16 Sep 2010

Isu PERKASA Perdalamkan Jurang Najib-Muhyiddin

Perkasa serlah perbalahan Najib, Muhyiddin

Tindakan berdiam diri Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam isu Pertubuhan Pribumi Perkasa(PERKASA) yang diminta dijauhi oleh Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak menyerlahkan ketidaksefahaman kedua-dua pihak.

Sebelum ini, Utusan Malaysia media milik Umno yang membelakangi saranan Najib agar parti itu menjarakkan diri dari PERKASA demi menjaga survival parti bagi meraih sokongan dari komponen Barisan Nasional(BN).

Bagi Timbalan Angkatan Muda KEADILAN Pusat(AMK) Faris Musa, sikap Muhyiddin ini adalah lanjutan daripada kenyataan-kenyataan beliau sebelum ini yang bertentangan dengan slogan 1 Malaysia yang dibawa 'bosnya' itu.

"Perpecahan dalaman Umno makin jelas, Muhyiddin mungkin makin selesa kerana mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad secara jelas telah mengarahkan kiblat sokongannya kepada Muhyiddin yang disifatkan sebagai berani dan paling layak menjadi Perdana Menteri kerana berjaya mendesak Abdullah Badawi berundur sebelum ini," katanya.

Tambahnya lagi, ini adalah detik terbaik bagi Muhyiddin menghalakan serangannya kerana ketika ini Najib semakin jelas menunjukkan sepupunya Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai regunya bagi menghakis pengaruh Muhyiddin dalam Umno.

"Sebagai ahli politik yang berpengalaman saya merasakan Muhyiddin tahu permainan ini dan beliau perlu melakukan sesuatu bagi menjamin politiknya terutama menjelang pilihan raya umum ke-13 yang akan datang," ujarnya.

Ditanya berkenaan ada desakan-desakan dari Umno sendiri agar Najib mengambil tindakan terhadap Utusan kerana dilihat lebih menyokong PERKASA. Faris yang juga Ketua AMK Terengganu menjelaskan perkara itu sukar dilakukan Perdana Menteri.

"Dalam keadaan ini Najib perlu menghormati mentornya iaitu Dr Mahathir yang masih berpengaruh terhadap Utusan ketika ini," katanya.

Untuk rekod, Pengerusi Eksekutif Utusan sekarang Tan Sri Mohamad Hashim Ahmad Makaruddin adalah seorang yang rapat dengan Dr Mahathir dan pernah menjadi setiausaha politik beliau.-TVS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PERKASA tajaan UMNO, bagaimana nak berpisah, sudah sehati sejiwa mengamalkan perkauman sempit?

Tanpa Nama berkata...

UMNO bukan melayu dan melayu bukan UMNO, rakyat kelantan majoriti melayu ditindas UMNO