18 Jan 2010

Senarai Negeri Boleh Guna Kalimah Allah Sudah Bertambah

Minggu lalu, Menteri di JPM, Datuk Seri Nazri Aziz menyatakan kerajaan membenarkan penggunaan kalimah “Allah” oleh masyarakat Kristian di Sabah dan Sarawak untuk merujuk Tuhan dalam Bahasa Melayu. Tapi baru sebentar tadi Nazri mengumumkan masyarakat Kristian di Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan juga boleh menggunakan kalimah "Allah".

Pendirian itu difahamkan berkaitan dengan Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan di Kalangan Orang Islam) 1988. Setakat ini 10 negeri kecuali Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan menguatkuasakan enakmen itu yang melarang orang bukan Islam daripada menggunakan secara bertulis atau lisan ungkapan dan perkataan yang dilarang.

Jadi kerajaan sudah buat keputusan sebelum Mahkamah Rayuan buat keputusan. Cuma berbeza dengan mahkamah, keputusan kerajaan boleh berubah-ubah dalam tempoh satu minggu. Minggu depan mungkin ada keputusan lain pula. Mungkin minggu depan Nazri akan mengumumkan semua masyarakat Kristian 1Malaysia boleh gunakan nama Allah atau mungkin semua mereka tak boleh guna nama Allah. -pendikargunung



Tiada ulasan: