4 Feb 2010

Wanita Menjerit "Oi Saiful, Aku Sumpah U Tak Boleh Buang Air Besar 10 Hari"

Saksi pertama perbicaraan kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mohd. Saiful Bukhari Azlan menyambung keterangannya petang ini selepas tinjauan mahkamah kira-kira 1 jam di tempat kejadian tengah hari tadi.

Terdahulu, kehadiran kira-kira 17 kenderaan dengan iringan kawalan polis memecahkan kesunyian kawasan penempatan mewah Damansara Heights yang popular dengan kalangan ekspatriat.

Konvoi itu berlepas dari Mahkamah Tinggi pada 11.43 pagi termasuk pegawai mahkamah, kesemua anggota pasukan pendakwaan dan juga pasukan pembelaan yang diketuai Karpal Singh.

Saiful, yang memakai sut kelabu gelap dan kemeja putih, diiringi peguam Zamri Idrus yang bertindak sebagai peguam pemerhati baginya.

Sejurus tiba, Saiful menunjukkan kepada Hakim Mohamad Zabidin, tempat dia meletakkan keretanya pada hari kejadian dan lif yang digunakannya untuk ke apartmen itu.

Kondominium itu terletak kira-kira tiga hingga empat minit perjalanan dengan kenderaan dari rumah lama Anwar di Bukit Damansara.

Kehadiran mereka juga “diikuti” sekumpulan penyokong pro-Anwar. Anwar juga mengiringi hakim dan pasukan peguam ketika tinjauan dilakukan.

Penyokong Anwar kelihatan “ghairah” apabila melihat kehadiran Saiful dalam salah satu kereta bersama bapanya, Azlan Mohd Lazim dan peguam Zamri Idrus.

Melihat kehadiran Saiful, seorang wanita yang berbaju kurung warna hijau dan berskaf ungu lembut menjerit: “Jantan sial! Oi Saiful, aku sumpah ‘you’ tak boleh buang air besar sepuluh hari.”

Tindakan wanita ini menggamamkan anggota kawalan keselamatan di kondominium berkenaan dan juga anggota polis yang hadir.


Anwar, dan Saiful turut hadir apabila Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah memeriksa apartmen dua bilik tidur itu yang terletak di tingkat lima.

Saiful menunjukkan kepada hakim tempat Anwar duduk di ruang tamu apabila dia datang untuk menghantar dokumen dan bilik tidur utama di mana kejadian liwat itu berlaku selepas itu.

Semasa pemeriksaan itu, Mohamad Zabidin dilihat bertanya beberapa soalan kepada Saiful.

Terdapat sebuah katil kelamin di bilik tidur utama di mana tingkapnya ditutupi langsir warna kelabu gelap. Langsir berwarna serupa juga terdapat di ruang tamu yang juga terdapat sofa kulit berwarna pudar. Di ruang makan, terdapat sebuah meja makan untuk enam orang.

Anwar meninggalkan tempat itu selepas pemeriksaan di bilik tidur utama.

Dari apartmen itu, hakim dan Mohd Saiful pergi ke pejabat pengurusan kondominium itu untuk memeriksa kemudahan CCTV.

Lawatan itu diadakan selepas Saiful menyambung keterangannya secara tertutup pagi tadi di Mahkamah Tinggi yang terletak berhampiran.

Pada sessi petang, rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan Saiful memasuki kawasan Kondominium Desa Damansara pada hari kejadian dia mendakwa diliwat oleh majikannya itu.

Ketika rakaman dipertontonkan di mahkamah, Saiful mengesahkan bahawa orang dalam rakaman itu adalah dirinya.

Rakaman CCTV itu menunjukkan Saiful memasuki lif untuk ke aras lima dan kemudian meninggalkan aras itu juga dengan menaiki lif.

Dia dilihat menuju ke aras lima pada pukul 2.47 petang dan kemudian keluar pukul 4.14 petang.

Bagaimanapun rakaman yang menunjukkan Saiful masuk dan keluar kondominium itu tidak dapat dipertontonkan ekoran masalah teknikal pada komputer.

Saiful berkata pada jam 1.00 petang, 28 Jun 28, 2008, dengan ditemani oleh bapa saudaranya Tuah Mohd Halim, mereka ke Hospital Tawakal. Bagaimanapun dia gagal mendapat rawatan kerana hospital itu beroperasi separuh hari.

Berikutan itu, dia pergi ke sebuah lagi hospital swasta, Hospital Pusrawi dan dirawat oleh Dr Mohd Osman Abdul Hamid.

Saiful berkata doktor di Pusrawi mecadangkannya supaya ke hospital kerajaan untuk diperiksa.

Dia menyatakan kemudiannya dia ke hospital Kuala Lumpur dan memberitahu seseorang yang dikenali sebagai Dr Daniel yang dia diliwat oleh tertuduh.

Doktor itu memberikannya sekeping nota dan dia dirujuk ke wad kecemasan bagi membuat laporan polis. Superintenden Jude Pereira adalah antara pegawai polis yang membantunya membuat laporan.

Mahkamah ditangguhkan sehingga jam 9.30 pagi esok.



5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dear GB Team,

Noticed all the video clips uploaded to YouTube are of poor quality ie low resolution.

Can you guys use better video recording gadgets, please ....

Thank you.

Tanpa Nama berkata...

Naya bang, kalau tak boleh buang air besar selama 10 ari ! Bole kasi buncit perut tu..

Tanpa Nama berkata...

hoi dayus.. oi mangkuk ayun.. tak malu... lagi jeritan untuk sayfool

Tanpa Nama berkata...

Cuba peratikan betul-betul muka budak ni. Boleh percayakah cakap dia?

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya Shaiful tu pun kena dakwa sebab dia bersubahat membenarkan diri kena liwat (kalau betullah Anwar Ibrahim salah lakukan liwat)....
Sebab hukum liwat sama macam zina - suka sama suka; bukannya rogol - mangsa tidak rela. Disini bukannya ada mangsa liwatlah....Sama2 suka.

Bodoh betullah undang2 kita, macam nak pekena Anwar Ibrahim je suoaya terus berkubur dari politik ( ada udang sebalik batu ).