18 Jun 2010

Kes Norza : Sandiwara SPRM?

Mahkamah Sesyen di sini hari ini melepas dan membebaskan bekas Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Datuk Mohamad Norza Zakaria dan ejennya, Halimi Kamaruzzaman, daripada tuduhan rasuah.

Hakim Azuar Che Yusof membuat keputusan itu setelah Ketua Unit Pendakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Abdul Razak Musa menyatakan pihaknya tidak akan mengemukakan keterangan lanjut selepas saksi-saksi yang dikemukakan sebelum ini berpaling tadah.

Terdahulu, Abdul Razak berhujah pihak pendakwaan sentiasa berharap saksi-saksi bercakap benar bagi menegakkan keadilan.

"Tanpa keterangan yang boleh dipercayai, usaha untuk menghapuskan rasuah dan penyelewengan tidak akan berjaya," katanya.

Peguam Jahaberdeen Mohamed Yunoos yang mewakili Halimi kemudian memohon mahkamah menggunakan budi bicara untuk melepas dan membebaskan tertuduh mengikut Seksyen 254 Kanun Acara Jenayah.

Katanya, pihak pendakwaan juga telahpun diberi peluang memanggil 18 saksi sepanjang perbicaraan itu yang sudah memakan masa lama.

Mahkamah kemudian menerima hujah itu.

Mohamad Norza, 43, yang juga bekas anggota Majlis Tertinggi Umno, dituduh memberi suapan RM1,500 kepada Khadri Musa menerusi Halimi untuk diagihkan kepada anggota perwakilan sebagai dorongan untuk mengundinya bagi jawatan MT pada Perhimpunan Agung Umno pada Mac tahun lepas.

Beliau juga menghadapi satu lagi pertuduhan memberi suapan RM1,900 kepada Mohammad Anuar Yunus menerusi Halimi bagi tujuan sama.

Kedua-dua kesalahan itu didakwa dilakukan pada 6.30 petang, 20 Jan tahun lepas di No 38, Pinggiran Tasik, Taman Bandar Temerloh di sini.

Halimi, 47, dari Bandar Indera Mahkota, Kuantan, pula menghadapi dua pertuduhan memberikan suapan itu kepada Khadri dan Mohammad Anuar bagi pihak

Mohamad Norza pada masa, tarikh dan tempat yang sama.

Sepanjang perbicaraan sejak Mac tahun lepas itu, sembilan saksi pendakwaan dituduh di Mahkamah Majistret Temerloh kerana memberi keterangan palsu.

Mohamad Norza, yang ditemui di luar mahkamah, melahirkan rasa syukur kerana dapat membersihkan namanya daripada tuduhan rasuah.

Katanya keputusan itu juga diharap dapat menamatkan spekulasi berhubung kredibilitinya.

"Saya adalah pemimpin Umno yang dilepas dan dibebaskan daripada tuduhan rasuah oleh Lembaga Displin Parti dan juga mahkamah," katanya. -Bernama

Ulasan GB

Dari perspektif masyarakat, banyak ekkalahan SPRM di mahkamah adalah kerana ia tidak lain dari sandiwara-sandiwara kononnya SPRM bebas dan berkecuali di dalam penahahan dan pendakwaan. Hakikatnya pesalah dari UMNO BN akan lepas bebas dengan pelbagai cara dan helah.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau nak buang kes senang saja, jangan ambil saksi

Tanpa Nama berkata...

sandiwara umno/apco, mana ada seorang pun pemimpin umno/apco yang disabit kan rasuah...

semuanya bebas & dilepaskan tanpa perlu membela diri!

itulah umno & mahkamahnya!