24 Dis 2010

Kumpulan Syed Mokhtar Kuasai Pelabuhan Pulau Pinang

Syed Mokhtar luaskan rangkaian, kuasai Pelabuhan Pulau Pinang

KUALA LUMPUR, 24 Dis — Tokoh perniagaan berpengaruh, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary, yang rapat dengan pentadbiran Najib berjaya dalam “rebutan” memiliki Penang Port Sdn Bhd (PPSB), sekali gus menjadikan pelabuhan utara itu menjadi entiti baru dalam operasi logistik maritimnya.

The Malaysian Insider difahamkan Kabinet telah meluluskan penjualan PPSB pada mesyuarat mingguannya minggu ini meskipun menerima bidaan berdaya saing daripada ahli-ahli perniagaan utama yang lain dan juga kerajaan Pulau Pinang sendiri, pemilik tanah pelabuhan itu.

“Kabinet telah memutuskan keputusan yang memihak Syed Mokhtar,” kata satu sumber kepada The Malaysian Insider.

Syarikat Syed Mokhtar akan membeli pengendali pelabuhan dan juga perkhidmatan feri antara George Town dan Butterworth.

Bagaimanapun tidak pasti harga yang kerajaan pusat bersetuju tetapi sumber memberitahu bahawa ia akan dimuktamadkan dalam waktu terdekat.

Tokoh perniagaan berpengaruh ini sudah pun memiliki Pelabuhan Tanjung Pelepas dan Pelabuhan Johor menerusi MMC Corp Bhd, di mana kerjasama dengan Gamuda Bhd juga dinamakan sebagai Project Delivery Partner bagi pembangunan MRT RM36 bilion di Kuala Lumpur.

Awal bulan ini, The Malaysian Insider melaporkan bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang juga menunjukkan minat mahu mengambil alih PPSB daripada Putrajaya, yang dilaporkan menerima beberapa tawaran menguasai pelabuhan utara Semenanjung ini yang mempamerkan keuntungan sejak kebelakangan ini.

The Malaysian Insider difahamkan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng telah mengemukakan bidaan kepada pemilik PPSB — Kementerian Kewangan baru-baru ini.

Selain Syed Mokhtar, turut menunjukkan minat ialah Datuk Siew Ka Wai, yang juga rapat dengan pentadbiran Najib.

PPSB memperoleh keuntungan selepas cukai sebanyak RM77.74 juta pada tahun lalu, meningkat daripada RM22.70 juta yang dicapai pada 2008 meskipun pulangan merosot kepada RM268.54 juta berbanding RM277.04 juta pada 2008.

Kerajaan negeri Pakatan Rakyat pimpinan Lim pula merupakan pesaing kepada kerajaan pusat Barisan Nasional (BN), yang baru-baru ini melantik Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sebagai pengerusi badan kawal selia pelabuhan Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (PPC).

PPC mengeluarkan lesen kepada PPSB untuk mengendalikan pelabuhan itu yang diswastakan pada 1 Januari 1994 iaitu ketika Pulau Pinang ditadbir oleh BN.

Kepimpinan pentadbiran kerajaan negeri berubah pada pilihan raya umum ke-12 dua tahun lalu.

Sumber-sumber memberitahu bahawa Syed Mokhtar menjadi pilihan kerana syarikatnya sudah pun menguruskan beberapa pelabuhan dan lapangan terbang meskipun Siew berminat untuk membeli PPSB menerusi Ancom Logistics Bhd, yang pengerusinya ialah Datuk Abdul Latif Abdullah, yang pernah menjadi pengerusi PPSB.

Sumber-sumber kerajaan negeri sebelum ini pernah memberitahu bahawa Lim mampu membawa sejumlah ahli perniagaan dan pakar untuk menguruskan PPSB yang kini memerlukan dana bagi mendalamkan saluran pelabuhan itu dan memodenkan dermaga.

Rakan-rakan Lim dari DAP memberitahu Parlimen pada 24 November lalu bahawa Putrajaya seharusnya tampil menjelaskan sama ada Syed Mokhtar telah membeli pengurusan PPSB, yang diterajui oleh pemimpin-pemimpin Umno, antaranya Pengerusi PPSB Datuk Seri Dr Hilmi Yahya dan pengarah urusannya Datuk Ahmad Ibnuhajar.

Konglomerat Syed Mokhtar diberikan lesen penyedia rangkaian 4G baru-baru ini manakala satu lagi subsidiarinya berminat untuk mendapatkan Lebuh Raya Utara-Selatan.

Ahli Parlimen DAP Tony Pua mengemukakan persoalan di Dewan Rakyat bulan lalu berhubung pengambilalihan PPSB oleh Syed Mokhtar dan menuntut penjelasan sepenuhnya daripada kerajaan mengenai proses penswastaan.

Wakil rakyat Petaling Jaya Utara ini menekankan bahawa operasi pelabuhan itu diselubungi salah guna dan penyelewengan sebagaimana disebutkan oleh Laporan Audit Negara 2009 dan akan disiasat oleh oleh Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara dalam dua minggu ini.

Dengan merujuk kepada laporan spekulatif Business Times Singapura Oktober lalu, Pua berkata, jika pengambilalihan menjadi kenyataan, ia akan menjadi satu lagi tindakan bertentangan dengan banyak janji kerajaan yang mahu bertindak telus dan penuh akauntabiliti, yang dijanjikan oleh Model Baru Ekonomi (MBE) Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Pua juga menggambarkan langkah itu sebagai satu lagi proses penswastaan “ala-Dr Mahathir” dan mempersoalkan mengapa kerajaan tidak mengadakan tender terbuka bagi pembida terbaik membangunkan pelabuhan tersebut. -TMI

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tokoh perniagaan berpengaruh, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary adalah proksi kepada parti UMNO Baru.

Orang ini mencipta kekayaan kebanyakan datang dari projek yang dicadangkan oleh pemimpin UMNO Baru.

Secara tak langsung kekayaan yang dimilikinya itu mesti diagihkan kepada parti UMNO Baru apabila diperlukan.

Sebagai ahli perniagaan, memiliki duit yang banyak atau eset yang bersepah-sepah tidak menjadi satu kesalahan jika dibandingkan dengan ahli politik yang memiliki harta melampaui kemampuan upahnya sebagai pekerja politik.

Kalau ahli perniagaan itu berjaya dalam “rebutan” memiliki Penang Port Sdn Bhd (PPSB) bukan satu pekara pelik. Cuma kerajaan pusat tidak boleh memberi secara terus kepada Syed Mokhtar Al-Bukhary, kecuali bermain silap mata dihadapan mata rakyat kononnya kerajaan bersikap telus dan jujur.

Sebenarnya ada ramai lagi proksi yang berselindung disebalik 'ketuanan melayu' mengumpul kekayaan untuk kepentingan UMNO Baru dan juga parti komponen lain dalam BN.

Kita tunggu pilihanraya ke 13 diumumkan... ketika itu parti UMNO Baru akan menjadi parti yang kaya dengan duit ringgit dan pelbagai keperluan yang ditaja oleh pelbagai syarikat yang sebelum ini tidak kita pedulikan.

Itu sebabnya setiap kali projek yang diumumkan oleh pihak kerajaan BN khususnya PM, biasanya dilakukan secara rundingan terus dan belanjanya pula amat mahal jika dibandingkan harga sebenar... Perbelanjaan mahal itu perlu dibagi kepada 3 kumpulan iaitu parti, syarikat dan individu.

Jika ada pihak yang turut menuntut bayaran maka projek tersebut akan dikategorikan sebagai projek terbengkalai dan tunggu untuk di naik kan lagi harganya....

UMNO lama dan UMNO Baru telah memerintah Malaysia selama 53 tahun, segala permainann dan tipu muslihatnya sudah boleh dibaca dengan mudah.

Cakaplah apa pun.... perangai pemimpin UMNO Baru tetap sama dari dulu sekarang dan selamanya iaitu menipu dan menzalimi rakyat bangsa melayu....

Sokonglah BN..harga..BARANG NAIK

Tanpa Nama berkata...

Biasanya begitu. Harta negara yang hakikatnya milik rakyat itulah yang mereka faraidkan sesama mereka dengan bebagai cara. Mereka sentiasa memanipulasikan pemikiran dan perasaan rakyat dengan lagu lama, kelangsungan Ketuanan Melayu. Mereka nak sentiasa dianggap tuan dan kita nak dikekalkan sebagai hamba mereka. Mintak maaf. PRU ke-13 semakin dinantikan.