14 Okt 2009

Era Najib Altantuya : SPRM Terus Dilembukan BN

Pakatan Rakyat (PR) beranggapan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mempunyai pengaruh kuat Barisan Nasional (BN) dan masih tidak telus dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai sebuah badan menyiasat.

Ketua Angkatan Muda (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, perkara itu dapat dilihat apabila laporan yang dibuat melibatkan kepimpinan tertinggi tidak dititikberatkan.

Sebab itu kita dalam PR anggap badan itu masih tidak telus dalam menjalankan tugas kerana berada bawah penguasaan dan pengaruh BN.

“Jadi setiap aduan yang dibuat oleh pemimpin parti atau rakyat jarang dapat ditangani terutamanya dalam kalangan menteri kabinet,” katanya ketika diminta mengulas mengenai tindakan SPRM yang mendakwa sembilan pemimpin BN manakala hanya dua pemimpin PR disiasat sepanjang 2008 hingga Ogos tahun ini.

Menurutnya, SPRM perlu mengamalkan pelbagai pendekatan dan mengubah dasar dengan menjalankan siasatan terhadap dakwaan yang dibuat dalam kalangan pemimpin UMNO peringkat bawahan tetapi juga atasan (Menteri Kabinet).

“Jika itu yang berjaya dilaksanakan SPRM, saya yakin keupayaan rakyat terhadap badan terbabit akan pulih. Namun begitu SPRM kena berani mengambil tindakan dan membuat keputusan tanpa ada pengaruh dari pucuk pemerintahan negara,” katanya.

Dalam usaha menjamin ketelusan, SPRM perlu diletakkan dalam Parlimen yang tidak tertakluk kepada Perdana Menteri.

“Sejak dahulu lagi kita (PR) mahu SPRM diletakkan di Parlimen agar segala usul melibatkan dakwaan atau laporan dapat dimaklumkan secara telus dan boleh dibahaskan hasil siasatannya di parlimen.

“Perkara ini harus dilakukan segera, bagi memastikan kejujuran, integriti, kewibawaan dan ketelusan SPRM melaksanakan: siasatan tidak hanya tertakluk kepada mana-mana individu,” katanya.:

Sementara itu, Timbalan Ketua Pemuda Pas Pusat, Azman Syafawi Abd Rani turut menyifatkan SPRM masih tidak telus dan mengamalkan budaya pilih bulu.

“Saya akui SPRM menyiasat 9 pemimpin BN, tetapi berapa peratus ketulusan siasatannya, adakah ia menjangkau 90 peratus hasil siasatan atau hanya 20 peratus sahaja,” katanya.

Beliau berkata, PR mahu SPRM menjalankan semua dakwaan dan laporan yang dibuat dengan mengenakan tindakan segera agar rakyat tidak mempertikai sebarang aduan yang dibuat.

“Jika tidak ambil tindakan atas semua kes, ini akan menjadi bahan perbualan rakyat kerana hanya memilih kes saja,” katanya. -SH

Tiada ulasan: