29 Mei 2010

Khalid Terima Sokongan Padu Pemimpin PR Sekalipun Najib Berusaha Rampas Selangor "At All Costs".

Pimpinan Pakatan Rakyat Percaya Kepimpinan Khalid Ibrahim

Pucuk pimpinan Parti Keadilan Rakyat tidak pernah bercadang untuk menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar mahupun Ketua Perhubungan PKR Negeri Selangor.

Sebaliknya, Khalid digambarkan sebagai seorang pemimpin yang berjaya melakukan perubahan positif demi kepentingan rakyat di negeri yang diterajui PKR.

Malah, kepimpinan Khalid turut disenangi pimpinan lain.

Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail berkata demikian dalam sidang media selepas memberi ucapan dasar kongres PKR, di Kelantan Trade Center, Kelantan.

Presiden PKR menjawab soalan wartawan dipercayai berikutan isu Kumpulan Semesta Sdn Bhd yang dimanipulasi media arus perdana.

"Setakat ini tidak ada apa2 langkah untuk menukarkan Tan sri Khalid setakat ini,kita akan berbincang dengan pihak parti dan negeri Selangor tentang pandangan. Tetapi setakat ini dia sebagai menteri besar dia menakluki parti." jelas Wan Azizah

Malah, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga yakin dengan kepimpinan Khalid.

Pendirian Wan Azizah dan Anwar ini turut disenangi pimpinan parti gabungan Pakatan Rakyat.

Setiausaha PAS Datuk Mustaffa Ali menyatakan pihak PAS percaya sepenuhnya bahawa Tan Sri Khalid bekerja dengan baik

Setiausaha Agong DAP, Lim Guan Eng yang juga Menteri Pulau Pinang terlalu awal untuk pihak tertentu melemparkan kritikan terhadap kepimpinan seseorang pemimpin.


Kongres PKR: Perkukuh Selangor, jadikan asas tawan Putrajaya

KOTA BARU, 29 Mei — Jika Datuk Seri Najib Razak meminta Barisan Nasional (BN) menggunakan apa jua sahaja cara untuk menawan semula Selangor, perwakilan Kongres Nasional mahu Parti Keadilan Rakyat (PKR) merangka formula mengekalkan negeri, selain dijadikan asas menawan Putrajaya.

Selari dengan ucapan dasar Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail perwakilan-perwakilan memberikan pandangan tegas agar kedudukan parti itu di Selangor diperkuatkan bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Perwakilan dari Terengganu, Rafizi Ramli berkata Selangor akan digunakan untuk menilai kewibawaan untuk menjadi kerajaan persekutuan.

“Mandat yang diberikan oleh rakyat kepada PKR untuk memerintah Selangor merupakan petanda bahawa mandat juga akan diberikan untuk menuju Putrajaya.

“Jadi setiap dasar yang diputuskan oleh kerajaan negeri akan diperhalusi oleh pengundi dan mereka percaya apa yang dilakukan di Selangor akan diulangi di Putrajaya,” katanya.

Rafizi berkata, rakyat memilih calon Pakatan Rakyat dengan harapan bahawa akan menjadi kerajaan bersih daripada rasuah khususnya di Selangor.

“Oleh itu kita mesti memastikan aspek ini dengan melaksanakan dasar-dasar yang telus,” kata beliau ketika berucap di hadapan kira-kira 2,010 perwakilan.

Malah beliau juga mengesyorkan indeks urus tadbir baik agar dilaksanakan di semua negeri yang dipimpin Pakatan Rakyat.

“Dengan indeks urus tadbir baik ini, negeri-negeri Barisan Nasional tidak akan berani untuk menggunakannya kerana jika mereka menggunakan aspek itu, kedudukan mereka akan terjejas,” kata beliau lagi.

Selangor merupakan negeri yang dikendali oleh kerajaan persekutuan.

Ogos lalu, Najib, Perdana Menteri dan Presiden Umno berkata, beliau mahu Selangor dikembalikan semula kepada tangan BN kerana negeri itu adalah penting sebagai nadi negara.

Peluang untuk BN berkuasa di Selangor tetap ada tetapi dengan syarat partiparti komponen yang diterajui Umno sudah insaf dan menyedari kekurangan diri dan sanggup berubah, kata beliau yang juga Presiden Umno.

Selain itu, beliau berkata, Umno tidak boleh mempunyai perasaan benci kepada orang lain dalam keluarga BN dan perlu berjuang bersamasama dalam satu keluarga besar berganding bahu berjuang secara seia sekata dan sehaluan.

Najib berkata, perancangan itu yang dipanggil sebagai “Formula Pekan” telah membawa beliau ke persada yang lebih tinggi di dalam politik negara sehingga menjadi Perdana Menteri dan presiden parti.

Sementara itu, perwakilan Kelantan Amran Ghani ketika mengambil bahagian dalam sesi perbahasan memberitahu, “kekuatan kita rakyat bersama kita.”

“Oleh itu kita kena terus membawa harapan dan merealisasikan aspirasi mereka,” katanya.

Amran juga menambah, oleh kerana “Melayu Umno memang mudah”, mereka secara terus-menerus melakukan serangan ke atas PKR, yang akhirnya menjadikan lebih kebal dan kuat.

“Kita menyusun semula modus operandi dan menjadi semakin terbuka.

“Mereka tidak sedar bahawa serangan mereka menjadi kita semakin kuat,” kata Amaran lagi.

“Matlamat lawan ialah kita tiada hala tuju perjuangan tetapi pada masa yang sama... parti memerlukan transformasi dan menyiasat apa silapnya dan mencari cara untuk memperkuatkan parti,” katanya.

Katanya, “kepercayaan kita ialah kongres ini merupakan ruang paling bermakna dan perbahasan terbuka kita akan menjadikan demokrasi semakin kukuh.”

Perwakilan dari Kedah Dr. Krisna Moorty dengan mengisahkan prestasi PKR ketika pilihan raya umum ke-12 berkata, kuasa rakyat yang membawa ke kedudukan sekaeang.

Bagaimanapun kata Krisna, beliau sedih kerana PKR kehilangan kerusi Parlimen Hulu Selangor.

“Kekalahan di Hulu Selangor menunjukkan pentadbiran kita di Selangor masih belum meyakinkan untuk memperkukuhkan negeri dan (Menteri Besar Selangor) Tan Sri Khalid Ibrahim tidak harus mengambil beban seorang diri.

“Kita tidak mempersoalkan keuapayaan mereka tetapi kita hendak memastikan bahawa parti kita memainkan peranan lebih besar dalam memastikan semua dibantu,” katanya.

Krisna berkata kelemahan besar ialah soal komunikasi iaitu memaklumakan apa yang telah dibuat dan telah dicapai.

“Negeri mempunyai dana dan ramai pakar dalam bidang komunikasi dan jangan menggunakan alasan lama kerana mereka ada kemahiran,” kata beliau sambil menggesa agar Datuk Bandar Majlis Bandaraya Petaling Jaya dan Majlis Bandaraya Shah Allam digantikan dengan mereka yang lebih layak.

“Tukar pengurusan GLC Selangor yang syarikat mereka tidak menunjukkan prestasi yang memuaskan,” katanya.

Aminuddin Harun, perwakilan dari Negeri Sembilan berkata kerajaan negeri Selangor perlu memberi perhatian ke atas ke atas kawasan-kasan felda yang merupakan satu institusi yang besar.

Kata beliau, PKR sudah pasti mampu mencapai kemenangan baik jika undi sokongan penerokan Felda adalah memuaskan.

PKR gagal mempertahankan kerusi Parlimen Hulu Selangor bulan lalu.

Sehubungan itu kata beliau, Selangor akan menjadi negeri pertama menganugerahkan geran tanah kepada peneroka-peneroka Felda.

“Kita belum melihat apa-apa tindakan dan pelan ke atas kawasan Felda di Selangor dan belum tahu lagi hasilan daripada badan khas yang dipengerusikan (bekas calon kerusi Hulu Selangor) Datuk Zaid Ibrahim.

“Kami ingin meminta Tan Sri Khalid Ibrahim agar memberikan sokongan kepada beliau agar peneroka-peneroka Felda akan menerima layanan yang adil,” katanya. -TMI


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pakatan rakyat dah target nak ambil alih putrajaya insyaallah

hussin berkata...

mana pegi pemimpin pas? apa sudah jadi dengan pas ni? yang dilantik diutamakan, yang dipilih membawa diri.

wallahu'alam.