6 Jun 2010

BERSIH II : Bebaskan Pilihanraya Dari Cengkaman Kerajaan UMNO BN

Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah mendesak kerajaan pemerintah mengkaji semula proses pilihan raya supaya ia bersifat bebas daripada cengkaman kerajaan atau berdepan protes dari rakyat.

Katanya, kegagalan sistem pilihan raya yang adil dan telus bakal mendorong Badan Bukan Kerajaan seperti Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) terus-terusan mengenakan tekanan.

Pada pilihan raya kecil Hulu Selangor dan Sibu, pelbagai kecelaruan berlaku sepanjang proses asas demokrasi itu berlangsung, dipercayai sebagai usaha memenang Umno Barisan Nasional.

“Saya sokong cadangan itu kerana Bersih sudah mulakan tetapi Bersih kali ini dengan wadah yang lain sedikit.

"Dulu Bersih pertama diterajui oleh golongan ahli politik, sekarang cadangan bahawa imej bebas bagi meyakinkan sekitar rakyat yang lebih besar adalah lebih wajar pimpinan Bersih kedua ini adalah pimpinan dari NGO,” katanya.

Beliau percaya tekanan ini perlu bagi memastikan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak menyeleweng setiap kali pilihan raya.

“Jadi sekarang ini saya rasa mesti ada tuntutan utama usaha Bersih pada masa akan datang.

“Pilihan raya umum di Malaysia masih bukan pilihanraya bebas yang adil yang boleh diiktiraf di peringkat antarabangsa. Ini jelas daripada PRU tidak menunjukkan political will untuk mengubah pendirian,” katanya.

Sivarasa turut meminta kerajaan pemerintah menimbangkan semula sistem pengundian pos yang tidak lagi tidak relevan.

“Satu lagi kelemahan besar dalam sistem pengundian ini ialah sistem undi pos yang harus dihapuskan," katanya.

Sebenarnya sistem undi pos ini jika di negara lain, hanya digunakan untuk pengundi di luar negara tetapi di negara kita sudah menjadi satu perkara kepastian di mana negara kita, pasangan tentera perlu mengundi, mengapa kita bezakan mereka?,” katanya.

TV Selangor difahamkan Dewan Pemuda PAS akan membahas usul supaya Gerakan Bersih II bagi menuntut pilihan raya yang bersih dan adil pada muktamar parti ini, minggu depan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tahniah BERSIH wajar membersihkan SPR dari penipuan dan ketidak telusan