14 Feb 2010

Khalid : Penunjuk Perasaan Harus Akui Kelemahan YBK

Tindakan 300 ahli Umno dan pertubuhan bukan kerajaan pro- parti itu semalam dilihat sebagai mirip kepada demostrasi jalanan zaman reformasi yang di kecam oleh kerajaan pusat sebelum ini.

Bagaimanapun, tunjuk perasaan itu gagal berdepan dengan beberapa persoalan asas mengenai ketelusan Yayasan Basmi Kemiskinan dalam menguruskan hartanah awam yang disumbang oleh kerajaan negeri.

Tunjuk perasaan ini berlangung selepas solat Jumaat di Masjid Sultan Sallahuddin Abdul Aziz Shah di Shah Alam.

Ia dipimpin oleh Adun Kuang Abdul Shukor Idrus dan Pengerusi Perkasa Ibrahim Ali.

Walaupun tidak mempunyai permit, penunjuk perasaan tidak dihalang polis dan dibenarkan berarak hingga ke bangunan setiausaha kerajaan negeri untuk menyampaikan memorandum bantahan kepada pejabat menteri besar.

Sangkaan UMNO bahawa kerajaan negeri pakatan rakyat akan rasa tertekan dengan tunjuk perasaan seperti ini meleset.

“Semasa dulu kerajaan BN marahkan reformasi dijalankan melalui tunjuk perasaan dan sekarang menjadi terbalik pula apabila mereka yang lakukan dan saya anggap ini adalah satu pengajaran kepada mereka.

Kepada saya oleh kerana saya dari kumpulan reformasi, saya tidak menghalang kerana kita lebih cekap daripada semua itu,” katanya.

Khalid menjelaskan penunjuk perasaan ini enggan menerima hakikat kerajaan negeri terpaksa bertindak apabila YBK gagal membayar cukai tanah selama 13 tahun.

“Boleh jadi ini perkara biasa dalam pentadbiran BN, kalau perkara biasa, saya perlu betulkan dan kalau bukan perkara biasa, lagi saya perlu betulkan,” katanya.

Justeru beliau berkata YBK perlu membuat permohonan baru bersabit cukai untuk tanah yang disumbangkan oleh kerajaan negeri.

“Permohonan itu ada beberapa perkara dan tidak dapat pentadbiran yang dulu terangkan, kita minta mereka membuat permohonan semula kerana salah satu sebabnya mengapa 13 tahun tidak membayar hasil.” -TVS



Tiada ulasan: