30 Dis 2010

Ampang Diancam Hakisan

Ampang: “Kami bimbang,” itu yang diluahkan Presiden Persatuan Penduduk Pandan Perdana, AC Lim terhadap kejadian tanah runtuh berdekatan pangsapuri Pandan Lake View, dekat sini.

Gambar: BERBAHAYA...Lim menunjukkan tanah runtuh berdekatan pangsapuri Pandan Lake View.

Katanya, kejadian itu berlaku sejak dua bulan lalu selepas kerja membaiki paip kumbahan tersumbat dilakukan Indah Water Konsortium (IWK) dengan mengorek tanah, tetapi bertambah parah dua minggu lalu selepas lubang yang digali tidak ditimbus.

Menurutnya, kerana hujan berpanjangan runtuhan terbabit semakin curam kira-kira tiga meter dengan keluasan 20 meter.

“Runtuhan itu semakin hampir dengan pangsapuri Lake View yang didiami 2,000 penduduk iaitu hanya setengah meter selain menghakis laluan utama penduduk untuk ke bandar.

“Kami takut kerana tanah runtuh itu menyebabkan jalan utama retak dan sempit sedangkan ia dilalui lebih 1,000 kenderaan sehari.

“Kami tidak mahu kejadian ini meragut nyawa terutama kanak-kanak,” katanya ketika ditemui pada sidang media penduduk Lake View, semalam.

Lim berkata, tanah runtuh menyebabkan seorang penduduk terbabas minggu lalu dan hampir masuk ke dalam cerun, tetapi bernasib baik kerana penduduk membantu.

Katanya, sekiranya tiada tindakan diambil pihak berkenaan, ia akan meragut nyawa penduduk.

Residen Ahli Komuniti Pandan Perdana, Chong Ah Kong, berkata aduan sudah dibuat kepada pihak berkuasa termasuk Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), tetapi tiada tindakan diambil.

Ulasan GB

Hakisan itu juga "amaran besar" untuk Pakatan Rakyat di Ampang.

Tiada ulasan: