10 Ogo 2010

Pecat Gani Patail Segera Dan ...

Inkues Teoh: Kecuaian, keraguan burukkan lagi persepsi rakyat

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail digesa memikul tanggungjawab atas kontroversi pendedahan bukti baru berhubung kematian bekas setiausaha politik Teoh Beng Hock kerana didakwa memperlihatkan kecuaian dalam mengendalikan pendakwaan tanpa menimbulkan keraguan.

Perkembangan terbaru ini juga dilihat sebagai satu lagi tamparan kepada usaha pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu memulihkan persepsi rakyat sejak pilihan raya umum ke-12, malah terhadap sistem keadilan dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Penganalisis politik dan pakar perundangan Prof Abdul Aziz Bari berkata, walaupun pasukan pendakwa mempunyai segala hak untuk membawa sesuatu bukti yang baru tetapi dalam kes terbaru ini menunjukkan wujud unsur kecuaian.

“Oleh itu, saya merasakan Peguam Negara dan pasukan siasatan (polis) perlu memikul tanggungjawab kerana didapati memandang remeh proses siasatan dan pendakwaan... ini sekali gus menimbulkan keraguan di kalangan rakyat, menyebabkan persepsi negatif rakyat terhadap kerajaan makin meningkat,” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Situasi kecuaian yang membawa kepada persepsi negatif di kalangan rakyat berhubung sistem pendakwaan, keadilan dan proses siasatan bukan sesuatu yang baru.

“Kita sudah banyak kali berhadapan dengan kes macam ini, misalnya kes Kugan (suspek mati dalam tahanan polis), enjin jet TUDM hilang, remaja Aminulrasyid Amzah (yang mati ditembak polis Mei lalu)... semuanya berkaitan dengan keraguan dan persepsi rakyat,” kata Aziz lagi.

“Perkara ini tidak sepatutnya berlaku ketika SPRM, kerajaan sedang berusaha untuk memperbaiki persepsi rakyat terhadap kerajaan,” katanya lagi.

Ketika ditanya sama ada pihak pendakwa mempunyai hak untuk mengetengahkan bukti baru di mana-mana peringkat perbicaraan, Aziz berkata, “boleh, tetapi benda (cara ini) tidak betul.”

“Ini kerana tindakan macam ini menimbulkan syak-wasangka,” kata beliau lagi.

Dalam pada itu, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Shamsul Iskandar Mohd Akin juga mempertikaikan tindakan mengemukakan bukti baru pada peringkat ini, tindakan yang menimbulkan kesangsian di kalangan rakyat.

“Ini satu kejutan, sepatutnya Peguam Negara tidak menunggu sehingga sekarang untuk mengemukakan bukti baru, seolah-olah menunjukkan ada unsur jahat, dan menimbulkan keraguan,” kata beliau yang juga seorang peguam.

“Bila timbul kesangsian, ia akan mengakibatkan persepsi dan ketidakyakinan rakyat terhadap inkues,” kata beliau yang turut mengakui pasukan pendakwa boleh membawa bukti baru.

“Tetapi masa bukti baru ini dibawa menimbulkan keraguan, yang mana mereka sepatutnya telah dibawa lebih awal, di peringkat awal inkues.... tapi menunggu sehingga sekarang,” katanya lagi.

Kata beliau, kesangsian itu menjadi perhatian selepas saksi forensik dari Thailand sebelum ini pernah mengatakan bahawa ada kemungkinan 80 peratus kematian Teoh disebabkan oleh elemen “dibunuh”.

“Di antara persoalan Teoh kemungkinan membunuh diri dan tanggapan dia dibunuh, bukti baru seperti ini boleh menimbulkan keraguan dan kesangsian,” katanya lagi.

Kenyataan pejabat Peguam Negara itu, dikeluarkan lewat petang semalam menjelaskan, pejabat Peguam Negara dimaklumkan mengenai penemuan nota itu oleh pegawai penyiasat ASP Nazri Zainal pada 7 Oktober lalu iaitu lebih dua bulan selepas kematian Teoh.

Kehadiran bukti baru di saat akhir inkues kematian Teoh menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan peguam yang mewakili keluarga bekas setiausaha politik itu dan kerajaan Selangor.

Peguam Gobind Singh Deo yang mewakili keluarga Teoh memberitahu pemberita keadaan yang berlaku menunjukkan seolah-olah sesuatu yang dirancang dan beliau amat kecewa atas apa yang berlaku kerana bukti itu sepatutnya dikemukakan sebelum bermulanya prosiding.

Gobind berkata berikutan keadaan ini, beliau memohon supaya inkues dibicarakan menerusi Suruhanjaya Diraja dan berharap Peguam Negara dapat memberi penjelasan berhubung bukti baru ini.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada Exco kerajaan negeri Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati pada 16 Julai tahun lalu di tingkat lima, Plaza Masalam di sini selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14 bangunan itu. -TMI

Ulasan GB

Ringkas sahaja.

Selamatkan Malaysia, Gani Patail perlu dipecat segera.

Jika Najib enggan melakukan, biar rakyat melakukannya. Bagaimana? Allah Maha Penolong kita semua.

Di bulan Ramadhan ini, sampai masanya ditamatkan segala konspirasi mereka semua.

"Allahumma inna naj’aluka fii nuhuri a’ada ina
wa nauzubilLahi min syuruurihim,
Allahumma baddad syamlahum, wa farriq jam’ahum,
wa syattit kalimatahum,
wa zalzil aqdaamahum,
wa sallidt ‘alaihim kalban min kilabik
Ya Qahaar, Ya Jabbar, Ya Muntaqim,
Ya Allah ,Ya Allah, Ya Allah.
Allahumma ya munzilal kitab,
wa Ya mujriassahaab,
wa Ya hazimal Ahzab
ihzimhum, ihzimhum, ihzinmhum
wansurna 'alaihim

Ya Allah,
Sesungguhnya kami meletakkan leher musuh -musuh kami kepada Engkau
Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka
Ya Allah,
Leburkanlah kumpulan mereka
Pecah belahkan dan kacau bilaukan pertubuhan mereka
Goncangkan pendirian mereka
Dan hantarkanlah anjing-anjing Engkau kepada mereka
Wahai Tuhan yang gagah perkasa
Wahai Tuhan yang Maha Kuat
Wahai Tuhan yang ada bersifat murka
Ya Allah Ya Allah Ya Allah,
Wahai Tuhan yang menurunkan kitab,
Wahai Tuhan yang mengarakkan awan
Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab
Kalahkan mereka, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka
Dan menangkan kami ke atas mereka."

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kes Teoh ni,bukti baru macam bukti Musa Hassan dulu pikul tilam,turun-naik mahkamah.Akhirnya tak ada apa-apa,cuma dia dapat jawatan KP.Orang yang nak berkahwin lagi beberapa hari,takkan nak bunuh diri.Ini kerja bohong.Gani Patail sudah melampau.Ahli-ahli Parlimen PR mesti desak Najib buangkan AG teruk ni.Buat malu Malaysia dimata dunia.

Tanpa Nama berkata...

pecat? hahahah...
takde guna laweh... ko pecat yang ni... nanti datang lagi yang lain...
tah-tah lagi teruk dari pat tahel nih...
cam kes ketua spr la...

dulu orang bising pasal rased tu jahat... sekali datang pengganti lagi jahat lagi celaka...

Tanpa Nama berkata...

amin.amin.cantik doa tu...semoga di makbulkan...amin...

Matketor berkata...

Kalau nak pecat Gani Pat Tahil kena pecat najib sekali sebab depa ni kembar seiras..seiras perbuatan, seiras kebusukan, seiras pembohongan.....

Tanpa Nama berkata...

kena pecat UMNO dari perintah malaysia, insyaallah semuanya boleh dibaiki...

Tanpa Nama berkata...

pecat najib ganti DSAI insyaallah pemerintahan lebih baik...