25 Dis 2009

Pulanglah Perantau!

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub bersikap terbuka untuk menerima apa sahaja keputusan pucuk kepimpinan PAS Kelantan sama ada mahu meletakkan lagi calon luar di negeri itu dalam pilihan raya umum akan datang.

“Saya memang diamanahkan oleh parti untuk mewakili kawasan Kubang Kerian dan saya memang terbuka, bersedia untuk menerima apa sahaja tindakan, keputusan yang bakal dibuat oleh parti (PAS Kelantan),” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Kelmarin, Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memberitahu pihaknya akan mengkaji sama ada akan terus menerima calon yang bukan anak negeri untuk bertanding dalam pilihan raya umum ke-13 di negeri itu.

Beliau yang juga Mursyidul Am PAS dan Pesuruhjaya PAS Kelantan berkata bahawa dalam Islam, tidak ada perbezaan antara orang dalam atau luar.

“Tetapi jika nampak orang luar tidak perlu lagi tolong Kelantan, kita boleh mencalonkan pemimpin anak negeri ini untuk bertanding dalam pilihan raya umum nanti,” kata beliau mengulas saranan Ketua Dewan Ulama PAS Kelantan, Datuk Mohamad Daud Iraqi yang mahu anak Kelantan dicalonkan dalam pilihan raya umum akan datang.

“Saya serahkan kepada keputusan Tok Guru Menteri Besar,” kata beliau, anak kelahiran Pontian, Johor.

Salahuddin pertama kali diturunkan di Kelantan pada pilihan raya umum 2004 dan berjaya mempertahankan kerusi Kubang Kerian pada Mac 2008.

Pada tahun 2004 Salahuddin merupakan Ketua Dewan Pemuda PAS dan Jun lalu beliau memenangi jawatan Naib Presiden.

Selain Salahuddin, antara pemimpin luar yang kini menjadi ahli Parlimen di Kelantan ialah Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa yang bertanding di Bachok dan Bendahari Dr Hatta Ramli (Kuala Krai).

Hatta, kelahiran Perak, yang dihubungi enggan mengulas manakala Nasharudin pula tidak dapat dihubungi.

Nasharudin yang turut menjadi sasaran Nik Aziz, yang meminta agar diadakan muktamar agung khas dua bulan lalu untuk menyingkirkan pemimpin-pemimpin kanan bermasalah, berasal dari Negeri Sembilan.

Ulasan GB

Bahawa setiap sesuatu itu ada hikmahnya. Saya melihat tindakan TG Nik Aziz (jika benar tiada lagi orang luar bertanding di Kelantan), mempunyai pelbagai rahsia yang tersembunyi...

Jika sebelum ini ramai pemimpin PAS pusat telah diterima menjadi wakil rakyat di Kelantan bersesuaian dengan dasar Islam yang tak mengenal daerah dan batas negeri, maka sudah sampai masanya kawasan-kawasan Kelantan kini diwakili oleh penduduk setempatnya sendiri.

Merujuk kepada kedudukan Naib Presiden Sallehuddin Ayub, yang telah dua kali menjadi ahli parlimen PAS dengan memenangi kerusi di Kubang Kerian Kelantan, maka sudah sampai masa kini YB Salehuddin menggunakan pengalaman dan ilmu yang digarap sepajang menjadi wakil rakyat Kubang Kerian kembali ke Johor untuk memperkuatkan PAS Johor pula.

Tempoh dua penggal untuk YB Salehuddin diizinkan menjadi ahli parlimen bagi Kelantan sepatutnya dipandang sebagai jasa PAS Kelantan yang tak terhingga kepadanya.

Sudah banyak pengorbanan dilakukan oleh PAS Kelantan dengan memberi ruang kepada "orang luar" untuk bertanding mewakili mereka. Dan keisitimewaan rakyat Kelantan, sekalipun mereka dikatakan pekat kenegerian, namun di dalam soal perjuangan, gi jahanamlah UMNO, kami tetap pilih PAS tak kira siapa yang memakai lambang bulan hatta orang luar sekalipun. Yang penting Islam diutamakan. Maka menanglah Salehuddin, menanglah Hatta, menanglah Nasaruddin walau ketiga-tiga itu datang dari negeri antah berantah sekalipun.

Saya berkeyakinan masa depan PAS di Johor akan terus cemerlang jika Salehuddin yang saya kenal pernah berjuang dari peringkat akar umbi, kemudian sebagai Ketua Pemuda, terpilih menjadi ahli parlimen, kini ditambahi dengan jawatan Naib Presiden, sepastinya mampu melebarka pengaruh PAS di negeri kelahirannya.

Yang utama, perjuangan diteruskan dan ingatlah, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik hujan batu di negeri sendiri.

Juteru itu, jom Salehuddin, tanggalkan kot dan talilehermu sebentar, kita harung kampung-kampung seperti dulu-dulu, meredah jawa-jawa yang ada diantaranya masih pekat birunya di Johor itu.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Alasan yg baik utk menyingkirkan "Nasa"

Tanpa Nama berkata...

yes GB, anda betul. tenaga salehuddin amat diperlukan di johor skrg....