berfikir dan melulu memberi sambutan hangat kepada program berkenaan sehingga menjadikannya sebuah program realiti popular.

Beberapa hari lalu, kita sekali lagi dikejutkan dengan berita perpisahan pasangan penari program berkenaan. Harian Metro menggunakan perkataan ‘badi’ untuk menggambarkan akibat yang menimpa peserta yang pernah menyertai program ini. Sehingga hari ini tujuh pasangan peserta program berkenaan berpisah kerana dikatakan tidak wujud lagi persefahaman.

Fenomena di seluruh dunia menunjukkan program televisyen berbentuk realiti sentiasa mendapat tempat di hati penonton. Program tanpa skrip yang menonjolkan kehidupan sebenar perjalanan seseorang dalam mencapai kemenangan dan menerima ganjaran wang tunai secara pintas ini begitu digemari. Ia begitu dekat di hati penonton memandangkan penonton dijemput untuk turut serta melalui undian SMS.

Dalam program ini pasangan peserta yang tidak pandai menari dan sesetengah tidak pernah menari diberi tugasan untuk pelbagai jenis tarian untuk mencapai kemenangan. Kemenangan menjanjikan ganjaran kewangan ini bukan saja menjadi milik mereka, tetapi akan disumbangkan kepada badan kebajikan terpilih.

Sebagai nilai tambah untuk program realiti tarian ini, peserta merupakan pasangan artis atau selebriti yang sudah mempunyai peminat dan pengikut tersendiri.

Hakikat program ini tidak jauh berbeza dengan program realiti popular seperti Survivor, Big Brother atau The Amazing Race. Program seumpama ini meletakkan peserta dalam keterpaksaan.

Dalam program tari-menari ini peserta telah diletakkan dalam ‘tekanan yang sangat tinggi’ dan berada dalam satu ‘konflik’. Tekanan dan konflik ini berlaku kerana pesertanya diperlukan untuk melakukan gerak-geri tarian yang sempurna dan hebat umpama penari profesional. Walaupun mereka ini pada dasarnya mahu dan rela untuk berbuat demikian, hakikatnya mereka tidak mampu dan melawan fitrah jiwa mereka sendiri.

Perlu diingat, menari dan tarian adalah satu bentuk seni halus. Seorang penari melakukan gerak-geri tarian sebagai medium untuk mereka meluahkan perasaan, cara mereka untuk mengekspresi diri. Dari segi psikologi, mereka menari disebabkan ‘intrinsic motivation’ iaitu untuk mencari kepuasan diri.

Apa yang berlaku kepada penari program realiti berkenaan pula ialah mereka menari, melakukan pelbagai gerakan tarian semata-mata kerana ‘extrinsic motivation’ iaitu untuk mendapatkan ganjaran di akhir rancangan. Mungkin benar mereka berbuat demikian untuk membantu badan kebajikan, tetapi ia motivasi luaran. Motivasi ini meletakkan mereka dalam keterpaksaan dan konflik tanpa sedar.

Selain itu, peserta program ini juga menerima tekanan daripada jurulatih mereka. Dalam program ini, bukan saja pesertanya, malah jurulatih tarian juga akan menerima ganjaran jika berjaya melahirkan juara. Keadaan yang mendesak ini menyebabkan jurulatih sentiasa menekan peserta untuk melakukan gerakan tari profesional dan sempurna.

Dalam masa seminggu, peserta dilatih tubi dan didesak untuk mencapai kesempurnaan dalam tarian. Tidak sedikit tekanan dihadapi peserta daripada pengadil. Walau bagaimana pun, peserta menganggap diri mereka profesional dan mempunyai minda terbuka, namun sebagai manusia perasaan tersentuh dan terhiris ketika menerima kritikan di hadapan ramai.

Harapan dan undian SMS daripada penonton menambahkan lagi tekanan kepada peserta program ini. Mereka sentiasa perlu melakukan tarian sempurna untuk memastikan undian berterusan. Sebagai selebriti yang menjadi idola dan ikutan peminat, pasti mereka mahu kelihatan hebat dan sempurna.

Situasi ini telah meletakkan mereka dalam ‘extreme stress’. Satu tekanan yang sebenarnya tidak perlu dan tidak sepatutnya mereka hadapi. Mereka seolah-olah dilontarkan dengan pelbagai tekanan secara tiba-tiba dan tidak semena-mena.

Menurut Sigmund Freud, personaliti manusia terdiri daripada tiga struktur iaitu ‘id’, ‘ego’ dan ‘superego’. ‘Id’ berada dalam keadaan luar sedar. ‘Id’ menyimpan kehendak primitif dan ‘instinct’ yang tersembunyi dalam diri seseorang. Walau bagaimanapun, kadang kala, ‘id’ akan terkeluar dan terdedah walaupun bukan dengan kehendak kita. Dalam perkataan lain, ‘id’ selalunya tersembunyi dalam diri kita.

‘Ego’ pula bertanggungjawab untuk mewajarkan dan mengawal ‘id’ sementara ‘superego’ bertindak dengan prinsip moral dan etika. Dalam bahasa lebih mudah, ‘id’ boleh dikatakan sebagai nafsu, ‘ego’ pula akal sementara ‘superego’ adalah kepercayaan atau keimanan.

Dalam konteks program realiti ini, peserta telah diberikan satu tekanan untuk mencapai kejuaraan. Mereka sanggup melakukan apa saja bagi memastikan kemenangan masing-masing. Tekanan ini menyebabkan ‘ego’ dan ‘superego’ tidak lagi berperanan. ‘Id’ mahukan kemenangan dan ‘id’ melakukan apa saja untuk memastikan kemenangan.

Ini diterjemahkan apabila pasangan penari ini meluahkan perasaan marah, tidak puas hati dan sakit hati terhadap pasangan masing-masing tanpa toleransi dan ihsan. Dalam satu program yang berkonsep sama baru-baru ini, si suami secara selamba mengutuk dan menceritakan kelemahan isterinya di hadapan kamera!

Kebanyakan pasangan peserta program adalah pasangan suami isteri yang masih muda dan baru saja melayari alam perkahwinan. Pasangan muda ini masih lagi dalam proses mengenali hati budi dan masih dengan harapan yang manis terhadap alam perkahwinan.

Namun pertengkaran dan pertelingkahan mereka untuk mencapai kesempurnaan gerak tari ini telah mendedahkan rupa sebenar pasangan masing-masing. ‘Id’ yang terdedah telah menonjolkan kelakuan, tingkah laku dan emosi sebenar pasangan masing-masing. Keadaan ini tentunya mengundang rasa keliru, sedih dan kecewa sehingga mereka tidak mahu menerima personaliti sedemikian lantas terjadilah perpisahan.

Adalah sangat malang bahawa pasangan penari program ini terpaksa memasuki episod yang menyedihkan dan tidak perlu dalam hubungan mereka. Dalam perkahwinan, tidak pernah ada isu kecil. Setiap tutur kata, setiap gerak dan langkah mempunyai kesan besar. Sejak dari awal, mereka sebenarnya tidak patut bertengkar atas perkara tidak ada kaitan langsung dengan rumah tangga mereka.

Dulu, kita tidak pernah terfikir bahawa akan wujud satu program televisyen di luar lingkungan norma dan budaya masyarakat kita. Kita tidak pernah terfikir akan adanya program dengan persembahan yang kurang tertib - melompat dan meloncat di kalangan pelakunya.

Selama ini, kita mungkin tidak pernah membayangkan akan dihidangkan dan menikmati program televisyen dengan episod suami dan isteri marah memarahi, kutuk mengutuk dan aib mengaibkan antara satu sama lain!

Mungkin inilah yang dikatakan realiti sebuah program realiti. Namun, harus diingat program realiti tidak mendukung prinsip realiti sebenar kerana ia sering dimodifikasi dengan elemen sensasi serta konflik untuk memancing penonton dan iklan. Pesertanya sering diletakkan dalam situasi ‘eksotik’ dan ‘luar biasa’ yang kemudian dirakamkan penerbit ‘off screen’ dan sekali lagi dimanipulasi melalui suntingan dan teknik.

Program realiti bukan benar-benar realiti. Realiti sebenar ialah apabila seseorang bernikah, suami dan isteri menjadi satu bahagian. Pernikahan bagaikan pakaian kepada mereka. Fungsi pakaian menutup aurat. Ini bererti suami dan isteri harus menutup aib pasangan.

* Penulis adalah pensyarah Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media UiTM Melaka.

Tiada ulasan: