3 Jun 2010

TGNA : Najib Sudah Terlewat

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melakukan rombakan Kabinet sebagai langkah yang sudah terlewat sekiranya ia semata-mata untuk memancing undi pada pilihan raya Sarawak tidak lama lagi.

“Itu terlewat dah. Sudah terlewat (sekiranya untuk menghadapi pilihan raya Sarawak. Di Sibu kalah, baru nak buat perubahan? Sepatutnya awal-awal lagi (buat perubahan).

“Buat perubahan sekarang sudah tidak ada makna. Hanya buat orang ketawa,” katanya mengulas Kabinet yang diumumkan Najib, kelmarin, Mesyuarat Exco di sini, semalam.

Kabinet itu menyaksikan bekas Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat dan Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Wee Jeck Seng digugurkan, manakala Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Chor Chee Heung dilantik Menteri.

Kenyataan Pejabat Perdana Menteri melaporkan, Najib juga melantik dua Ahli Parlimen dan empat Senator sebagai Timbalan Menteri baru.

:Chee Hueng dilantik Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan menggantikan Datuk Seri Kong Cho Ha yang kini menjadi Menteri Pengangkutan, manakala turut diumumkan pelantikan dua Ahli Parlimen sebagai Timbalan Menteri iaitu Ahli Parlimen Serian, Datuk Richard Riot Jaem (Timbalan Menteri Luar) dan Anggota Parlimen Labis Chua Tee Yong (Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani), yang juga anak kepada Soi Lek.

Rombakan kali ini menyaksikan empat Timbalan Menteri bertukar portfolio iaitu Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Abdul Karim yang menjadi Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan; Timbalan Menteri Dalam Negeri, Jelaing Mersat (Timbalan Menteri Pengangkutan); Timbalan Menteri Luar, Datuk Lee Chee Leong (Timbalan Menteri Dalam Negeri) dan Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Senator Heng Seai Kie (Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat).

Empat Senator turut dilantik sebagai Timbalan Menteri yang baru iaitu bekas Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk G Palanivel (Timbalan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi), Datuk Donald Lim Siang Chai (Timbalan Menteri Kewangan), Datuk Maglin Dennis D’Cruz yang juga Naib Presiden Kanan Parti Progresif Rakyat (PPP) sebagai Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan dan Gan Ping Shou@Gan Ping Sieu (Timbalan Menteri Belia dan Sukan).

Perdana Menteri berkata, Yang di-Pertuan Agong memperkenankan istiadat mengangkat sumpah jawatan dan setia serta sumpah simpan rahsia di hadapan baginda pada Jumaat ini, 4 Jun jam 3.30 petang di Istana Negara.

Najib berkata, pelantikan mereka selaras perenggan (b) Fasal (2) Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan mengenai pelantikan Menteri Persekutuan dan Fasal (1) Perkara 43A mengenai pelantikan Timbalan Menteri Persekutuan.

Katanya, Seri Paduka Baginda perkenan pelantikan Senator Datuk Donald Lim Siang Chai, Senator Datuk Maglin Dennis D’Cruz dan Senator Gan Ping Shou@Gan Ping Sieu sebagai Ahli Dewan Negara berkuat kuasa mulai semalam.

Mereka akan mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara dalam tempoh terdekat. -SH

Tiada ulasan: